کد خبر: ۱۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
نوشتار محسن جلال پور در تلگرام در مورد پسته مناقشه آفرین شد
از سوی دیگر مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در تقابل با مواضع محسن جلال پور و اسدالله عسگراولادی، گفته‌های مبنی بر تولید ۱۷۰ هزار تن را تکذیب می کند و تولید پسته کشورمان در سال جاری را ۲۵۶ هزار تن اعلام می کند و می افزاید: تولید این محصول نسبت به سال گذشته هشت‌هزار تن نیز افزایش یافته است.

گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی:

همیشه اختلاف نظر در پیش بینی بازار و میزان تولید محصول وجود داشت. اما این اختلافات، بین تولیدکنندگان کرمانی و صادرات کنندگان پایتخت نشین بود. کرمانی ها انگشت اتهام به سمت تهرانی ها دراز می کردند که می خواهند با جوسازی و زیادجلوه دادن محصول، قیمت پسته را پایین بکشند و تهرانی ها هم مدعی بودند که تولیدکنندگان کرمانی آمار غلط می دهند و میزان محصول شان را کم نشان می دهند تا قیمت را بالا ببرند.

 شاخص ترین چهره پایتخت که مواضعش مورد توجه و هم مورد انتقاد کرمانی ها بود، اسدالله عسگراولادی عضو موثر انجمن خشکبار بود. این سو هم آمار انجمن پسته و تحلیل های مهدی آگاه بود که موثر و تعیین کننده بود. اینک اما بازیگران عرصه بازار پسته تغییر موقعیت داده اند. 

محسن جلال پور که در بلوک کرمان طبقه بندی می شد، اینک سکان دار اتاق ایران شده است و به زعم کرمانی ها، با پایتخت نشین ها بیش تر نشست و برخاست دارد. قضاوت اما دشوار است چه این که جلال پور هنوز یکی از تولیدکنندگان کرمانی پسته محسوب می شود هرچند که برخی مدعی اند بخش عمده  درآمد جلال پور از محل فعالیت های بازرگانی اش است. 

به هر روی پست تلگرامی اخیر رییس اتاق ایران در خصوص پسته، واکنش های تند و تیزی  را به دنبال داشت.

محسن جلال پور در پست تلگرامی خود از روزهای بد پسته گفته و  نوشته بود: « از آنجا كه رقیب اصلی ما آمریكا، امسال به میزان زیادی محصول برداشت خواهد كرد و هنوز بخشی ازمحصول گذشته‌اش را نیز نتوانسته به فروش برساند، به نظرمی رسد قصد كاهش قیمت برای محصول سال جدید را دارد. این همان دغدغه‌ای بود كه طی سال‌های گذشته بارها به آن اشاره كرده‌ام.

احتمالا افزایش تولید در آمریكا و در نتیجه کاهش قیمت‌ها، فروش پسته ایرانی را دربازارهای بین‌المللی با مشکل مواجه خواهد کرد. آنچه پیش‌بینی می‌شود، این است که محصول امسال آمریكا حدود٣٣٠هزارتن خواهد بود و محصول ایران، حدود ١٧٠هزارتن.

 ایران و آمریكا برای اولین بار است که به تولید٥٠٠هزار تنی در پسته دست پیدا می‌کنند. بنابراین برای نباختن در بازاری که رقیبش آمریکا است، باید خوب فکر و به درستی برنامه‌ریزی کرد.»

در حالی که جلال پور رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران، تولید پسته ایران در سال جاری را 170هزارتن برآورد می کند، اسدالله عسگراولادی رییس هیات امنای این انجمن در گفت وگو با هفته نامه تجارت‌فردا، تولید پسته ایران در سال جاری را 180 هزار تن می داند و البته پیش بینی می کند که حدود 10 هزار تن پسته بدون نیاز داخلی و صادراتی در کشور وجود داشته باشد. او البته  این میزان محصول مازاد را کاملاً طبیعی و منطقی توصیف می کند.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران در تقابل با مواضع محسن جلال پور و اسدالله عسگراولادی، گفته‌های مبنی بر تولید ۱۷۰ هزار تن را تکذیب می کند و تولید پسته کشورمان در سال جاری را ۲۵۶ هزار تن اعلام می کند و می افزاید: تولید این محصول نسبت به سال گذشته هشت‌هزار تن نیز افزایش یافته است.

رمضان رویین‌تن خاطرنشان می کند: برخی سعی دارند با این گفته‌ها، آمریکا را بزرگ جلوه دهند و در نهایت پسته ایران را با قیمت کمتر خریداری کنند و به قیمت دلخواه خود در بازار هدف عرضه کنند.
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: آمریکا چون قدرت رقابت در کیفیت را ندارد، به سمت دامپینگ خواهد رفت، اما آنها نیز راضی به ضرر خودشان نیستند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور می شود: پسته ایرانی در جهان برند است و در صورت دامپینگ از سوی آمریکا نیز همچنان بازار خود را خواهد داشت و این گفته‌ها تنها برای خرید ارزان پسته و صادرات آن است.

