کد خبر: ۱۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پاسخ به گفتارنو:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار داشت: مقاوم عالی سازمان حفاظت محیط زیست، سرکار خانم ابتکار گفتند که خط قرمز من در استان کرمان منطقه بحر آسمان است و باید به جد حفاظت شود.
عرفان امیرخسروی/ گفتارنو: 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار داشت: مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست، سرکار خانم ابتکار گفتند که خط قرمز من در استان کرمان منطقه بحر آسمان است و باید به جد حفاظت شود.

محمود صفرزاده در غرفه دولت شیشه‌ای واقع در نمایشگاه دستآوردهای دولت به خبرنگار گفتارنو گفت: امروزه حفاظت از محیط زیست یعنی حفاظت از آبی که می‌نوشیم، هوایی که نفس می‌کشیم و خاک و زمینی که بستر حیات است و ضروری‌ترین نیاز بشر امروز حفاظت از محیط زیست و مولفه‌های پایه حیات نظیر هوا، آب، خاک و ... است. 

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید که کارش با احیای دریاچه ارومیه آغاز شد، اقدام مهمی که شکل گرفت بحث ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از طرف مقام معظم رهبری و همچنین منویات ایشان در حوزه محیط زیست و منایع طبیعی بود که با دید عالمانه و حکیمانه در 17 اسفند 93 مشکلات و چالش‌های محیط زیست را مطرح کردند و در نهایت راه برون رفت از این چالش‌ها و تبدیل‌شان به فرصت را با آن دید حکیمانه و کارشناسانه‌ای که دارند، ترسیم نمودند.

صفرزاده با بیان اینکه  در استان کرمان ما به عنوان یک محیط‌بان فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب‌العین قرار دادیم، افزود: استان فعالیت خود را با همین دیدگاه شروع کردیم و فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه اقدامات خود قرار دادیم.

او به راه‌اندازی کارگروه تعامل معدن و محیط زیست در استان کرمان اشاره و عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که در استان کرمان داشتیم بحث مناطق جدیدی بود که تعریف شده بود که یا مصوبات سفر استانی داشتند یا از طریق کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده بودند که هم سازمان صنعت، معدن و تجارت و هم سازمان منابع طبیعی در این زمینه دغدغه‌هایی داشتند که با توجه به ظرفیت‌های قانونی حفاظت محیط زیست و همچنین قانون اصلاح معادن کارگروه تعامل معدن و محیط زیست فعال شد و از تمام دستگاه‌های ذیربط دعوت شد و مناطق مورد نظر در دستور کار قرار گرفتند و معادنی که قبلا مجوز گرفته بودند مدیریت شد و زیرساخت‌ها هم مدیریت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه دو کانون اصلی گردو غبار در استان کرمان است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی  استان کرمان 29 کانون لوکال گردو غبار در استان داریم و بحث ریزگردها چالشی است و کانون جازموریان و کانون بین شهرستان سیرجان و شهربابک از کانون‌های اصلی کشور هستند.

صفرزاده افزود: براساس مصوبه هیئت دولت سند جامع ریزگردهای استان با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط و مراجع ذی‌صلاح قانونی تدوین شده و قرار است در شورای برنامه‌ریزی هم مصوب شود.

او در این مورد که پیش تر و در گفت‌وگویی با گفتارنو اعلام کرده بود که 30 ایستگاه سنجش گرد و غبار در استان راه‌اندازی می‌شود و تاکنون ایستگاهی راه نیفتاده، اظهار داشت: ما از طریق منابع استانی و ملی پیگیر بودیم که تامین اعتبار شود و بتوانیم ایستگاه سنجش گرد و غبار خریداری کنیم و بتوانیم وضعیت هوا را پایش کنیم و اطلاع رسانی را انجام دهیم تا اقدامات لازم برای مقابله با این پدیده انجام شود و قرار بود در سفر هیات دولت به کرمان پیگیری شود که مقرر شد در قالب همان طرح جامع مدیریت تالاب جازموریان اعتباراتی دیده شود.

صفرزاده اضافه کرد: در بحث اعتبارات استانی دو دستگاه را پیگیری کرده‌ایم و در حال مبادله موافقت‌نامه هستیم که پس از تبادل موافقت‌نامه این ایستگاه‌ها را در حوزه شرق استان مستقر می‌کنیم.

او با تاکید بر این که باید با علت ریزگردها مبارزه کرد، اذعان داشت: در حوزه شرق ما بیشتر رسوب‌گذاری داریم تا برداشت رسوب و باید با اراضی که مستعد به فرسایش بادی هستند مبارزه کنیم و از مالچه‌های نفتی استفاده کنیم و از طریق روش‌های بیولوژیکی مقابله کنیم.

