کد خبر: ۱۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان خبر داد
رییس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است، گفت: به منظور عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه کشت محصولات روغنی در دستور کار قرار دارد.
 
رییس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است، گفت: به منظور عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه کشت محصولات روغنی در دستور کار قرار دارد.

عباس سعیدی در گفتگو با مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته در استان کرمان اظهار کرد: حذف روش های آبیاری سنتی و جایگزینی سیستم های آبیاری تحت فشار یکی از اولویت های جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۷ هزار هکتار از اراضی و باغات استان کرمان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

سعیدی با اشاره به اجرای طرح تغییر الگوی کشت افزود: بر این اساس محصولات پربازده با نیاز آبی کم جایگزین محصولات کم بازده با نیاز آبی زیاد می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در این خصوص برنامه پنج ساله در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: طی دوسال گذشته سطح زیر کشت زعفران از ۴۷۰ هکتار به ۸۲۷ هکتار، گل محمدی از دو هزار و ۵۰۰ هکتار به سه هزار و ۲۰۰ هکتار تغییر و زرشک از ۲۶ هکتار به ۶۲ هکتار افزایش یافته است.

سعیدی با اشاره به اینکه از کشاورزان می خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنند، عنوان کرد: برای کشت محصولات جایگزین تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار داده می شود که برای این منظور متقاضیان می توانند به جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی مراجعه کنند.

توسعه کشت محصولات گلخانه ای

وی از توسعه کشت های گلخانه ای به عنوان یکی دیگر برنامه های در دست اقدام نام برد و افزود: با توجه به استفاده حجم زیادی آب در مزارع و محصولات جالیزی سعی داریم تا جایی که امکان دارد این محصولات را به داخل گلخانه ها منتقل کنیم.

سیدی با اشاره به اینکه بهره وری این محصولات در گلخانه ها ۱۰ برابر حالت عادی بوده و آب کمتری نیاز دارد، گفت: طی دو سال گذشته محصولات گلخانه از ۶۰ هکتار در استان کرمان به ۱۲۸ هکتار افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان یادآور شد: در همین راستا تمام کشاورزانی که متقاضی اجرای گلخانه در استان کرمان باشند می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه و تسهیلات بانکی بین ۱۴ و ۱۶ درصد دریافت کنند.

وی عنوان کرد: تقاضا داریم کشاورزانی که آب و زمین در اختیار دارند برای دریافت این تسهیلات و توسعه کشت گلخانه ای اقدام کنند.

۱۴۰۰هکتار زیر کشت محصولات روغنی

‌سعیدی همچنین توسعه کشت محصولات روغنی را از جمله برنامه های موثر در اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: این مساله می تواند در تامین روغن مورد نیاز کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است، افزود: در استان کرمان کشت های دانه ای روغنی از ۴۰۰ هکتار به هزار و ۴۰۰ هکتار توسعه یافته و امیدواریم در سال ۹۵ این میزان به شش هزار هکتار افزایش پیدا کند.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان مزایای کشت گلخانه ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کشت دانه های روغنی نسبت به گندم دو نوبت آب کمتر استفاده می کند و قیمت بازدهی اقتصادی بیشتری نسبت به این محصول دارد.

وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی به شدت نیازمند مواد آلی هستند، افزود: با کشت محصولات روغنی تمام مواد آلی آنها به خاک برمی گردد و باعث حاصلخیزی خاک می شود.

سعیدی یادآور شد: کشت محصول در زمین که سال گذشته زیر کشت محصولات روعنی بوده است ۳۰ درصد افزایش بازدهی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بنابراین توصیه می شود کشاورزان اراضی کم بازده یا اراضی که سال های سال به صورت مکرر به کشت گندم و جو اختصاص داده شده را به سه بخش تقسیم کرده و یک سوم آن را به کشت دانه های روغنی کلزا اختصاص دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)