کد خبر: ۱۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
راستی دیروز، روز نیکوکاری بود و خوب است همه ما به این موضوع فکر کنیم که در هفته های گذشته چه کار نیکوکارانه ای انجام داده ایم و در روزهای پیش رو و منتهی به سال جدید، چه کارهایی قرار است انجام دهیم.

نویسنده: محسن جلال پور

دیروز صبح به روستای محمدآباد پسکوه رفتیم. روستایی دور افتاده در جنوب شهرستان قاین که جامعه نیکوکاری ابرار طرحی برای توسعه این روستا در دست اجرا دارد. به واسطه خشکسالی‌های اخیر، بیشتر مراتع این منطقه کویری خشک شده و زندگی مردم این روستا که از طریق دامداری روزگار می‌گذرانند، به شکل نگران‌کننده‌ای به خطر افتاده است. خاک این منطقه قابلیت کشاورزی ندارد به گونه‌ای که حتی گیاهان و درختان کویری نیز نمی‌توانند رشد و نمو کنند. چندسال پیش بیشتر خانواده‌های این روستا با داشتن چند گوسفند به سختی روزگار می‌گذراندند اما از سال 1391 که جامعه نیکوکاری ابرار و شماری از خیرین سرشناس بخش خصوصی، توسعه این روستا را هدف‌گذاری کردند، وضعیت مردم، تکانی خورده و به نظر می‌رسد نسبت به شرایط قبل و آنچه در انتظار آنها بود، وضعیت بهتری رقم خورده است. به خاطر دارم در سال١٣٩١ که همراه با ریاست وقت اتاق ایران یعنی دکتر محمد نهاوندیان و برخی از اعضای سرشناس جامعه نیکوکاری ابرار به این روستا آمدیم، وضعیت زندگی مردم ما را به شدت متأثر کرد.
از آن سال تا به امروز، طرح توسعه پایدار این روستا با چارچوبی مشخص پیش رفته و امروزحال و هوای این منطقه به شکلی محسوس، تغییر کرده است. طرح جامعه ابرار که بر پایه چهاراصل اساسی «محیط زیست، اشتغال وکارافرینی،توسعه سرمایه اجتماعی وتوسعه منابع انسانی «پایه‌گذاری شده است، تا حدودی توانسته محمدآباد پسکوه را به یک روستای مولد و بانشاط تبدیل کند. اجرای بیش از ١۵٠پروژه کوچک در بخش‌های کشاورزی، خدمات، صنایع دستی و دامداری تا حدودی باعث معکوس شدن سیر مهاجرت از روستای محمدآباد پسکوه شده و به گفته برخی اهالی این روستا، وضعیت زندگی مردم تا حدودی ارتقا یافته است. به واسطه این تغییرات که همچنان نیازمند پایش و پیگیری جامعه نیکوکاری ابرار است، لازم می‌دانم از مرحوم اخوان دستمالچی که سهم عمده‌ای در تأمین مالی پروژه‌های این روستا داشته‌اند و هم چنین از دکتر محمد نهاوندیان و حاج آقا میرمحمد صادقی و مهندس غلامحسین شافعی که پیگیر این طرح بوده‌اند و هم‌چنین از زحمات مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار، آقای علی اصغر خامنوی و پشتیبانی‌های آقای محسن احتشام رئیس سخت‌کوش اتاق بیرجند تشکر کنم.دیروز بیش از 35 چهره سرشناس بخش خصوصی از توسعه روستای محمد آباد پسکوه بازدید کردند و بزرگ ترین هدیه ای که از مردم این روستا دریافت کردیم،لبخندی بود که بر صورت های آفتاب خورده آنها دیدیم. راستی دیروز، روز نیکوکاری بود و خوب است همه ما به این موضوع فکر کنیم که در هفته های گذشته چه کار نیکوکارانه ای انجام داده ایم و در روزهای پیش رو و منتهی به سال جدید، چه کارهایی قرار است انجام دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)