رویین‌تن ادامه می دهد: تولید پسته آمریکا در سال جاری ۳۰۰ هزار تن و در کشور ۲۵۶ هزار تن است که با توجه به کیفیت بسیار بالای پسته ایرانی، محصول آمریکایی قادر به رقابت با پسته ایران نخواهد بود.

رویین‌تن با بیان اینکه در هیچ‌جای دنیا پسته‌ای با کیفیت و خوش‌خوراکی پسته ایرانی تولید نمی‌شود، تأکید می کند: حتی در آمریکا نیز با توجه به علاقه‌مندی مردم به پسته ایرانی، برای این محصول تعرفه ۳۵۰ درصدی بسته­ ا‌ند.

وی اظهار می دارد: با وجود تمامی مسائل و تحریم‌ها، سایر کشورها پسته ایران را خریداری می‌کنند و با مخلوط کردن آن با پسته‌های تولیدی خودشان، آن رابه نام کشور خود صادر می‌کنند.
رویین‌تن با اشاره به اینکه تجار ایرانی باید بسیار دقیق عمل کنند تا در میدان رقابت منفی وارد نشوند و قیمت پسته کاهش پیدا نکند، می گوید: به‌دلیل اقلیم کشور و اختلاف دمای شب و روز، بهترین پسته دنیا در ایران تولید می‌شود و اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی طرفداران پسته ایرانی هستند.

وی با طرح این پرسش که چگونه ممکن است با صادرات ۱۸۰ هزار تن در سال ۹۳ و ۱۳۰ هزار تن پسته در سال ۹۴ به اروپا بازار پسته را از دست بدهیم؟ می افزاید: نباید با اظهارنظرهای غیرمسئولانه باعث تشویش اذهان عمومی شویم.

منافع ملی را برا منافع شخصی ترجیح دهند 

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بازار پسته همیشه دچار نوسان می‌شود و امری طبیعی است، خاطرنشان می کند: ما نگرانی از رقابت با سایر کشورها نداریم و در صورتی که تجار صادرکننده هماهنگ گام بردارند و منافع ملی را برا منافع شخصی ترجیح دهند، پسته ایرانی همانند گذشته جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.

رویین‌تن ادامه می دهد: وزارت جهاد کشاورزی در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح، تأمین سرمایه در گردش برای خریداران پسته، تقویت تشکل‌های مردمی و کاهش یا برداشتن تعرفه‌ها برای صادرات این محصول در تلاش است.

وی یکی دیگر از راهکارها را ثابت نگه داشتن نرخ ارز توسط دولت عنوان می کند و یادآور می شود: در حال حاضر اتحادیه اروپا پسته ایرانی را خریداری می‌کند و به سایر کشورها صادر می‌کند.

رویین‌تن تصریح می کند: سطح زیر کشت این محصول سالانه افزایش می‌یابد و ارقام بهتر در باغ‌های مدرن‌تر کشت می‌شوند تا بتوانیم شاهد افزایش صادرات و کیفیت محصولات باشیم.

وی از صادرات ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پسته در سال جاری خبر می دهد و تأکید می کند: مردم ایران مصرف‌کننده پسته هستند، به‌گونه‌ای که سرانه تولید پسته در دنیا ۹۵ گرم برای هر نفر و در ایران ۳,۲ کیلوگرم است.

رویین‌تن خاطرنشان می کند: طبق آخرین آمار، سطح باغ‌های پسته ۴۱۰ هزار هکتار (۳۳۷ هزار هکتار بارور و ۷۳ هزار هکتار غیربارور) است که با توجه به کاشت اصولی ارقام پرمحصول در این ۷۳ هزار هکتار، پیش‌بینی می‌شود با بارور شدن این باغ‌ها بتوانیم تا سه تن در هکتار محصول برداشت کنیم.

رایزنی‌های دولتی برای کاهش تعرفه‌های ۳۴ درصدی

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در صادرات پسته همچون صادرات سیب، کشمش و سایر محصولات موفق خواهیم بود، از برداشتن تعرفه ورود پسته به روسیه خبر می دهد.

وی یادآور می شود: اگر بتوانیم با رایزنی‌های صورت‌گرفته تعرفه‌های ۳۴ درصدی را تا پنج درصد و حتی کمتر کاهش دهیم، می‌توانیم قیمت فروش خود را نیز بدون ضرر، کمی کاهش دهیم.

رویین‌تن با بیان اینکه کل تولید پسته در دنیا ۶۷۰ هزار تن است، تأکید می کند: اگر سرانه مصرف هر نفر در دنیا را ۵۰۰ گرم حساب کنیم، نیازمند تولید ۳,۵ میلیون تن پسته در دنیا هستیم.

