کد خبر: ۱۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی با یک چالشی مواجه شدند و این چالش از سال 89، 90 آغاز شد که یک تعداد گلیم خود را از آب کشیدند و الان هم مشغول کار هستند، یک تعداد هم تعطیل شدند.

گفتارنو/ گروه اقتصاد: 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی با یک چالشی مواجه شدند و این چالش از سال 89، 90 آغاز شد که یک تعداد گلیم خود را از آب کشیدند و الان هم مشغول کار هستند، یک تعداد هم تعطیل شدند.

مجید غفاری در گفت‌وگو با گفتارنو اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی در دو حوزه متفاوت فعالیت می‌کند که حوزه اول تامین زیرساخت استقرار صنایع است به این صورت که قطعه زمینی را تحت عنوان شهرک یا ناحیه صنعتی مصوب می‌کند و طی یک فرآیند اجرایی خدمات مورد نیازش را از جمله آب، برق، گاز و سایر خدماتی که برای استقرار نیاز دارند از لحاظ سخت‌افزاری تامین می‌کنیم.

او با بیان اینکه حوزه دوم فعالیت حمایت و توسعه صنایع کوچک است، ادامه داد: در سال 92 و 93 که فعالیت‌مان را در مجموعه شروع کردیم دو بحث داشتیم، یکی مساله کمتر توسعه یافته یا کمتر برخوردار را حداقل در شهرک‌های‌مان نداشته باشیم و شهرک‌هایی را که آب، برق، گاز یا ... نداشتند را شناسایی کردیم. 

غفاری افزود: در پروژه‌ای که در نظر گرفتیم برنامه این بود که ما شهرک بدون آب یا برق نداشته باشیم.

او با بیان این که در سطح استان  43 شهرک یا ناحیه صنعتی مصوب داریم، عنوان کرد: حداقل یک شهرک یا ناحیه صنعتی در هر شهرستان است و شهرک‌ها و نواحی صنعتی که اصطلاحا بهره‌برداری شده‌اند، حداقل زیرساخت‌ها در آن‌ها برای استقرار صنایع وجود دارد.
 
غفاری با تاکید بر این که در بحث سخت افزاری یکی از موارد مهم آب بود، ابراز داشت: طرح همیاران آب که آقای استاندار کلید زده بودند را آمدیم در شهرک‌ها پیاده سازی کردیم به دلیل این که ما متولی تامین آب شهرک‌ها از طریق چاه‌های آب هستیم. 

او افزود: سال گذشته تعداد زیادی انشعاب غیر مجاز را توانستیم حذف کنیم و شبکه‌ها را اصلاح کردیم. 

غفاری با اشاره به راه‌اندازی تصفیه خانه‌های فاضلاب گفت: تصفیه خانه‌های فاضلاب که از سال 88 یا 89 در شهرستان‌ها مانده بودند و در کرمان از 300 واحد شهرک صنعتی کرمان دو، فقط 70  واحد به شبکه فاضلاب متصل بودند. برای جمع آوری پساب سال گذشته در استان توانستیم نزدیک هزار واحد را به شبکه فاضلاب وصل کنیم. 

این مقام مسوول با بیان این که رشد قابل توجهی فعالیت‌های دولت تدبیر و امید نسبت به دولت‌های قبل داشت، یادآر شد: 18 شهرک صنعتی را به شبکه مخابرات وصل کردیم و 10 شهرک را هم به شبکه گازرسانی اتصال دادیم. 

او در ادامه به توسعه صنایع کوچک اشاره و عنوان کرد: در مدل توسعه خوشه‌ای، فعالیتی که تعداد زیادی ذی‌نفع دارند، ذی‌نفع‌ها را در راستای یک هدف همسان‌سازی می‌کنند. خوشه صنعتی خرما کرمان در شهرستان بم به قطعیت رسید و تحویل انجمن خرمای کشور شد، خوشه پسته هم به همین صورت و تحویل انجمن پسته کشور شد.

غفاری افزود: در بحث فرش با توجه به همه مشکلات این حوزه خوشه فرش کرمان و راور هم از سال گذشته راه‌اندازی شد که توانسته 7 یا 8 انجمن را گرد هم بیاورد که به طور جزیره‌ای کار می‌کردند، خوشه محصولات گلخانه‌ای جنوب استان کرمان هم راه اندازی شد و فکر می‌کنم تا پایان سال 96 به قطعیت برسد.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات صنایع کوچک بحث بازارشان بود، اظهار داشت: سال گذشته یک مهندسی معکوس انجام دادیم و گفتیم به جای آن که صنعت گران ما به سراغ بازرگانان خارجی بروند، بازرگانان خارجی بیایند و با صنعت گران ما نشستی داشته باشند، لذا در سال گذشته به مدت دو روز یک نشست برگزار کردیم و بازرگانانی از روسیه، عراق و هند آمدند در کرمان و خوشبختانه 2 یا سه قرار داد هم از این نشست‌ها در آمد. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ادامه داد: الان هم در پروژه‎‌های اقتصاد مقاومتی بحث کنسرسیوم‌های صادراتی را برای توسعه صادرات‌شان داریم که ما این کنسرسیوم‌های صادراتی را به صورت یک مدل ارائه می‌دهیم و یک یا دو مدل را حمایت می‌کنیم که به نتیجه برسد و بعد از آن به صورت یک الگوی اقتصاد مقاومتی ذی‌نفعان خوشه‌ها می‌توانند استفاده کنند. 

