کد خبر: ۱۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره

ایرنا نوشت: سومین و آخرین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، بامداد پنجشنبه به وقت تهران برگزار شد.

این مناظره که سومین مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای دمکرات و جمهوری خواه آمریکا بود، در ساعت 4:30 دقیقه بامداد پنجشنبه به وقت تهران در دانشگاه 'نوادا' لاس وگاس واقع در ایالت نوادا آغاز و در ساعت 6 بامداد پایان یافت . هدایت این مناظره را 'کریس والاس' (Chris Wallace) مجری شبکه خبری فاکس نیوز برعهده داشت.

از چهار دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه مورد به نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات و یک مورد نیز به معاونان آن ها اختصاص یافت. تاکنون دو مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای حزب دمکرات و جمهوریخواه و تک مناظره مایک پنس معاون ترامپ و تیم کین معاون کلینتون برگزار شده است.

این رخدادهای انتخاباتی آمریکا با وقایعی همراه شد که بر جریان مناظره های دوم وسوم تاثیر زیادی گذاشت. ازجمله وقایع تأثیر گذار در این مناظره ها، افشای رسوایی های اخلاقی ترامپ و همچنین افشای اسناد ویکی لیکس علیه کلینتون بود. ترامپ در واکنش به انعکاس رسوایی های اخلاقی اش در رسانه های آمریکایی، آن ها را به توطئه علیه خود متهم کرد. کلینتون نیز پس از افشای اسناد ویکی لیکس ،اقدام خود را اشتباه دانست. موضعی که البته نتوانست رقیب او و منتقدانش را در آمریکا متقاعد کند.

مشروح مناظره سوم نامزدها:
سومین مناظره دو نامزد نیز بدون دست دادن آغاز و به صحنه جدال لفظی شدید دو رقیب تبدیل شد
در سومین هردو نامزد بدون دست دادن به یکدیگر در جایگاه سخنرانی خود قرار گرفتند و در پایان 90 دقیقه نیز بدون دست دادن این جایگاه را ترک کردند.آخرین مناظره به میزبانی دانشگاه نوادا در لاس وگاس ایالت نوادا برگزار شد. در دومین مناظره نیز هر دو نامزد بدون دست دادن با یکدیگر برنامه را آغاز کرده بودند.

تا سه هفته دیگر (8 نوامبر- 18 آبان ماه ) یکی از این دو نامزد قرار است رئیس جمهوری آمریکا شود.

در این مناظره علاوه بر خانواده ها و معاونان هر دو نامزد، تعدادی از خبرنگاران ،سیاستمداران و شهروندان آمریکایی نیز حضور داشتند. هر از گاه پاسخ های هر یک از نامزدها به سوالات کریس والاس مجری برنامه، با تایید حاضران همراه می شد.

مناظره سوم کلینتون وترامپ همچنین به صحنه درگیری لفظی شدید آنها در موضوع مهاجرت و 'مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا' تبدیل شد.

در این مناظره که از برخی شبکه های خبری از جمله سی ان ان بطور مستقیم پخش شد، دو نامزد انتخابات شدید ترین الفاظ را علیه یکدیگر در موضوعات مختلف از جمله مسائل زنان ،مهاجرت ، امنیت مرزها و سیاست خارجی به کار بردند.

کلینتون: روسیه عروسک خیمه شب بازی می خواهد/ترامپ: تو (کلینتون) عروسک خیمه شب بازی هستی
در بحث مهاجرت زمانی که موضوع اسناد افشا شده ویکی لیکس مطرح شد، کلینتون گفت روسیه در حال جاسوسی از آمریکا و اعمال نفوذ در انتخابات است و ترامپ از این مساله حمایت و آن را تشویق کرده است.
وی افزود: روسیه خواستار یک رئیس جمهوری در آمریکاست که عروسک خیمه شب بازی روسیه باشد.
ترامپ گفت: من پوتین را نمی شناسم و او دوست من نیست اما پوتین در سوریه و در مسائل دیگر روی دست او (کلینتون) بلند شده است. روسیه خاورمیانه را گرفته و پوتین هیچ احترامی برای او (کلینتون) و اوباما قائل نیست.
ترامپ با تکرار مواضع خود گفت: ما باید در توافقنامه های دفاعی دوباره مذاکره کنیم و نباید هزینه های دفاعی عربستان، ژاپن و آلمان را بپردازیم.