این مقام مسوول در مورد بحران آب نیز گفت: در بحث بحران آب تمام دستگاه‌های ذیربط ورود کردند و در حوزه کمیت و کیفیت منابع آبی استان رو به بهبود است. 

او در پاسخ به سوالی درمورد احیای تالاب جازموریان عنوان کرد: سال گذشته کارگروهی با عنوان احیای تالاب جازموریان و مقابله با ریزگردها تشکیل شد که مصوبات خوبی داشت که امیدواریم کارگروه ملی آن و دبیرخانه‌اش تشکیل شود که ما بتوانیم طرح جامع مدیریت احیای جازموریان را ارائه کنیم.

صفرزاده ادامه داد: خانم ابتکار دستور دادند که دانشگاه کرمان به عنوان دانشگاه مادر ورود کند و بنا به دستور جناب آقای استاندار جهاد دانشگاهی پای کار امده است و با هماهنگی دانشگاه‌های استانی، ملی و منطقه‌ای کار اغاز شده است و امید داریم که ردیف اعتباری‌ای تخصیص گیرد و این تالاب را احیاء کنیم. 

او در مورد آخرین وضعیت کوه شاه گفت: در گذشته، برای حوزه‌ برداشت از ذخایر معدنی کوه‌شاه، طبق قوانین استعلاماتی گرفته و برخی دستگاه‌ها مجوزهایی داده بودند. این منطقه از روز اول آزاد بوده و تحت مدیریت ما نبوده است؛ ولی به دلیل موقعیتی که سینه‌کار معدن دارد و با توجه به این‌که در حوزه‌ی آبریز و آبخیز شهرستان‌های بافت و ارزوییه است و حتی رابر را هم می‌تواند تحت تاثیر قرار بدهد؛ بنابراین از نظر ما یک «زیستگاه حساس» محسوب می‌شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل همین زیستگاه حساس بودن، در آن زمان، سازمان صنعت، معدن و تجارت یکسری استعلامات هم گرفته و کارشناسان ما بررسی و در چارچوب ضوابط اعلام نظر کردند. اما پس از آن، به دلیل حساسیت‌های ویژه منطقه و با توجه به پیامدهای اجتماعی؛ سمن‌های زیست محیطی و مردم محلی ورود کردند و هم آقای استاندار و هم دیگر مراجع قانونی دستور دادند که موضوع بار دیگر بررسی بشود و بازدیدهای میدانی به عمل آید. 

او افزود: اکثر دستگاه‌هایی که مسوولیتی در این حوزه داشتند از جمله ما و منابع طبیعی و علوم پزشکی و آب منطقه‌ای این اقدام را انجام داده و به این نتیجه رسیدند فعلا فعالیت معدنی در کوه‌شاه صورت نگیرد. بنابراین فعالیت‌های مجری طرح متوقف شد. 

صفرزاده با بیان اینکه اخیرا مجری این پروژه از طریق کارگروه رفع موانع تولید درخواست بررسی مجدد داده بود؛ اظهار داشت: در کارگروه که دو تن از معاونین محترم استانداری، جناب آقای سیف‌الهی و جناب فتوت هم حضور داشتند، طرح موضوع شد؛ به دلیل این‌که جوامع محلی ورود کرده و حساسیت بالا بود، صبحت کردیم که در این حوزه و در این کارگروه نمی‌توان آن را بررسی کرد و چون پیامدهای اجتماعی دارد باید در حوزه‌های مربوطه بررسی بشود و همان‌جا از دستور کار کمیته رفع موانع تولید استان خارج شد.

او اضافه کرد: اگر قرار به بررسی و تصمیم‌گیری باشد، باید از طریق حوزه‌ معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار کرمان مطرح شود ولی چون این معدن در بالای حوزه‌ی آبریز و آبخیر است و در نهایت برخی رودخانه‌های سرشاخه‌های هلیل‌رود را تغذیه می‌کند، مشمول طرح ارزیابی است. 

این مقام مسئول در این زمینه افزود: در آن جلسات همچنین مقرر شد هر فعالیت معدنی در حوزه‌ کوه‌شاه و هرگونه‌ برداشت و بهره‌‌برداری، مشمول طرح ارزیابی می‌شود. تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم، فعالیت در این معدن متوقف است.

صفرزاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت هتل بام کرمان گفت: در مورد این پروژه، جلسه‌ای در استان بوده که معاون نظارت و پایش اداره کل ما هم حضور داشته است. مشاور و سرمایه‌گذار توضیحاتی داده‌اند و معاون ما همان روز اول گفته که با ضوابط زیست محیطی مغایرتی ندارد. البته بحث هتل آن‌جا مطرح نبوده است. یک مجموعه‌ی گردشگری بوده که براساس سطح فعالیتی که دارند با توجه به ضوابط ما، می‌تواند در محدوده‌ی قانونی و بعضا حریم شهر مستقر شوند.

