کد خبر: ۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
جی سالومون، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ـ که به داشتن روابط نزدیک با کاخ سفید مشهور است ـ در مطلبی در این روزنامه مدعی شده، ‌رهبر انقلاب اخیرا محرمانه به نامه اوباما پاسخ داده است. این روزنامه به نقل از دیپلمات ایرانی نوشته که پاسخ رهبر معظم انقلاب «محترمانه» بود اما تعهدی در بر نداشت.


جی سالومون، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ـ که به داشتن روابط نزدیک با کاخ سفید مشهور است ـ در مطلبی در این روزنامه مدعی شده، ‌رهبر انقلاب اخیرا محرمانه به نامه اوباما پاسخ داده است. این روزنامه به نقل از دیپلمات ایرانی نوشته که پاسخ رهبر معظم انقلاب «محترمانه» بود اما تعهدی در بر نداشت.

جی سالومون، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ـ که به داشتن روابط نزدیک با کاخ سفید مشهور است ـ در مطلبی در این روزنامه مدعی شده، ‌رهبر انقلاب اخیرا محرمانه به نامه اوباما پاسخ داده است. این روزنامه به نقل از دیپلمات ایرانی نوشته که پاسخ رهبر معظم انقلاب «محترمانه» بود اما تعهدی در بر نداشت. 

به گزارش «تابناک»، وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات ایرانی مدعی شده است، نامه رهبری پاسخی به نامه اوباما در اکتبر گذشته است که در آن احتمال همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با داعش در صورت ‌یک توافق هسته‌ای مورد اشاره قرار گرفته بود. 

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است، یک مقام ارشد در کاخ سفید از اظهار‌نظر در‌باره وجود چنین نامه‌ای خودداری کرده است، حال آنکه جزئیاتی از نامه اول رهبری ایران به اوباما در ابتدای دوره ریاست جمهوری اوباما منتشر شده است. 

مقامات فعلی و قبلی در دولت اوباما گفته‌اند، در نامه اول، رهبری ایران مجموعه‌ای از اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا در شصت سال گذشته را بر‌شمرده است. مقامات آمریکایی دریافت چنین نامه‌ای در سال ۲۰۰۹ را تأیید نموده بودند، ولی از اظهار‌نظر در‌باره آن خودداری کرده بودند. 

از سوی دیگر، مقامات ایرانی ‌از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در ماه‌های اخیر به این اشاره کرده‌اند که برخی از نامه‌های اوباما به رهبری ایران پاسخ داده شده است. 

یکی از مقامات آمریکایی که نامه اول رهبر انقلاب به اوباما را دیده است، مدعی شده که در این نامه، راه برای اصلاح روابط بین دو کشور باز نگاه داشته شده است. 

وال استریت ژورنال در ادامه با مرور وضعیت مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر و مواضع اتخاذ شده توسط طرفین، از تلاش طرف آمریکایی برای رمزگشایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب خبر داده است. 

به نوشته وال استریت ژورنال و به نقل از مقامات آمریکایی، بیانات اخیر رهبری ضمن اشاره به حمایت از مذاکره‌کنندگان و دستاوردهای آن‌ها به شروطی در مورد برداشته شدن تحریم‌ها اشاره داشته ‌که کاخ سفید و کنگره آن را نخواهند پذیرفت. 

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است، نامه دوم اوباما به رهبری ایران، به احتمال زیاد و به دلیل رفتار اوباما پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ هیچ ‌گاه با پاسخی همراه نشد.

این ادعا در حالی رسانه ای شده است که رهبر انقلاب قبل از ارسال این نامه و متعاقب، اظهارنظرهای شفاهی مقامات امریکایی در گفت‌وگو با مقامات ایرانی در خصوص حضور در ائتلاف علیه داعش، جزئیات درخواست مقامات امریکایی در این زمینه را افشا کرده و مبانی و دلایل مخالفت جمهوری اسلامی با حضور در این ائتلاف را نیز بیان کرده بودند.

