کد خبر: ۱۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده و همیشه کوشای خطه خراسان، آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ‌طبسی بود که بیش از هفت دهه از عمر خود را در راه علم و مبارزه و جهاد و تلاش گذراند و در صبحدم جمعه، ١٤ اسفند جاری به دیدار حق شتافت.
نویسنده: مصطفی ایزدی


خراسان، در پهنه جغرافیا و در عرصه سیاسی و فرهنگی ایران، از شاخص‌های برتر و برجسته‌تری برخوردار است. وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام‌رضا(ع)، این برتری و جذبه را نصیب آن خطه پرآوازه کرده که در پرتو آن، منطقه وسیعی از کشورمان، یعنی سرتاسر شرق، به عظمت رسیده است. وجود فرهنگ‌سازان بسیار، در طول تاریخ ایران پس از اسلام، چه آنها که عِرق ملی داشته و چه آنها که عِرق مذهبی داشته‌اند، در خراسان، این استان را سربلند کرده است. در جریان مبارزات اسلامی اخیر و اداره نظام اسلامی، پس از پیروزی انقلاب، شخصیت‌های خراسانی به همراه مردم سخت‌کوش و پرتلاش آن، از نوخندان تا نهبندان، از سرخس تا طبس و از بجنورد تا بیرجند، حضوری موثر و فعال داشته‌اند.

یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده و همیشه کوشای خطه خراسان، آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ‌طبسی بود که بیش از هفت دهه از عمر خود را در راه علم و مبارزه و جهاد و تلاش گذراند و در صبحدم جمعه، ١٤ اسفند جاری به دیدار حق شتافت. واعظ‌طبسی گرچه یک مقام محلی محسوب می‌شد و هیچ‌گاه، جز عضویت در مجلس خبرگان، مسئولیتی ملی و کشوری نداشت، اما به واسطه شخصیت برجسته و مقام تولیت آستان قدس رضوی، در ردیف چهره‌های سرشناس ملی به حساب می‌آمد. همین جایگاه، او را در ارتباط با کلیه مقامات بلندپایه ایران قرار داده بود، هرچند سابقه دوستی دیرینه‌ای با انقلابیون بنام- که پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران- جزء مقامات اصلی کشور درآمدند، داشت.
مرحوم آیت‌الله واعظ‌طبسی، مرد قدرتمند استان پهناور خراسان- که امروزه به سه استان تبدیل شده- بود. در این ٣٧ سالی که تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشت، در مدیریت، زبانزد همگان بود. به جز یکی، دو دوره، در تمامی این سال‌ها سعی می‌کرد قدرت هماهنگی خود را با همه دستگاه‌های اجرائی کشور که منصوب دولت بودند، نشان دهد.

می‌دانیم وی از نظر سیاسی، در جبهه محافظه‌کاران و اصولگرایان تعریف می‌شد و تلاش می‌کرد، کسانی در استان مدیریت‌های دولتی را عهده‌دار شوند که بین مديريت او- یعنی آستان قدس- و مدیران منصوب دولت مرکزی، ناهماهنگی ایجاد نشود که سودی نصیب مردم بشود.
آیت‌الله واعظ‌طبسی، پس از روی‌کارآمدن دولت نهم، به‌مرور تکلیف خود را با اصولگرایان تندرو، روشن کرد. این امر باعث شد به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نزدیک‌تر شود. 
در رابطه با حرف و حدیث‌هایی که پیرامون شرایط اقتصادی آستان قدس رضوی و شرایط شخصی آیت‌الله طبسی بر سر زبان‌هاست، می‌توان گفت رابطه او از نظر اقتصادی با آستان قدس، رابطه‌ای سالم و به‌دور از وابستگی‌های غلوآمیز بود و هرگز نمی‌توان رفتار برخي را که نقل‌های متفاوتی در میان مردم جاری است، به وی نسبت داد. واعظ طبسی، از نظر رفتار و اخلاق، فرد پسندیده‌ای بود. نگارنده در سه، چهار سالی که در خراسان بودم و در یک‌سالی که مدیر انتشارات وابسته به آستان قدس رضوی بودم، در هر دیداری که با آن مرحوم مواجه می‌شدم، از خوشرویی و ادب و رفتار احترام‌آمیز او مشعوف می‌شدم. این ادب و رفتار باعث شده بود معاونان و مدیران زیرمجموعه اداره بزرگ آستان قدس رضوی چه در مشهد و خراسان چه در بعضی از شهرستان‌‌های دیگر کشور، با او به‌راحتی کار کنند و از همکاری با مجموعه آستان قدس رضوی احساس خوشی و راحتی داشته باشند. درگذشت آیت‌الله واعظ‌طبسی، برای خراسان و به‌ویژه برای آستان قدس رضوی ثلمه‌ای است که شاید جبران نشود.
اگر آن مرحوم در قید حیات می‌بود و در مجلس خبرگان رهبری حضور می‌یافت، با شرایط جدید آن مجلس که هاشمی‌رفسنجانی و همراهان او بیشترین رأی را آورده‌اند، می‌توانست وزن و اعتباری برای جبهه جدید باشد، اما افسوس که رفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)