او ادامه داد: در این ارتفاعات، شهرداری کرمان پنج هکتار با کاربری فضای سبز تعریف کرده که هم در چارچوب وظایف شهرداری است و هم مغایرتی با ضوابط زیست محیطی ندارد. برای سه هکتار نیز، کاربری تفریحی و گردشگری از جمله تله‌کابین تعریف کرده‌اند و در آن مجوزی که صادر شده، بحث هتل و آلاچیق و رستوران خیلی باز نشده است. یک سایت پلان سه هکتاری بوده که با ضوابط مغایرتی ندارد، مگر این‌که در اجرا مشکلاتی داشته باشند. 

این مقام مسوول افزود: در کارگروه زیربنایی استان که نماینده ما هم حضور داشته، اعلام شده برای این اراضی که از ابتدا کاربری سفید داشته‌اند، حالا کاربری تفریحی و گردشگری تعریف شده است. از سوی عده‌ای بحث انفال بودن این ارتفاعات مطرح می‌شود که باید بگوییم زمانی که منابع طبیعی این اراضی را به مسکن و شهرسازی واگذار می‌کرده، باید کاربری انفال می‌گذاشته تا کاربری دیگری برای آن تعریف نشود اما چون کاربری سفید بوده، تفریحی و گردشگری تعیین شده است و در این محدوده، از سال‌ها قبل نیز، مجموعه‌های تفریحی و مذهبی ایجاد شده است. 

او با بیان اینکه برای این پروژه، اگر در حین اجرا، از لحاظ پساب و پسماند آلودگی ایجاد بشود، محیط زیست ورود می‌کند، ابراز داشت: اگر لازم باشد اخطاریه می‌دهیم و اگر احساس کردیم تهدید علیه بهداشت عمومی یا تخریب محیط زیست در سطح گسترده باشد در چارچوب ضوابط برخورد می‌کنیم ولی تا الان مجوزها هیچ مغایرتی ندارد.

صفرزاده در مورد انفجارهای آیب‌رسانی که برای احداث مسیر دسترسی در بام کرمان انجام میشود، خاطرنشان ساخت: به هیچ وجه روش‌های انفجاری را در هیچ فعالیتی از جمله معدن‌کاری توصیه نمی‌کنیم و هرگونه انفجار با مواد منفجره خلاف ضوابط و مقررات زیست محیطی است و در مجوزهایی هم که می‌دهیم ذکر می‌کنیم که از مواد منفجره استفاده نشود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت منطقه بحرآسمان گفـت: بحرآسمان یکی از یازده مناطق جدید استان کرمان است که باید از آن حفاظت کنیم و از روز اول حفاظت شده است و تنها منطقه‌ای است که خانم ابتکار گفتند که خط قرمز من در استان کرمان منطقه بحر آسمان است و باید به جد حفاظت شود. 

او ادامه داد: تا این لحظه اجازه داده نشده است در بحر آسمان فعالیت معدنی صورت بگیرد ولی در بحث اکتشاف، مجوزهایی داده شده است که اکتشاف هم به صورت نوین انجام می‌شود و قرار نیست تخریبی صورت بگیرد و به دلیل حساسیت‌های موجود در قالب همان کارگروه معدنی و محیط زیست در حال مدیریت این معادن هستیم که اگر قرار باشد روزی  اجازه فعالیت داده شود، مشمول طرح ارزیابی می‌شوند که تا این لحظه به هیچ معدنی اجازه فعالیت نداده‌ایم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
خیلی خوبه که این دولت کمر بر نابودی جنو کرمان زده و هر دم از باغش بری می رسد. منطقه بحرآسمان چرا خط قرمز ابتکار است؟!!!. چرا از 11 منطقه حفاظت شده که بخش زیادی از آن در شمال استان کرمان بود اجازه کار به معادن داده شده اما در بحرآسمان جیرفت نه!!. چون شنیده هاحاکی از آن است که این معدن مس می تواند غنی تر از حتی سرچشمه باشد و خیلی عوامل دیگر...
به هر صورت این عملکردهای دولت شیشه ای برای ما جنوبی ها این فرصت را فراهم کرده که از این دولت رویگردان شویم. انشاءالله که رای نمی آورد. ما به مبارزه خود برای احقاق حقوقمان همچنان ادامه می دهیم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
0
دوست عزیز
معدن که استخراج شود فقط برایمان یک خندق بجای میگذارد.کوه و اب و طبیعت مان را لگد مال می کند
فکر می کنی با استخراج معدن دردی دوا می شود نه عزیز من .بخش خصوصی هیچ سودی برای مردم ندارد
همه جا جلوی معدن کاوی در کوه را می گیرند ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)