کد خبر: ۱۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در اینستاگرام خود، نسبت به سخنان اخیر رییس بانک مرکزی کشورمان واکنش نشان داده است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در اینستاگرام خود، نسبت به سخنان اخیر رییس بانک مرکزی کشورمان واکنش نشان داده است.

به گزارش جماران، حمید بعیدی نژاد در متن اینستاگرامی خود می نویسد: در اگر خواسته باشیم که یک جمله از صحبتهای آقای دکتر سیف در آمریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، خب این بحث دیگریست. اما برای درک کامل یک کلام، باید علاوه بر منطق، به مفهوم ( به معنای دقیق زبانشناختی آن) و چارچوب آن کلام هم دقت کافی نمود.

واقعا هر کسی تمامی مطالب بیش از یکساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شورای روابط خارجی و بعد هم مصاحبه آقای دکتر سیف با یکی از شبکه ها در آمریکا را دنبال کند مطالب ایشان را خیلی روشن و واضح درک خواهد کرد. مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی، و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که بخوبی توسط ایشان بعنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند.

اینکه تلاش شود مطلب محوری ایشان که دستاوردهای برجام در این حوزه های دسترسی ایران به دلار و تضمین کار بانکهای بزرگ اروپایی با ایران خیلی کم بوده است، به کلیت برجام تسری یابد قطعا نادرست است و با صحبتهای ایشان اصلا همخوانی ندارد. تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند. تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی گیرد. این بمنزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و بطور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند است از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآنست که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و براحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر بعلت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است.

متاسفانه طرح این موضوعات مهم که به صریحترین بیان لازم توسط آقای دکتر سیف در گفتگوهایشان با مقامات و موسسات آمریکایی تشریح گردید با تلاش خیلی شتابزده برخی رسانه ها در داخل کشور به نفی دستاوردهای برجام قلب واقعیت گردید.

دستاوردهای حاصله کشور از اجرای تفاهم ژنو و برجام در حوزه های مختلف همچون فراهم شدن فضای رونق فعالیتهای اقتصادی و فضای کسب و کار نسبت به فضای محدودیت و تحریم در گذشته، آزاد شدن ذخایر مسدود شده کشور، لغو تحریمهای صادرات نفت که به افزایش سریع صادرات نفت و گاز کشور وانعقاد قراردادهای جدید در این حوزه انجامیده است، فعالیت دوباره صنعت خودرو بعنوان یک صنعت مادر، افزایش قابل توجه صادرات پتروشیمی و دیگر صنایع کشور، احیای ناوگان هوایی و هواپیمایی و ازسر گیری ارتباطات بانکی کشور با بانکهای متعدد در سطح جهان، راه اندازی سوئیفت و دهها مورد دیگر که کشورمان برای ایجاد پویایی در بخش صنعت و اقتصاد نیاز مبرمی به آنها دارد، چیزهایی نیستند که چندان نیازی به یادآوری داشته باشند و آقای دکتر سیف همواره در صحبتها و مصاحبه های قبلی خود مکرر به آنها اشاره نموده اند و تلاش برای نفی آنها از سوی ایشان بسیار بیهوده می نماید.

ثانیا آقای دکتر سیف برای اولین بار نیست که دیدگاههای خود در خصوص اجرای برجام را مطرح می کنند. ایشان نه ناظری بیطرف بلکه حداقل از همان زمان مذاکرات تفاهم ژنو که بعنوان تیم مذاکرات هسته ای خدمت ایشان میرسیدیم خود از مجریان و دست اندرکاران ارشد کشور در تدوین و اجرای سیاستهای بانکی کشور هم در مرحله مذاکرات ژنو و سپس اجرای تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاکرات و اجرای برجام بوده اند. ایشان بعنوان ریاست عالیترین نهاد برنامه ریزی ارزی کشور در طول زمان دولت جدید همواره با نگاهی عمیق و برنامه محور لغو تحریمهای بانکی و مالی از جمله لغو تحریم بانک مرکزی و آزاد سازی ذخایر ارزی کشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترین دستاورد مذاکرات هسته ای کشورمان میدانستند که بانک مرکزی را قادر خواهد نمود که با تثبیت نرخ ارز در سطح ملی، به تک نرخی شدن ارز در سال جدید بعنوان یک عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار پولی کشور و متعاقب آن تثبیت شرایط اقتصادی کشور مبادرت نماید. در واقع هیچکس همچون ایشان دستاوردهای برجام را برای کشورمان عینی تر نمیدیدند و حمایتهای ایشان در مسیر مذاکرات و بویژه در دوره بعد از اجرای برجام برای بهره گیری از توان کشور در استفاده از فرصتهای ایجاد شده برای نظام بانکی و مالی کشور همواره کلیدی بوده است. پیام صریح ایشان در آمریکا چه در ملاقاتهای خصوصی و چه در صحبتهای عمومی تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی بعنوان یکی از مهمترین اصول برجام است. بقیه در بخش کامنت.

اظهارات ایشان تداوم همان هدفی است که در برجام تاکید شده است و همه مقامات عالی کشور بدنبال اجرای سریع آن هستند. تاکیدات روز گذشته آقای دکتر ظریف بر این موضوع در اظهارات و مصاحبه مطبوعاتی ایشان با خانم موگرینی و سپس اشارات به همین موضوع در صحبتهای شخص خانم موگرینی همه نشان میدهند که ضرورت حل شدن این مشکل بعنوان یک مانع در مراودات اقتصادی ایران بویژه با کشورهای اروپا و آسیا یک اولویت مهم برای ایران در جهت اجرای کامل برجام میباشد که در عالیترین سطح در دستور کار مذاکرات کشورمان با اروپا و آمریکا قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)