کلینتون: از متمم دوم قانون اساسی حمایت می کنم
هیلاری کلینتون در مورد متمم قانون اساسی آمریکا که درباره حمل سلاح است، گفت: سالانه 33 هزار نفر به دلیل حمل سلاح در این کشور کشته می شوند؛ هرچند من از متمم دوم قانون اساسی حمایت می کنم اما باید سابقه افراد در باره داشتن سلاح، بازبینی و اصلاحاتی صورت گیرد که در مغایرت با متمم دوم قانون اساسی نباشد.

کلینتون ادامه داد: کاری که ترامپ می کند از هم پاشیدن خانواده هاست؛ من قصد ندارم والدین را از کودکانشان جدا کنم؛ ما اکنون 11 میلیون فرد بدون مدرک و چهار میلیون کودک بدون مدرک در آمریکا داریم؛ کاری که ترامپ می خواهد انجام دهد نیاز به شمار زیادی نیروهای پلیس است که خانه به خانه یک جمعیت 15 میلیون نفری بدون مدرک اقامت را شناسایی و آنها را سوار بر اتوبوس از کشور خارج کند.

وی ادامه داد: در مورد دیوار کشی با مرز مکزیک که دولت مکزیک گفته پول آنرا نخواهد داد، باید بگویم که آمریکا و مکزیک هر دو کشورهای مهاجرتی و کشورهای قانونمندی هستند؛ نیاز به اصلاحات در تأمین امنیت مرزها داریم.

اعتماد به ترامپ درباره کدهای هسته ای وجود ندارد
هیلاری کلینتون درمورد بمب های اتمی گفت ترامپ فردی است که می گوید چرا بمب های اتمی استفاده ندارد و چه اشکالی دارد که کشورهایی همچون ژاپن و عربستان بمب اتمی نداشته باشند.
زمانی که رئیس جمهوری فرمان را صادر می کند این فرمان باید اجرا شود و از هنگام صدور فرمان پرتاب بمب اتمی تا اجرای آن ، فقط 4 دقیقه زمان می برد و افراد زیادی بوده اند که گفته اند به ترامپ اعتماد ندارند و نباید کدهای هسته ای به وی داده شود.

 ترامپ : اتهامات آزار زنان کار ستاد انتخابات کلینتون است/ هیچ کس بیش از من برای زنان احترام قائل نیست
ترامپ در پاسخ به اتهام مطرح شده علیه او مبنی بر آزار زنان گفت: من کار اشتباهی نکرده ام و اینها داستانهای ساختگی ستاد انتخاباتی کلینتون است.

به گزارش ایرنا، وی در مورد 'صلاحیت برای ریاست جمهوری' ، با رد اتهام های اخلاقی مطرح شده توسط 9 زن مبنی بر آزار بدنی توسط ترامپ گفت: این داستانها سر هم بندی شده است من این افراد را نمی شناسم اما احساس من این است که کار ستاد انتخاباتی او (کلینتون) است؛ من حتی از همسرم عذرخواهی نکردم ،چون کار اشتباهی نکردم .

وی افزود: 1500 دلار داده اند تا در تجمع انتخاباتی من آشوب کنند. این کار جرم است پول داده اند که بیایند و دعوا راه بیاندازند.
ترامپ تاکید کرد: جرم واقعی کار کلینتون است که 33 هزار ایمیل را نابود کرد او صدها بار به مردم و کنگره و اف بی آی دروغ گفته است. او باید در زندان باشد. شما باید درباره این مساله صحبت کنید نه درباره دروغ هایی که برخی برای مشهور شدن مطرح می کنند.

ترامپ در این بخش از مناظره با متهم کردن کلینتون به دریافت 25 میلیون دلار از عربستان، وی را مورد سوال قرار داد و گفت: چرا پول های دریافتی از عربستان و قطر و کشورهای دیگر را پس نمی دهی؟ از حقوق زنان صحبت می کنی و از کشورهایی پول می گیری که رفتار وحشتناکی با زنان دارد.

ترامپ درباره دادگاه عالی آمریکا و نحوه تفسیر قانون اساسی آمریکا گفت: اصلاحیه دوم قانون اساسی مورد حمله قرار گرفته اما من قضاتی منصوب می کنم که محافظه کار و طرفدار حیات (مخالف سقط جنین) هستند و مدافع اصلاحیه دوم قانون اساسی خواهند بود.

