کد خبر: ۱۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
آیدین آغداشلو برنده جایزه افضلی پور:
آیدین آغداشلو گفت: کرمان هیچ گاه پایتخت نبوده است اما چه باک که پایتخت معنا و فرهنگ این مملکت بوده است، از این رو تصور کرمان بدون فرهنگ و هنر آن ناقص است.
آیدین آغداشلو گفت: اینکه توانسته باشم در جزئی از فرهنگ کرمان همراهی داشته باشم و لذت ببرم برای من بسیار پراهمیت است، کرمان دیار بزرگان بوده و احتیاج به یادآوری ندارد، از تاریخ گرفته تا تحقیق، آثار هنری و بزرگان طراز اولی به جامعه معرفی کرده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ آیدین آغداشلو صبح امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 95 در مراسم یازدهمین دوره جایزه مرحوم افضلی پور که در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد اظهار کرد: نخستین دلبستگی و دلدادگی من به شهر کرمان از سال 56 شروع شد، وقتی که بنا شد در اینجا پرورشگاهی به همت مرحوم صنعتی زاده تبدیل به موزه شود و من به عنوان کسی که می توانست کمک و همراهی کند به کرمان آمدم.

این نقاش و هنرمند ایرانی افزود: اولین مواجهه و دیدار من با کرمایان در حوزه هنر صورت گرفت، برای من کرمان یک شهر بود در حوزه فرهنگ ایران، اما وقتی در اینجا ماندم و بیشتر آشنا شدم از یک عنوان تجاوز کرد، من مردم کرمان را به این شناختم که معروف و فروتن هستند.

آغداشلو بیان کرد: مردمی که در طول تاریخ بیش از 5000 سال حاصل داده بودند و حاصل خود را بدون چشمداشت و بی ادعا به فرهنگ ایران دادند، در طول تاریخ چند صد سال گذشته نمونه های متعددی از این موضع گرفتن به موقع کرمانی ها دیدم و گاهی بهای سنگینی بابت درست فکر کردنشان پرداختند.

وی گفت: برای من کشف کرمان ذره ذره صورت گرفت و یکباره نبود، نتوانسته ام کار عمده ای برای کرمان انجام دهم جز همراهی برای راه اندازی موزه و سال ها بعد وقتی که در جریان فرهنگ کرمان بیشتر قرار گرفتم مدتی به صورت استاد پروازی به همین دانشگاه باهنر می آمدم.

آغداشلو بیان کرد: هنوز هم نامه های متعددی از دانشجویانم به من می رسد و نام های آنها را در نمایشگاه ها و جاهای مختلف جویا می شوم و زمانی که ارشاد وقت کرمان قصد خریداری آثار سهراب سپهری را برای کرمان داشت کارشناسی این کار بر عهده من بود.

این هنرمند برجسته کشور افزود: اینکه توانسته باشم در جزئی از فرهنگ کرمان همراهی داشته باشم و لذت ببرم برای من بسیار پراهمیت است، کرمان دیار بزرگان بوده و احتیاج به یادآوری ندارد، از تاریخ گرفته تا تحقیق، آثار هنری و بزرگان طراز اولی به جامعه معرفی کرده است.

وی اظهار کرد: روح ظریف و ذهن درخشان، آفاقی که در کنار همه سختی ها کرمان تحمل کرده همچنان ثمر داده است، این فکر که هنرمند در سختی می شکند و حذف می شود به اعتبار آن چیزی که در کرمان در طول تاریخش رخ داده هیچ گاه تحقق نیافته است.

آغداشلو تصریح کرد: کرمان هیچ گاه پایتخت نبوده است اما چه باک که پایتخت معنا و فرهنگ این مملکت بوده است، تصور کرمان بدون فرهنگ و هنر آن ناقص است، گمان من بر این است که مردمان یک سرزمین شاید بتوانند بدون فرهنگ و هنر به زندگی خود ادامه دهند اما این زندگی آرام آرام تبدیل به تقلیل حافظه خواهد شد و مردمی که حافظه خود را از دست می دهند چه چیزی برای آنها باقی می ماند؟

این نقاش و هنرمند ایرانی یادآور شد: برای همه متولیان فرهنگ و هنر کرمان فرض اینکه کرمان هنرمند و بافرهنگ و گسترده را از نظر معنا مد نظر بگیرند، این مرمت به معنای مرمت خشت و گل نیست بلکه زدودن فرسودگی ها و نگهداری از بنیان ها است.

آغداشلو در پایان خاطرنشان کرد: هیچ آرزویی ندارم جز اینکه در طول عمرم هر بار که توانایی داشته باشم خود را به کرمان برسانم، با مردمان سخی و گشاده دست آن بتوانم شهر را زیباتر، کامل تر و آبادتر ببینم و اگر کسانی از بین رفته اند مطمئن باشم در آینده کسانی مشابه آنها پا جای پایشان خواهند گذاشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)