او با بیان اینکه یک کنسرسیوم صادراتی برای خرمای بم تشکیل دادیم، گفت: انشالله حدود 20 روز دیگر در نمایشگاهی در روسیه حضور فعال خواهد داشت، کنسیرسیوم صادرات پسته هم در سیرجان پیگیری می‌شود که امیدوارین به نتیجه برسد.

غفاری با تاکید بر آموزش در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خاطر نشان کرد: در بحث آموزش امسال نزدیک به 4000 نفر از پرسنل واحدهای صنعتی را در زمینه کارآفرینی، مدیریتی و حین کار را آموزش خواهیم داد. 

غفاری همچنین در مورد این موضوع که می‌گویند شهرک‌های صنعتی راکد و بی رونق هستند، گفت: شهرک‌ها با یک چالشی مواجه شدند و این چالش از سال 89، 90 آغاز شد که یک تعدادی گلیم خود را از آب کشیدند و الان هم مشغول کار هستند، یک تعداد هم تعطیل شدند.
او ادامه داد: در بین واحدهایی که به بهره‌برداری رسیدند، 200 واحد تعطیل است ولی توانستیم سی واحد را برگردانیم.

غفاری در این مورد که طرح رونق اقتصادی واحدهای صنعتی به دلیل عدم همراهی بانک‌ها یک طرح شکست خورده است، اظهار داشت: نمی‌توان گفت این طرح شکست خورده است و الان حدودا یک ماه و دواه است که از معرفی واحدها به بانک گذشته و بانک حداقل به یک یا دوماه زمان برای اعطای تسهیلات نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اضافه کرد: بنده به اجرای این طرح خوشبین هستم و معتقدم باید امید به جامعه دهیم و پروژه‌ای که هنوز 20 درصدش هم عملیاتی نشده، نمی‌توان گفت شکست خورده است 

غفاری با بیان اینکه واحدهایی که تعطیل شده بودند را شناسایی کردیم، گفت: در کل شهرک‌ها و نواحی استان کرمان 1430 واحد را داریم که به بهره‌برداری رسیده‌اند و تولید می‌کنند که از این تعداد واحدها حدودا 200 واحد تعطیل شده‌اند.

او افزود: سال 93، 30 واحد و سال 94، 32 واحد را توانستیم به چرخه تولید بازگردانیم که این اتفاق یا از طریق تغییر مالکیت، یا تغییر طرح و یا منابع محدود بانکی که در اختیار شهرک بود و در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشتیم و حقیقتی است که بعضی از این واحدها در حال تعطیلی هستند به دلیل عدم مدیریت، عدم توسعه بازار، از رده خارج شدن تکنولوژی‌های‌شان یا اینکه نمی‌توانند با سلیقه مشتری محصول خود را هماهنگ کنند.

غفاری در مورد شهرک‌ها و نواحس صنعتی در سطح استان ابراز داشت: خوشبختانه در شهرستان‌های برخوردارتر دو یا سه شهرک صنعتی داریم و در شهرستان‌های کم برخوردار که میل به سرمایه‌گذاری کمتر است حداقل یک شهرک و ناحیه صنعتی بازیرساخت‌های لازم داریم. 
او اضافه کرد: در قلعه‌گنج، رودبار، منوجان و عنبر آباد شهرک صنعتی داریم و تمام تلاش ما این بود که نواحی صنعتی این شهرستان‎‌ها را از حالت کم برخوردار خارج کنیم.

این مقام مسئول به پشرفت شهرک‌های جنوب استان اشاره و عنوان کرد: بنده به جرئت عرض می‌کنم که شهرک صنعتی شماره 2 جیرفت برابری می‌کند با شهرک‌های صنعتی شمال استان و فکر می‌کنم در آینده پیشرفت خوبی داشته باشد یا ناحیه صنعتی عنبرآباد یک ناحیه رها شده‌ای بود که الان به سمت توسعه می‌رود و سرمایه‌گذاران وارد این ناحیه شده‌اند.