وی افزود: قضات منصوب من قانون اساسی را طوری تفسیر می کنند که بنیانگذاران خواستار آن بودند.
ترامپ در ادامه بحث قانون اساسی ، درباره مخالفت خودش با محدود شدن حق مالکیت اسلحه در آمریکا، گفت: در شیکاگو که شدیدترین قوانین حمل سلاح را دارد بیشترین خشونت هم وجود دارد.

وی افزود: من مدافع اصلاحیه دوم هستم و به حمایت 'انجمن ملی سلاح آمریکا' (NRA) از خودم افتخار می کنم.
ترامپ درباره مساله سقط جنین نیز که از جمله مسائل قانونی مورد اختلاف بین نامزدهای انتخاباتی است ، گفت: این موضوع باید در هر ایالت مشخص شود و من قضات طرفدار حیات را منصوب می کنم اما طبق حرف کلینتون می توان جنین را در ماه نهم و در روز آخر قبل از تولد سقط کرد اما این قابل قبول نیست.

 باید مرزها را کنترل کنیم
ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره موضوع مهاجرت گفت: اگر مرز نداشته باشیم کشور نداریم اما کلینتون می خواهد به همه (مهاجران غیرقانونی) عفو بدهد و مرزها را باز بگذارد.

وی افزود: مواد مخدر مانند هرویین از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می شود و جوانان ما را نابود می کند. ما باید مرزهای مستحکم داشته باشیم و مواد مخدر را از کشورمان بیرون بریزیم و نمی توانیم به همه عفو بدهیم و باید دیوار احداث کنیم.

ترامپ در پاسخ به انتقاد کلینتون مبنی بر استخدام کارگران مهاجر فاقد مدارک و پرداخت حقوق پایین به آنان ، گفت: اوباما میلیون ها نفر را اخراج کرده و کسی در این باره حرفی نمی زند. مهاجران باید قانونی وارد شوند و باید فرایند را تسریع کنیم اما عادلانه نیست کسی با عبور غیرقانونی از مرز، شهروند آمریکا شود.

ترامپ گفت: کلینتون خواهان باز بودن مرزها است و مردم از همه جا از جمله سوریه سرازیر می شوند ما باید تروریسم اسلامی را متوقف کنیم.

بدهی آمریکا دو برابر شده/ مذاکرات نفتا را تجدید می کنم
ترامپ در بحث اقتصادی نیز برنامه کلینتون را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برنامه اقتصادی کلینتون مالیات را افزایش می دهد اما من مالیات ها را تا حد زیادی کاهش خواهم داد.

وی افزود: بدهی ملی ما در دولت اوباما دو برابر شده است. ما باید در توافق های تجاری دوباره مذاکره کنیم. توافق تجاری 'نفتا' یکی از بدترین توافق های تاریخ است و من دوباره درباره آن مذاکره خواهم کرد.

وی افزود: شغل های ما نصیب مکزیک و جاهای دیگر می شود؛ کشور ما در حال رکود است و ما شغل ها و فعالیت های اقتصادی را از دست داده ایم باید مشاغل را پس بگیریم.

ترامپ در سخنان پایانی خود در این مناظره گفت: ما آمریکا را دوباره بزرگ خواهم کرد. ارتش ما تخلیه شده و باید به آن کمک شود.
وی افزود: ما از مهاجران غیرقانونی در آمریکا بهتر از پرسنل قدیمی نیروهای مسلح مراقبت می کنیم و این نمی تواند ادامه یابد.
ترامپ گفت: من برای آمریکایی های آفریقایی تبار و لاتین تبار اقداماتی انجام می دهم که کلینتون در 10 بار زندگی هم نمی تواند انجام دهد او فقط حرف زده است تا رای آنان را به دست آورد.

کلینتون : ترامپ از نظر اقتصادی آمریکا را وارد رکود خواهد کرد
کلینتون در پاسخ به این سوال که از نظر اقتصادی دیدگاههایش چیست،گفت: در زمینه اقتصاد به زیرساخت ها، انرژی پاک ، تجارت های کوچک توجه خواهد کرد و افزود مردم نباید دستمزدهایی دریافت کنند که آنها را در فقر نگاه دارد و زنان نیز باید حقوقی برابر مردها دریافت کنند.