10 هزار تن پسته مازاد داریم

از سوی دیگر دیدگاه های عسگراولادی هم قابل تامل است. چه این که نظر اسدالله عسگراولادی رییس هیات امنای انجمن پسته ایران قدری با محسن جلال پور رییس هیات مدیره انجمن پسته متفاوت است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره تولید و صادرات پسته در امسال می گوید: پیش‌بینی می‌شود تنها حدود 10 هزار تن پسته بدون نیاز داخلی و صادراتی در کشور وجود داشته باشد که این میزان کاملاً طبیعی و منطقی است.

اسدالله عسگراولادی که در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت‌فردا سخن می‌گفت، درباره وضعیت تولید و صادرات پسته در امسال می افزاید: پیش‌بینی‌ها بر آن است که حجم پسته تولیدی کشور با توجه به شرایط درخت‌های پسته در حدود 180 هزار تن باشد و این در حالی است که در اول فصل با توجه به شرایط کشور پیش‌بینی‌ها بر آن بود تا میزان محصول پسته سال جاری به 160 هزار تن برسد.

وی یادآور می شود: درباره بازار صادراتی پسته ایرانی می‌توان گفت، میزان پسته‌ای که در سال جاری قرار است به خارج از مرزهای کشور صادر شود حدود 140 هزار تن است و شرایط صادراتی در سال جاری همچون سال گذشته است، در سال گذشته حجمی که برای صادرات پسته در نظر گرفته شده بود کاملاً به خارج از مرزها منتقل شد و این در حالی است که میزان مصرف داخلی پسته ایران در حدود 30 هزار تن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح می کند: در کنار 30 هزار تن مصرف داخلی حدود پنج هزار تن از پسته کشور از طریق مسافر از کشور خارج می‌شود که در نهایت از 170 هزار تا 180 هزار تن محصول تولیدی حدود 135 هزار تا 145 هزار تن به عنوان مازاد مصرف داخلی شناخته می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تنها حدود 10 هزار تن پسته بدون نیاز داخلی و صادراتی در کشور وجود داشته باشد که این میزان کاملاً طبیعی و منطقی است. در حال حاضر صادرکنندگان پسته مشغول به فعالیت هستند و کار به صورت طبیعی در حال انجام است.


اما سیدمحمود ابطحی که مورد وثوق شماری از بازرگانان کرمانی و تهرانی است در خصوص پسته در گفتگو با اتاق خبر با محافظه کاری بسیار سخن می گوید. این عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران می گوید: پسته از کالا های سنتی بوده که از گذشته بازار صادراتی خوبی داشت. اما در حال حاضر به دلیل نزدیکی به فصل برداشت و قرار گرفتن در ماه رمضان صادرات این محصول کاهش یافته است.

ابطحی در این خصوص می افزاید: در اردیبهشت سال جاری حدود 8 هزار تن پسته صادر شده اما حجم صادرات در خرداد ماه کاهش یافته است. میزان صادرات پسته در اردیبهشت سال گذشته حدود 133هزار تن و در زمان مشابه در سال جاری حدود 110هزار تن بوده است.

او توضیح می دهد: سال گذشته به دلیل اینکه میزان صادرات پسته در وضعیت مناسبی قرار داشت سالی استثنایی بود که یکی از دلایل اصلی آن می تواند تاثیر بازار های جهانی بر بازار داخلی باشد که در سال قبل کشور امریکا عملکرد خوبی در تولید پسته نداشت و این مسئله صادرات دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار داد.

این عضو انجمن پسته می افزاید: متاسفانه در سال جاری به دلیل کاهش رونق بازارهای جهانی نتوانسته تاثیر مثبتی بر صادرات پسته بگذارد.

ابطحی در تشریح وضعیت آینده صادرات این محصول اعلام می کند: تا زمانی که میزان تولید داخلی افزایش نداشته باشد و همچنین نرخ ارز به ثبات نرسد وضعیت بهتری شاهد نخواهیم بود.

عضو انجمن پسته با اشاره به اینکه این محصول مانند سایر محصولات برای تولید و کاشت نیازمند شرایط مشخصی می باشد اعلام می کند: در شرایط فعلی به دلیل کمبود آب با کاهش تولید و بهره وری رو برو شده ایم.متاسفانه بعد از جریان تحریم ها تغییری در وضعیت صادرات این محصول ایجاد نشده که امید است با مدیریت دقیق تر و برنامه ریزی های بلند مدت از ظرفیت های توافق ها بهره مند شویم.

ابطحی در پایان می افزاید: در حال حاضر کشور های خاور دور، اروپا، روسیه و هند از کشورهای وارد کننده پسته ی ایران هستند و امید است در آینده بازار های بیشتری در این کالا داشته باشیم.


شایان ذکر است که در اقتصاد مبتنی بر بازار، با افزایش عرضه در صورت ثابت بودن تقاضا، قیمت کاهش می یابد. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)