کد خبر: ۱۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
محمود سلطانی زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در خصوص بحران زغالسنگ گفته است: کاهش بهره برداری از معادن و ذخایر معادن زغالسنگ در استان کرمان به نحوی است که با وجود ظرفیت سالانه دو میلیون تن در حال حاضر 500 هزار تن تولید صورت می گیرد.


صنعت زغالسنگ کشور چند سالی است که دچار مشکلات عدیده ای شده و در بحران فرو رفته است.

معادن زغالسنگ استان مکانیزه شوند

"علیرضا رزم حسینی" یکی از عوامل بحران صنعت زغال را استخراج به روش سنتی می داند و می گوید باید سیستم مکانیزه وارد معادن زغالسنگ استان شود تا بتوان تولید را افزایش داد.

رزم حسینی همچنین در نشست بررسی رفع موانع تولید با حضور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در سال 94 افزود: وضعیت به گونه ای است که صنایع سودآوری که هیچ وقت زیان نداشته اند در حال حاضر در پرداخت های خود با مشکلاتی مواجه هستند و این مشکل برای معادن ذغال سنگ که همیشه با مشکلاتی روبرو بوده اند، بیشتر است.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص لحظه ای دریغ نکرده و با تمام توان برای نجات صنعت زغالسنگ تلاش می کنند. یکی از این نمایندگان، نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان است که چند سالی است با بحران زغالسنگ مقابله می کند.

"حسین امیری خامکانی" در نشست بررسی رفع موانع تولید با حضور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در سال 94 گفت: آینده صنعت زغال‌سنگ در خطر است و با توجه به اینکه 7 هزار کارگر در این بخش است، بنابراین در صورت تعطیلی معادن با بحران در کشور مواجه می‌شویم و باید تدبیری اندیشیده شود.

وی در بسیاری از جاها سخن از بحران زغالسنگ زده و می گوید باید برای این موضوع کارگروه ویژه ای تشکیل شود.

تولید سالانه 500 هزار تن ذغال سنگ در استان کرمان

اما محمود سلطانی زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در خصوص بحران زغالسنگ گفته است: کاهش بهره برداری از معادن و ذخایر معادن زغالسنگ در استان کرمان به نحوی است که با وجود ظرفیت سالانه دو میلیون تن در حال حاضر 500 هزار تن تولید صورت می گیرد.

این روزها صنعت زغالسنگ کشور حال و روز خوشی را ندارد و با وجود آمد و رفت های چندین مدیر عامل برای شرکت معادن زغالسنگ کرمان هنوز صنعت زغالسنگ به دنبال راهی برای خروج از بحران است.

اما برای بررسی این موضوع و راه های نجات بحران زغالسنگ اینبار به سراغ مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان رفتیم تا با وی مصاحبه ای داشته باشم.

"ایرج فلاح" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: بعد از واگذاری شرکت معادن زغالسنگ به بخش خصوصی همه شرکت های زغالی دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

واگذاری معادن، کار مناسبی نیست

وی ابراز کرد: واگذاری معادن با توجه به مخاطرات، کار زیاد مناسبی نیست و حتما زغالسنگ باید با توجه به صنایع و بازار مصرف یک متولی دولتی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان بیان کرد: عدم پرداخت حقوق کارکنان و کارگران به ما ضرر و زیان زیادی می زند و با گرفتن انگیزه کار از کارگران باعث کاهش تولید زغالسنگ می شویم.

فلاح با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زغالسنگ تورم نیروی انسانی است اظهار کرد: در سال 88 نیروی های زیادی یعنی 3 هزار نفر به شرکت افزوده شدند این در حالی است که اکثر این نیروها، افرادی بودند که کارکرد 15 ساله در بخش خصوصی داشتند و اکنون نمی توانند آن کارایی را در شرکت زغالسنگ داشته باشند.

مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان تصریح کرد: برخی از این نیروها با مجوز طب صنعت از استخراج بیرون آمده اند به گونه ای که در معدنی با 900 نیروی انسانی فقط 200 نفر در استخراج فعالیت دارند که این ضربه سنگینی را به معدن می زند.

فعالیت معکوس در شرکت زغال سنگ کرمان

فلاح گفت: در معادن زغالسنگ باید 70 درصد از نیروها در استخراج و 30 درصد در خارج از استخراج فعالیت کنند، اما در شرکت زغالسنگ کرمان برعکس شده به گونه ای که 30 درصد در استخراج و 70 درصد در بیرون فعالیت دارند.

وی در خصوص راه حل این مشکل افزود: ضریب سختی کار نیروهای استخراج را بیشتر کنند تا امکان جایگزین نیروی جدید برای ما باشد.

مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان در خصوص تولید زغالسنگ در استان گفت: اکنون در کرمان حدود 1 میلیون و 200 هزار تن واحد کک سازی احداث شده و بیش از 1 میلیون 600 هزار تن زغال کنسانتره نیاز دارند ولی کل تولید ما در سال به کمتر از 500 هزار تن می رسد.

وی با بیان اینکه باید حداقل به سه برابر تولید کنونی برسیم تا بتوانیم نیاز فقط استان کرمان را برآورده کنیم افزود: تولید سه برابر زغالسنگ نیاز به کمک و حمایت دارد اما با واگذاری هایی که صورت گرفته ما این حمایت را برداشته ایم.

عدم افزایش قیمت زغالسنگ از سال 92 تا کنون

مدیر عامل شرکت زغالسنگ استان کرمان از عدم افزایش قیمت زغالسنگ از سال 92 تا کنون خبر داد و گفت: بیش از 70 درصد از هزینه ها در بخش استخراج مربوط به حقوق و دستمزد است و این در حالیست که سالی حدود 15درصد حقوق کارگران افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این موضوع با توجه به عدم افزایش قیمت زغالسنگ باعث بحران می شود و اگر این افزایش قیمت اتفاق نیفتد صنعت زغال کشور متلاشی می شود.

فلاح یکی دیگر از مشکلات را کمبود نقدینگی عنوان کرد و بیان کرد: اکنون با همین میزان تولید نمی توانیم پول آن را به موقع بگیریم.

باید به طرف مکانیزه و نیمه مکانیزه کردن معادن برویم

مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان در خصوص مکانیزه شدن معادن نیز خاطر نشان کرد: در هر صورت یکی از راهکار هایی که می تواند در تولید موثر باشد حرف استاندار است و باید به طرف مکانیزه و نیمه مکانیزه کردن معادن برویم.

وی با بیان اینکه با توجه به تورم نیروی انسانی و شرایط نقدینگی، امکان مکانیزه شدن برای ما نیست، تصریح کرد: اما با توجه به بازار مصرف و کک سازی ها باید فکر اساسی شود و معادنی که پتانسیل بالایی دارند به سوی مکانیزه شدن بروند.

فلاح در خصوص احداث کک سازی های دیگر در استان گفت: ذخائر معادن زغال در استان جوابگوی احداث کارخانه کک سازی بیش از این را ندارد و با توجه به ظرفیت کک سازی ایجاد شده در کشور و کیفیت زغالسنگ، دیگر نیازی به احداث کک سازی نداریم.

باید به فکر تامین زغالسنگ واحد های کک سازی ایجاد شده باشیم 

مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان با اشاره به اینکه باید به فکر تامین زغالسنگ واحد های کک سازی ایجاد شده باشیم افزود: باید تمام توانمان را برای سرمایه گذاری در بخش تولید و اکتشاف معادن جدید بگزاریم.

وی در پایان در خصوص تسهیلاتی که قرار بود به ذوب آهن اصفهان برای وصل مطالبات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی داده شود گفت: بانک مرکزی بخشنامه را به سه بانک ابلاغ کرد که بانک ها موافقت نکردند و ما متظریم که این مصوبه دولت اجرایی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)