وی در عین حال طرح اقتصادی ترامپ را مورد سوال قرار داد و گفت طرحی که ترامپ در این زمینه دارد بزرگترین قطع مالیاتی است که از شرکت ها و افراد ثروتمند انجام می شود. در واقع براساس طرح اقتصادی من و به گفته تحلیلگران 10 میلیون فرصت شغلی در آمریکا ایجاد می شود اما طرح ترامپ منجر به حذف سه میلیون 500 هزار فرصت شغلی می شود و آمریکا را به رکود می کشاند.

ترامپ: در جریان انتخابات آمریکا تقلب شده چون کلینتون نباید اجازه نامزدی می گرفت
مجری از ترامپ خواست تا در مورد اظهاراتش در خصوص ادعای تقلب در انتخابات آمریکا که پیشتر بارها آن را مطرح کرده بود ،توضیح دهد که وی گفت: از این لحاظ در انتخابات آمریکا تقلب شده زیرا کلینتون به علت جرم های مهمی که مرتکب شده نمی بایست اجازه نامزدی در انتخابات می گرفت.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه انتخابات را قبول خواهد کرد، گفت: من نتایج را در زمان خودش بررسی می کنم. اما شاهد مسائل بدی بوده ام ؛ رسانه ها غیرصادق بوده اند و اذهان مردم را مسموم کرده اند.

ترامپ افزود: کلینتون نباید اجازه نامزدی می یافت؛ او جرم های مهمی مرتکب شده است و از این لحاظ گفتم تقلب شده چون کلینتون به علت موضوع ایمیل ها و بسیاری موضوعات دیگر نمی بایست اجازه نامزدی در انتخابات را پیدا می کرد.
کلینتون در واکنش، اظهارات ترامپ را قطع کرد و گفت که وی به دموکراسی اعتقادی ندارد.

ترامپ در ادامه این اظهارات و در پاسخ به اتهام های کلینتون به او مبنی بر پرداخت نکردن مالیات ، خطاب به نامزد دمکرات ها گفت: دوستان و حامیان مالی تو در وال استریت هم مالیات ندادند و تو در سنا باید قانون را اصلاح می کردی اما نکردی.


کلینتون : برحساب های بنیاد کلینتون نظارت وجود دارد
دربخشی دیگر از این مناظره 'وضعیت دارایی ها و دخل وتصرف در حساب های بنیاد کلینتون 'مورد سوال قرار گرفت. سوالی که با اتهام ترامپ به هیلاری کلینتون در مورد دریافت کمک های اهدایی از سوی عربستان سعودی همراه شد.

کلینتون در پاسخ به این سوال گفت: بر حساب های این بنیاد نظارت وجود دارد، اما در مورد دارایی ها و بنیاد ترامپ نمی توان اطمینانی به او داشت، زیرا وی تنها نامزد ریاست جمهوری آمریکا است که نه تنها برگه مالیاتی خود را ارائه نکرده بلکه تاکنون حتی یک پنی مالیات نیز به دولت فدرال پرداخت نکرده است.

کلینتون: نظامیان آمریکایی را به عراق نمی فرستم
در بخش سیاست خارجی از دونامزد ریاست جمهوری این سوال مطرح شد که اگر نیروهای عراقی بتوانند داعش را از موصل و دیگر مناطق عراق خارج کنند آیا برای بازنگشتن داعش به عراق ، به این کشور نیرو اعزام خواهید کرد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ ضمن ابراز مسرت از اینکه تلاش هایی از سوی نیروهای عراقی با کمک دیگر گروه های ائتلاف مانند پیشمرگه های کرد و مشاوره نیروهای آمریکایی برای بازپس گیری موصل درجریان است به صراحت اعلام کرد: من از اعزام سربازان آمریکایی به عراق بعنوان نیروهای اشغالگر حمایت نمی کنم. به این دلیل که فکر نمی کنم این امر به نفع آمریکا و کار عاقلانه ای باشد.

در سوریه باید منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن در هوا و زمین ایجاد شود
وی در عین حال در مورد سوریه گفت : به دنبال به ایجاد منطقه ممنوع پرواز و ایجاد منطقه ای امن برای غیرنظامیان در این کشور هستم و اهرم فشاری برای روسیه و دولت سوریه باید داشته باشیم تا درنهایت مذاکرات جدی برای پایان بخشیدن به این درگیری صورت گیرد.

وی تاکید کرد :منطقه پرواز ممنوع در هوا و منطقه امن در زمین، خیلی سریع ایجاد نمی شود و این اقدام نیازمند مذاکرات جدی و طولانی است.