«و امّا یک مطلبی هم خارج از مسئله‌ بیمارستان و بیماری و محیط بیمارستان عرض بکنم و آن اینکه من این چند روزه - این دوسه روز آخر - تفریحی داشتم و آن تفریح عبارت از این بود که گوش می‌کردم به حرف‌های آمریکایی‌ها در زمینه‌ داعش و مبارزه‌ با داعش و حرف‌هایی که می‌زنند؛ حرف‌های پوچ و توخالی و جهت‌دار. از جمله‌ آن چیزهایی که برای من واقعاً مایه‌ تفریح بود، این بود که دیدم، هم وزیر خارجه‌ آمریکا، هم آن دختر - سخنگوی‌شان که می‌آید وامی‌ایستد آن‌جا حرف می‌زند - صریحاً گفتند که ما از ایران برای ائتلاف علیه داعش دعوت نمی‌کنیم! اوّلاً چه افتخاری بالاتر از این برای ما که آمریکا در یک کار دسته‌جمعی، در یک کار خلافِ غلطی که دارند انجام می‌دهند، از ما مأیوس باشد و نخواهد که ما باشیم؛ این برای ما مایه‌ افتخار است، مایه‌ تأسّف نیست. ثانیاً دیدم همه‌شان دروغ می‌گویند؛ برای این‌که همان روزهای اوّلی که مسئله‌ داعش در عراق پیش آمد، آمریکایی‌ها به‌وسیله‌ سفیرشان، از سفیر ما در عراق، درخواست کردند که بیایید بنشینیم درباره داعش با هم هماهنگی کنیم. سفیر ما این را منعکس کرد؛ بعضی از مسئولین ما هم حرفی نداشتند، من مخالفت کردم؛ گفتم در این قضیّه، ما بخصوص با آمریکا همراهی نمی‌کنیم؛ چون این‌ها خودشان دست‌شان آلوده است؛ در این قضیّه ما چطور بیاییم با کسانی که دستشان آلوده است و نیّتشان آلوده است همکاری کنیم؟ بعد از آن هم همین آقای وزیرخارجه‌ای که این حرف را آمد جلوی چشم همه‌ دنیا پشت دوربین گفت که «ما از ایران همکاری نمی‌خواهیم»، همین ایشان، شخصاً از آقای دکتر ظریف درخواست کرده بود که بیایید ما در این قضیّه همکاری کنیم؛ دکتر ظریف رد کرد. معاون او هم - که او هم یک زنی است که می‌بینید، می‌شناسید - از آقای عراقچی در مذاکراتش درخواست کرده بود که بیایید ما همکاری کنیم؛ این‌ها رد کردند. بعد از آن‌که آن‌ها رد کردند و ما صریحاً گفتیم با شما در این قضیّه همکاری نمی‌کنیم، حالا می‌گویند ما ایران را نمی‌خواهیم وارد کنیم!

این‌ها قبل از این یک ائتلافی علیه سوریّه تشکیل دادند - با سروصدای فراوان در اطراف عالم؛ سی کشور، چهل کشور، پنجاه کشور را جمع کردند - هیچ غلطی نتوانستند بکنند در مورد سوریّه؛ در مورد عراق هم همین است. نمیخواهند هم کار جدّی‌ای بکنند. آن حرکتی که علیه داعش انجام گرفت و کمر داعش را در عراق شکست، این کار آمریکایی‌ها نبود؛ خود آن‌ها هم خوب می‌دانند، داعشی‌ها هم خوب می‌دانند، مردم عراق هم خوب می‌دانند؛ می‌دانند کار مردم عراق بود، کار ارتش عراق بود، کار نیروهای مردمی‌ای بود که به‌خوبی یاد گرفته بودند چه‌جوری باید با داعش مبارزه کنند؛ و مبارزه کردند و تا این‌جا ضربه‌های جدّی‌ای را وارد کردند، بعد از این هم ضربه را این‌ها وارد خواهند کرد؛ حالا خواهند دید. آمریکا با این کار، می‌خواهد بهانه‌ای پیدا کند که همچنان که در پاکستان با وجود دولت مستقر، با وجود ارتش قوی - ارتش پاکستان ارتش قوی‌ای است - بدون اجازه وارد پاکستان میشود و هرجا را دلش میخواهد بمباران می‌کند، می‌خواهد در عراق و سوریّه هم چنین کاری را انجام بدهد؛ بدانند که اگر چنانچه چنین اقدامی بکنند، همان مشکلاتی بر سر راه‌شان به‌وجود خواهد آمد که در این ده سال گذشته در قضیّه‌ عراق برای‌شان به‌وجود آمد. غرض، تماشا کردن این قضایا برای ما یک تفریحی بود، آن هم روی تخت بیمارستان.»

