کد خبر: ۱۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیرکل جدید اتحادیه عرب، در اولین روز کاری خود در گفت‌وگو با روزنامه‌ای مصری ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد.
دبیرکل جدید اتحادیه عرب، در اولین روز کاری خود در گفت‌وگو با روزنامه‌ای مصری ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد.

به گزارش فارس،‌ در حالی که کشورهای عربی طی چندسال گذشته با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و اتحادیه عرب بارها نشان داده یکی از ناکارآمد ترین سازمان‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات این کشورهاست، دبیرکل جدید این اتحادیه در اولین روز کاری خود ایران را عامل اغلب بحران‌های کشورهای عربی نامید.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل جدید اتحادیه عرب که برخی سایت‌های عربی کاریکاتور او را هنگام ورود به اتحادیه عرب با پرچم اسرائیل منتشر کرده‌اند، در گفت‌وگو با روزنامه «الاهرام» مصر،‌ اعلام کرد نمی‌توان به وضعیت جهان عرب تصویر واضحی ارائه کرد زیرا برخی پایه‌های سیاسی کشورهای عربی از جمله سوریه، عراق و لیبی ویران شده است.

 وی که یکی از بازماندگان دوران حسنی مبارک به شمار می‌آید و تا پیش از سقوط مبارک، وزیر خارجه مصر بوده اعلام کرد یکی از خطراتی که شمال آفریقا با آن دست و پنجه نرم می‌کند نابودی لیبی است که ابتدا به بهانه کنار گذاشتن معمر القذافی ترتیب داده شد و لیبی از یک کشور متحد به چند ایالت از هم پاره تبدیل شد و گروهک ‌های مسلح و جدایی طلب زمام امور در این کشور را به عهده گرفتند.

وی ادامه داده: در منطقه حاشیه خلیج فارس نیز با سنگینی دست ایران در دخالت‌های آشکارش در امور داخلی کشورهای عربی رو به رو می‌شویم که اخیرا با سخنان آقای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در خصوص بحرین، روشن تر شد.

ابوالغیط در ادامه اظهاراتش درباره ایران، تهران را به شعله ور کردن جنگ یمن متهم کرده و افزوده این کشور تلاش می‌کند جنوب جزیره العرب را تحت کنترل خود در آورد.

وی همچنین ترکیه را به دخالت در امور داخلی عراق و سوریه متهم کرده و افزوده این کشور سعی می‌کند وضعیت را در سوریه و عراق با شکست رو به رو کند.

دبیرکل جدید اتحادیه عرب تأکید کرد برای پایان دادن به بحران آوارگان سوری باید بر پایان جنگ داخلی سوریه و بازگرداندن ثبات به این کشور تمرکز کرد.

وی افزود: مهم ترین مأموریت ما در جهان عرب باید تمرکز بر شکست دادن داعش در سوریه، عراق و لیبی باشد و باید هوشیار باشیم که تا زمانی که با داعش مبارزه نکرده و این پدیده را شکست ندهیم کشورهای عربی نمی‌توانند هیچ هدف واقعی را به نتیجه برسانند از جمله وحدت عربی.

ابوالغیط یکی دیگر از اقدامات لازم الاجرای دیگر را «توقف دخالت‌های ایران و ترکیه» در امور داخلی کشورهای عربی دانسته و افزوده در نهایت نیز باید توافقی عربی، روسی و آمریکایی درباره آینده بحران‌های سوریه و عراق و لیبی ایجاد شود.

وی همچنین تأکید کرده رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب منوط به تغییر مواضع کشورهایی است که رأی به تعلیق عضویت این کشور داده بودند و بدون شک توافق دولت و معارضان سوری بر تشکیل دولت انتقالی تا حد زیادی می‌تواند این مواضع را تغییر داده و سوریه دوباره به عضویت اتحادیه عرب در می‌آید.

خبرنگار الاهرام به ابوالغیط گفت شورای همکاری خلج فارس اتحاد زیادی دارند تا جایی که می‌توانند رویکردهای خود را به اتحادیه عرب تحمیل کنند آیا امکان دارد جزء از کل قوی تر باشد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: فکر می‌کنم همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] به خصوص در زمینه دخالت‌های ایران در امور بحرین و تهدیدهایی که این کشور برای امنیت این کشورها ایجاد کرده مفید باشد؛ اما ممکن است نظر شما درباره کمبود هماهنگی در اتحادیه عرب صحیح باشد بر همین اساس ممکن است در آینده نزدیک ساز و کاری برای حل این مسأله تدبیر شود به صورت مثال دبیرکل اتحادیه عرب باید اجازه داشته باشد در نشست‌های مربوط به شورای همکاری خلیج فارس و اتحاد کشورهای مغرب عربی حضور داشته باشد.

وی که به مخالفت با مقاومت در برابر اسرائیل معروف است درباره پرونده فلسطین نیز گفت، «درگیر شدن سوریه، لیبی و عراق با جنگ‌های داخلی اسرائیل را به این نتیجه رسانده که دوران طلایی خود را سپری می‌کند و این اولین بار است که فلسطینی‌ها با توجه به اختلافات داخلی که میان حماس و فتح وجود دارد،  در برابر خودخواهی‌های اسرائیل از حمایت عربی برخوردار نیستند».

او گفت: «اما چیزی که اسرائیلی‌ها باید بخوبی بدانند این است که تهدید‌های ایران وترکیه و دیگر چالش‌هایی که جهان عرب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که اساس واقعی بحران فلسطین و اسرائیل مربوط به صد سال پیش است و کشورهای غربی نیز باید بدانند که لج بازی های اسرائیل در برابر حل و فصل مسالمت آمیز این پرونده تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد».

دبیرکل جدید اتحادیه عرب گفت این در حالی است که مطالبات کشورهای عربی بسیار اندک است و فقط خواستار تشکیل دولت فلسطینی (خلع سلاح شده) با مرکزیت قدس در سرزمین‌های مربوط به کرانه باختری و نوار غزه هستند.

ابوالغیط به داشتن مواضع ضد مقاومت و ایران معروف است. در اثنای انقلاب 2011 در مصر و موضعگیری رهبر ایران در حمایت از مردم مصر، او در پاسخ به ایران گفته بود، موضع رهبر ایران  نشان می‌دهد نظام ایران از مصر و مواضع سیاسی این کشور کینه به دل دارد و از توهین سران این کشور به مصر تعجب نکرده است.
برچسب ها: ایران ، اتحادیه عرب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)