کد خبر: ۱۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو/ تاملی در باب تعطیلی یک فرودگاه
فرودگاه مرکز بزرگترین استان کشور تعطیل می شود؛ به همین سادگی. دلیل انتشار این خبر را نمی دانم؛ قرار است که مدیران فضا را تست کنند یا این که قرار است با مطرح شدن عدم تامین بودن 40 میلیارد تومانی برای احداث باند دوم فرودگاه کرمان، منتقدان واگذاری پروژه ها به بخش خصولتی، خودشان پا پیش گذارند و گزینه شبه خصوصی را مطرح کنند که حاضر است به جای گرفتن زمین، این پروژه را اجرا کنند.

گفتار نو/محبوبه فیروزآبادی:  

فرودگاه مرکز بزرگترین استان کشور تعطیل می شود؛ به همین سادگی. دلیل انتشار این خبر را نمی دانم؛ قرار است که مدیران فضا را تست کنند یا این که قرار است با مطرح شدن عدم تامین بودن 40 میلیارد تومانی برای احداث باند دوم فرودگاه کرمان، منتقدان واگذاری پروژه ها به بخش خصولتی، خودشان پا پیش گذارند و گزینه شبه خصوصی را مطرح کنند که حاضر است به جای گرفتن زمین، این پروژه را اجرا کنند. 

به هر روی، این که مدیران شرکت فرودگاه های کشور به این نتیجه رسیده اند که می شود فرودگاه مرکز استان را تعطیل کرد و آب از آب هم تکان نخورد احتمالا بخشی از ان به روحیه کرمانی ها بر می گردد. همان روحیه ای که رفتارهای مبتنی بر ولش کن از آن سر می زند و به اشتباه از آن تعبیر به روح نجیب کرمانی می شود. بحث من البته بر سر این نیست که چرا مردم نسبت به چنین تصمیمات خلق الساعه ای واکنش نشان نمی دهند اما چند پرسش از مدیرانی دارم که چنین تصمیمی را گرفته اند یا به آن تن داده اند.

1- آیا این چالش به یک باره ایجاد شده است که با تصمیمی خلق الساعه و یکباره تعطیلی فرودگاه، دنبال راه چاره باید رفت؟ مگر مدیران این حوزه نمی دانستند که چنین چالشی دارند و نمی شد از قبل برای آن برنامه ریزی کرد و با انجام تعمیرات مستمر از مواجهه با چنین چالشی دوری جست؟ 

2- نمایندگان شهر کرمان که خودشان به اقتضای مسوولیت شان در شمار مشتریان پروپاقرص فرودگاه کرمان هستند هم باید پاسخ دهند که چرا در بودجه وزارت راه و شهرسازی اثری از بودجه برای باند دوم فرودگاه کرمان نیست؟ گویا هنوز مدیران این وزارت خانه و شرکت فرودگاه های کشور، در اقتصادی بودن اجرای پروژه باند دوم فرودگاه کرمان تردید دارند.

3- استاندار کرمان در هر نشستی که سخنرانی کرده اند با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در کرمان از انداختن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران گفته اند. از بورکراسی نحس اداری داد سخن داده اند. اما اینکه سرمایه گذار  ناگزیر باشد برای سروکله زدن با همین بوروکراسی نحس اداری، حداقل دو ساعت از رفسنجان به کرمان و بالعکس در جاده سپری کند، نشان از بی توجهی به وقت سرمایه گذاران دارد.


این در حالی است که استاندار همواره بر بهبود فضای کسب و کار در کرمان تاکید کرده است.  برای سنجش فضای کسب و کار مولفه های متعددی لحاظ می شود. از جمله آن خدمات عمومی و زیرساخت هاست که در شمار وظایف حاکمیتی است.

تأمین کلیه زیرساخت‌های مورد نیاز فعالان اقتصادی که بخش خصوصی توان یا انگیزه کافی برای عرضه آن را ندارد، وظیفه سخت افزاریِ دولت در مسیر آماده سازی محیط نهادی کسب و کار است. تأمین آب، برق، ارتباطات، بهداشت، حمل و نقل، و …. بخش های مختلفی از وظایف سخت افزاری دولت ها هستند. 

حال باید پرسید  با تعطیل شدن فرودگاه کرمان تکلیف فضای کسب و کار در کرمان چه می شود. بدیهی است کسب و کار و سرمایه گذاری در جامعه ای که فاقد استانداردهای لازم در این امور باشد، حتی با فرض وجود قوانین مناسب و امنیت حقوق مالکیت و ثبات سیاسی، چندان جذاب و نتیجه بخش نیست.

می خواهم بگویم یک پای کار در جذب سرمایه گذار خیلی جدی می لنگد و آن همان «اخذ تصمیمات خلق الساعه» است- البته در این باب در آینده بیش تر خواهم نوشت-  در چنین فضایی باید خودمان را آماده کنیم تا از سرمایه گذاران بشنویم «دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را ! »

4-این که جاده کرمان - رفسنجان چقدر استاندارهای لازم را دارد را نمی دانم. عجالتا می دانم که این جاده به رغم دوبانده بودن کم تلفات ندارد. علت بالا بودن تلفات این جاده را البته باید مقامات مسوول تشریح کنند. اما تا آنجا که من می دانم  اژگونی و رانندگی در سرعت بالا، عامل این تلفات اعلام شده است. 