او ادامه داد: ما به هیچ وجه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور زمین نمی‌فروشیم و وظیفه ما ارائه خدمات است. غفاری با بیان این که در نواحی صنعتی دولت 50 درصد تخفیف می‌دهد، اظهار داشت: این خدمات را به صورت نقد و اقساط واگذار می‌کند و این کار را براساس توسعه‌یافتگی آن شهرستان انجام می‌دهد که حداکثر در یافتی درصد نقدی 30 درصد است و بقیه را طی اقساطی به صورت سه یا چهار ساله در یافت می‌کند و الحمدالله با پیگیری‌های آقای استاندار کردند نحوه عقد قرار داد هم به استان تفویض شد و ما دست‌مان باز است که اگر یک پروژه بالقوه باشد و کمک کند به رفع محرومیت در منطقه، به گونه‌ای که سرما‌یه گذار مد نظرش باشد قرار داد ببندیم. 

غفاری در مورد این موضوع که بعضی از صنعت‌گران به زون بندی شهرک‌ها معترض هستند و معتقدند صنایع غذایی در کنار صنعت دیگری قرار می‌گیرد که آلاینده هستند، اظهار داشت: در شهرک‌های جدید این چالش وجود ندارد و در شهرک‌های قدیمی مانند کرمان یک، سیرجان، جیرفت و... یا نواحی صنعتی روستایی زون‌بندی رعایت نشده است.

او ادامه داد: در شهرک‌های جدید ما تمام سعی‌مان این بوده آن زون بندی اولیه و مورد تایید محیط زیست حفظ شود و استقرار صنایع را داشته باشیم ولی صنایعی وجود دارند که تغییر کاربری داده‌اند که یا مجاز بوده و یا غیر مجاز که اگر غیر مجاز بوده حتما پیگیری می‌کنیم که البته باید این نکته را بگویم واحدهای همگن هم ممکن است ایجاد آلودگی برای واحدهای هم‌جوار کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها صنعتی در پاسخ به سوال دیگری که آیا تایید می‌کنید مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی کارشناسی نیست و مثلا شهرک خضراء در مسیر آلایندگی کارخانه سیمان است و مورد دارد، گفت: این صحبت را قبول ندارم و باید بگویم ما برای آن که یک شهرک را تصویب کنیم دو گزارش تهیه می‌کنیم که یک گزارش امکان سنجی است که آیا آن منطقه یا شهرستان نیاز دارد که در آن شهرک ایجاد شود و گزارش بعدی در مورد مکان‌یابی است که ما از 17 یا 18 دستگاه یا نهاد استعلام می‌گیریم که یکی از این دستگاه‌ها محیط زیست است.

او ادامه داد: در شهرک کرمان جهت غالب باد عکس است و آلودگی کرمان دو را به روی شهر نمی‌آورد ولی در مورد کارخانه سیمان برای شهرک صنعتی آلایندگی ندارد ولی تا حوالی چهارراه فرهنگیان آلایندگی آن می‌رسد. 

غفاری همچنین در مورد کارخانه فولاد گفت: در بحث فولاد که یکی از صنایع بزرگ است و مجوز ابتدایی سازمان محیط زیست کشور را اخذ کرده ولی برای بهره‌برداری باید استانداردهای مربوطه را اخذ کند و ممکن است که این فولاد تبدیل به چالشی در شهر کرمان شود و ممکن هم هست طوری مدیریت شود که تبدیل به یک صنعت سبز شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در پاسخ به این سوال که آیا استراتژی مدیریت استان را که حرکت به سوی صنایع خرد و کوچک است با توجه به این که طرح‌هایی نظیر بنگاه‌های زودبازده و مشاغل خانگی با شکست مواجه شدند، تایید می‌کنید، اظهار داشت: دنیا به سمت صنایع کوچک رفته و کشورهایی مثل کره، مالزی و... اکثر بخش اشتغال و تولیدشان با صنایع خرد و کوچک‌شان گره خورده است، شاید ما نتوانستیم خوب مدیریت کنیم که آن طرح‌ها به انحراف رفتند و شکست خوردند و باید گفت طرح‌های خوبی در زمان خودشان بودند. 

او افزود: صنایع کوچک باید فعال شود با توجه به این که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم این موضوع بوده است و در اقتصاد مقاومتی نیز یکی از نکات کلیدی است.

غفاری در مورد یم طرح جدید برای صنایع کوچک اظهار داشت: یکی از محل‌های فعالیت صنایع کوچک این است که زیرمجموعه صنایع بزرگ تعریف شوند تا این که بتوانند پایدار باشند و تعطیل نشوند

او اضافه کرد: یک مدلی به نام پیمانکاری فرعی را ما در حال پیگیری هستیم و برای شرکت‌هایی نظیر مس و گل‌گهر قرار است قطعات مورد نیازشان در داخل استان تولید شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)