کد خبر: ۱۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس ایران به دولت آمریکا هشدار می‌دهد اقدامات ایذائی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس ایران به دولت آمریکا هشدار می‌دهد اقدامات ایذائی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در نطق آغاز جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت در رابطه با توافق هسته‌ای، گفت: مجلس شورای اسلامی با کمال تأسف از اقدام دبیرکل به دولت آمریکا،  مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذائی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

رئیس قوه مقننه همچنین اظهار کرد: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نظر کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی را در جریان قرار دهد.

لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نظر کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی را در جریان قرار دهد.وی با اشاره به گزارش بان کی‌مون به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای و اظهارات برخی از نمایندگان گروه 1+5 در شورای امنیت، گفت: گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم کننده می‌داند و از طرفی دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف گروه 1+5 نمی‌کند، آیا دبیرکل مأمور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف بدهد یا مأمور ناظر گروه 1+5 در این ماجرا است؟

لاریجانی در ادامه بیان کرد: آقای بان کی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته است اما قضاوت در تخطی را بر عهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد. در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد. صرفاً در قطعنامه 2231 آن هم در ضمیمه آن به این امر اشاره شده که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند.

وی تأکید کرد: مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده‌اند و در استدلال خویش دبیرکل بیان نمودند چون بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود،‌ واقعاً تعجب‌آور است دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران حتی نباید دو میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند. اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آقای دبیرکل! تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید. تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنند و شما خود را به خواب زده‌اید.

آقای بان کی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته است اما قضاوت در تخطی را بر عهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟وی ادامه داد: تنش را در سوریه کسانی پنج سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند که علی‌القاعده شما می‌دانید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارد می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی داده شده است اما شما هیچ گاه در این‌باره سخنی نگفته‌اید.

لاریجانی افزود: آقای دبیرکل، پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آنان کاملاً با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید؟ آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود به آن ذکر نکردید؟

وی اظهار کرد: سبک‌تر از این دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است، گزافه گویی هم حدی دارد. به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند آن وقت ادعانامه کذایی منتشر می‌کنید.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: فضاحت‌آورتر تراوش چنین کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود. این در حالی است که داعش در هفته‌های اخیر نیز در اروپا عملیات وحشت‌آوری داشته. شما که نه جرأت مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که به راحتی داعش در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

رئیس قوه مقننه همچنین بیان کرد: اگر دنبال فهم چرایی رشد تروریسم در منطقه هستید که آسیب آن را خود تا حدی چشیده‌اید باید به این همه رفتارهای بی‌منطق و دوگانه خود بنگرید که نمونه دیگر آن را در اجازه تشکیل اجلاس تروریست‌های آدمکش منافق در پاریس و یاوه‌گویی‌های آن مسئول عقب‌افتاده سعودی می‌توان یافت. گرچه این اجلاس و مطالب مطروحه آن به قدری بی‌ارزش و خارج از نزاکت بود که در مستوای اظهارنظر نیست اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند شرم‌آور است.

پس از نطق آغاز جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با صدای بلند شعار «مرگ بر آمریکا» و «الله اکبر» سر دادند. باقی نگذاشته است
برچسب ها: لاریجانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)