اگر قرار باشد به گفته معاون عمرانی استاندار روزانه 2 هزار و 700 مسافر به ظرفیت فعلی جاده رفسنجان – کرمان اضافه شود، وضع چه خواهد شد؟ اصلا جان آدمیزاد چند؟ 

5- آمدیم و مردم نجیب کرمان به پرواز از رفسنجان تن دادند. اما آدم منصفی بیاید و بگوید که مگر فرودگاه رفسنجان زیرساخت لازم برای سرویس دادن به این تعداد پرواز و مسافر را دارد؟ واقعا مدیرانی که چنین تصمیمی گرفته اند چقدر روی نجابت کرمانی ها حساب باز کرده اند؟

6- مدت ها بود که کرمانی ها از این که تعداد پروازهای کرمان کم است گلایه و شکوه داشتند. می گفتند باید فکری برای این تعداد کم پروازها کرد. حتی می گفتند شرکت هواپیمایی ماهان چون یک شرکت کرمانی است به ضرر تن دهد و تعداد پروازهای کرمان را زیاد کند. 

می گفتند کرمان برغم پتانسیل زیادی که در بخش گردشگری دارد، آن گونه که باید و شاید از این استعداد خدادادی اش بهره گرفته نشده است. در برنامه های توسعه هم دنبال افزایش درامدهای بخش گردشگری بودند. 
حال باید پرسید تعطیلی فرودگاه کرمان اجازه ادامه حیات به صنعتی به نام گردشگری در کرمان می دهد؟ فرجام شرکت ها و سرمایه گذاران این حوزه در استان چه می شود؟

آخر سخن آن که؛ بعضی از تصمیمات خلق الساعه ای که گرفته می شوند تبعات اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... زیادی دارند. نباید به راحت ترین گزینه ای که به ذهن متبادر می شود تن داد حتی اگر در استانی مانند کرمان مدیر باشید.  

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
1
از همه مهمتر کرمان روی کمربند زلزله است و اگر ان روز 6.5 ریشتر زلزله را تجربه کنیم اینحجم بزرگ مصدوم را چگونه میتوان جابجا کرد.اگر فرودگاه بم را نداشتیم امار کشته ها دو برابر میشد یادمان نرفته که تمام مراکز درمانی خراسان تهران کرمان مملو از مصدومان بود.
ماتان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
2
0
سلام
گزارش های کشکی نتیجه خبرنگاری پشت میز نشینی است!!!
کی گفته استاندار و مسئولان کرمان زیر بار تعطیلی فرودگاه رفته اند فقط یک بررسی اجمالی در این باره شده و بعد متوجه شدند این کار به صرفه نیست همین
حالا از پشت میز تیترهای الکی را ببینید و تحلیل آبکی بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
اولا جناب ماتان کاش بدون پیش داوری و اتهام زدن به یک نویسنده حرفتان را زده بودید. این همان رگ های گردن در شعر مولوی است که می گوید دلایل قوی باید معنوآی نه رگ های گردن به حجت قوی. این رگ گردن البته نشان می دهد حرف شما نیز مصداق همان هایی است که می گویید. آبکی و کشکی.
اولا آنچه مبنای این نوشته قرار گرفته است اظهارات معاون عمرانی استاندار بود.
ثانیا در این یادداشت انتقادی از استاندار صورت نگرفته است. بلکه از موضع حمایت از استاندار گفته شده که تصمیم به تعطیلی فرودگاه به نفع استان نیست. ثالثا کجای این یادداشت نوشته شده که استاندار و مسوولان استان به این تصمیم تن داده اند؟ ما که ندیدیم. به نظر من به عنوان یک مخاطب این یادداشت انتقاد از مدیران فرودگاه بوده است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
گفتارنو چرا اینقدر بی سیاستی. قبل از انتقاد کردن برو اول با آقایون مشورت کن. بگو اجازه می دین من انتقاد کنم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
2
آفرین خیلی زیبا نوشتی.این مطلب رو همه کرمونی ها باید بخونند و مسئولین بویژه نمایندگان مجلس و مدیر کل راه و فرودگاه کرمان باید پاسخگو باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
2
در حالی که هم به لحاظ گردشگری هم به لحاظ جذب سرمایه گذار کرمان در آستانه یک جهش تاریخی است تعطیل کردن فرودگاه کرمان یعنی بازگشت به کذشته حتی برای 6 ماه.خواست تمام مردم کرمان این است که وزارت راه بجای تعمیر باند فعلی باند جدید احداث کند تا زحمات مسئولین این دولت در کرمان از بین نرود و کرمان در اقتصاد مقاومتی موفق شود.تعطیلی فرودگاه کرمان نه اقتصادی و نه سیاسی و نه امنیتی توجیه پذیر نیست و ما به شدت مخالف هستیم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
از ماست که بر ماست .
متاسفانه نمایمدگان استان کرمان فقط به فکر سیاسی بازی هستند . لااقل کمی حس ناسیونالستی داسته باشند این باعث عقب ماندگی شده است .
مردم باید نجابت را کنار گذاشته و حق خواهی و حق طلبی کنند
کاش مردم کرمان هم مطالبه گر بودند و مثل مردم شیراز اصفعان تهران تبریز بدون توجه به مردم تصمیم گیری نمی شد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
این استان ، استان در تعامل است و با نام زیبای تعامل ، بساط شرکا و دوستان پهن است و تبلیغات لازم هم توسط ..... در حال انجام
...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
پشت میز نشینی خبرنگار چیز بدی نیست. خدا کند پشت میزنشین هامان درست باشند
تامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
بعضی ها حضور پشت دخل، بدجور کاسب کارشان کرده.. دوران مدیریت هر چه قدر هم که طولانی باشد روزی تمام می شود
طوبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
گفتار نو شما تحلیل ننویس. بگذار فقط حضرات مدعی تحلیل گری بنویسند
کیمیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
هر چه به کار مثلث نگاه می کنم ، چیزی غیر از همان مدل کاری دولت قبل ، برایم متصور نمی شود که مدل توسعه یافته تر آن است
سعدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
امیدواریم مسوولان به این نتیجه برسند که تعطیل نشود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)