رهبر معظم انقلاب، پس از ارسال نامه رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی عمومی تلویحا به موضوع اشاره کرده و بار دیگر، با اشاره به زمینه شکل‌گیری گروه‌های نظیر القاعده و داعش، اهداف اصلی استکبار از تشکیل جریان‌هایی نظیر ائتلاف علیه داعش را تبیین کردند:

«جریان «تکفیر» - این چیزی که امروز در عراق و در سوریّه و در برخی از کشورهای دیگر منطقه بُروز کرده و در واقع با همه‌ی مسلمانها مواجه‌اند، نه فقط با شیعه - ساخته‌ی دست خود استعمارگران است؛ اینها چیزی به نام القاعده، چیزی به نام داعش درست کردند برای مقابله‌ی با جمهوری اسلامی، برای مقابله‌ی با حرکت بیداری اسلامی، منتها دامن خودشان را گرفته است؛ امروز دامن خود آنها را گرفته است. البتّه امروز هم با یک نظر دقیق تحلیلی وقتی انسان نگاه میکند، میبیند که تلاشی که امروز آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا در آنچه «مواجهه‌ی با داعش» اسم گذاشته‌اند - که واقعیّتی ندارد - در اینجا دارند به‌خرج میدهند، بیش از آنچه تلاش برای نابودکردن نطفه‌ی این حرکت خبیث باشد، تلاش برای جهت‌دادنِ دشمنی‌های مسلمانان میان یکدیگر است. سعی میکنند مسلمانها را به جان هم بیندازند؛ عامل آن را امروز این گروه جاهل و متعصّب و متحجّر و وابسته قرار داده‌اند والّا هدف همان هدف است؛ سعی آنها این است که مسلمانان را از دشمن اصلی منصرف کنند.» (21/7/93)

رهبر معظم انقلاب چند روز بعد در دیدار نخست وزیر عراق نیز مجددا با اشاره به ادعاهای مطرح شده برای مبارزه با داعش تأکید کردند: ما اطمینان و اعتمادی به صداقت گویندگان این حرف ها نداریم و معتقدیم موضوع داعش و تروریسم باید بوسیله کشورهای منطقه علاج شود. (29/7/93)

رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ی جهانی‌ جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» نیز با بر شمردن شواهد و دلایلی که نشان می‌دهد جریان تکفیر در خدمت سیاست‌های استعماری امریکا و انگلیس است، به یک گزارش نیز اشاره و خاطرنشان کردند:

«به ما اطّلاع دادند که هواپیماهای ترابری آمریکا، مهمّاتی را که این گروه موسوم به داعش احتیاج داشتند، در مراکزی که داعش در عراق مستقر بود، از آسمان پرتاب کردند و برای آنها کمک رساندند. گفتیم لابد این کار، اشتباهی بوده؛ بعد تکرار شد؛ آن‌طور که به من اطّلاع دادند پنج مرتبه این اتّفاق افتاده است! پنج مرتبه اشتباه میکنند؟ آن‌وقت بظاهر ائتلاف ضدّ داعش درست کرده‌اند! که دروغ محض است؛ این ائتلاف، دنبال اهداف خبیث دیگری است، میخواهند این فتنه را زنده نگه دارند؛ دو طرف را به جان هم بیندازند، جنگ خانگیِ بین مسلمانان را همین‌طور استمرار بدهند تا این(جنگ‌) بماند؛ هدف آنها این است؛ البتّه نخواهند توانست، این را بدانید.» (4/9/93)



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)