مجری برنامه در سوال دیگری از کلینتون این موضوع را مطرح کرد که آیا اگر آنچه شما منطقه ممنوع پرواز (در سوریه) را تحمیل کردید و طرف روسی آنرا نقض کرد، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دستور سرنگون کردن جنگنده های روسی را می دهید؟ که وی پاسخ داد: نخست آنکه منطقه ممنوع پرواز جان انسان ها را نجات می دهد و به درگیری پایان می دهد. البته این طرح یک روزه انجام نمی شود و نیاز به مذاکرات زیادی دارد و باید با دولت روسیه گفت و گو کنیم که منظور از ایجاد منطقه امن بر روی زمین با توجه به آنکه میلیون ها سوری از کشور گریخته اند و میلیون ها نفر دیگر نیز درداخل این کشور آواره و سرگردان هستند، به نفع مردم بوده و آنگاه می توان به سراغ داعش رفت.

ترامپ: ایران برنده بزرگ در عراق خواهد بود
نامزد حزب جمهوریخواه در مناظره سوم با کلینتون با رد دیدگاههای سیاست خارجی کلینتون در منطقه مدعی شد: ایران برنده بزرگ در عراق خواهد بود و این نتیجه تصمیمات اشتباه کلینتون و دولت اوباما است.

البته هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در بخش پاسخگویی به رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهوری آینده درباره مسائل عراق و سوریه ،یکدیگر را به پیروی از سیاست اشتباه متهم کردند.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره عملیات آزادسازی موصل و اینکه آیا پس از آزادی موصل نیروهای آمریکا را برای پر کردن خلاء وارد عراق می کنید؟ گفت: ما موصل را داشتیم اما وقتی نیروها را از عراق خارج کردند این شهر را از دست دادیم و اکنون دوباره برای گرفتن موصل می جنگیم. حدود سه ماه پیش اعلام کردند که می خواهند رهبران داعش را بزنند و موصل را هدف حمله قرار دهند ، پس اصل غافل گیری چه شد ؛ همه (رهبران داعش) از آنجا رفتند.

ترامپ با متهم کردن کلینتون به مشارکت در خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ادعا کرد: ما درنهایت موصل را خواهیم گرفت اما نبرد موصل بسیار سخت تر و خطرناک تر از چیزی است که تصور می کنند و درنهایت پس از آزادی موصل ایران نامه تشکر برای ما خواهد فرستاد، همانند توافق هسته ای که بسیار به نفع آنها بود، پس از آزادی موصل نیز از ما تشکر خواهند کرد.

وی با تکرار این ادعا که ' توافق هسته ای احمقانه ترین توافق همه دوران بود که سلاح هسته ای در اختیار ایران خواهد گذاشت گفت: ایران در اینجا نیز یک نامه تشکر دیگر برای ما خواهد فرستاد. سالها پیش گفتم که ایران می خواهد عراق را بگیرد و ما این کار را برای آنها بسیار آسان کردیم . ایران برنده بزرگ در عراق خواهد بود.

 فجایع حلب ناشی از تصمیمات اشتباه کلینتون است
ترامپ درباره وضعیت شهر حلب سوریه نیز گفت: وضعیت حلب یک کابوس و فاجعه انسانی است اما فجایع حلب ناشی از تصمیمات اشتباه کلینتون است.

ترامپ گفت: اسد بسیار قاطع تر و هوشمندتر از کلینتون و اوباما عمل کرد و اکنون با روسیه و ایران نیز متحد شده است و این درحالی است که ما ایران را با دادن 150 میلیارد دلار و 1.7 میلیارد دلار پول نقد بسیار قدرتمند کردیم.

وی افزود: ما از شورشیان حمایت می کنیم اما نمی دانیم شورشیان چه کسانی هستند و اگر اسد را سرنگون می کردیم ممکن بود وضعیتی بدتر ایجاد شود.

ترامپ گفت: البته اکنون دیگر سرنگونی اسد هم ممکن نیست،زیرا اسد روس ها و ایرانی ها را دارد و در نتیجه این سیاست اکنون تنها مشکل آوارگان را ایجاد کرده است؛ اگر کلینتون هیچ کاری نمی کرد اکنون وضع بسیار بهتر بود.

وی افزود: اکنون دهها هزار آواره سوری را وارد آمریکا کرده اند که در بسیاری موارد قطعا متحد داعش هستند و یک اسب تروا هستند و خواهید دید که در سالهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)