کد خبر: ۱۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
جلسه ستاد بحران با حضور مسئول امداد و نجات کشور در زرند تشکیل شد
شهرستان زرند آمادگی لازم را دارد و تیم ها در محل های شهرستان زرند برای ارزیابی و ثبت نام افرادی که نیاز به چادر دارند و امکان تهیه آن را ندارند، در حال انجام می باشد. بطوریکه چادر امانی با دریافت کارت شناسایی توسط هلال احمر در اختیار آنها قرار داده می شود.

گفتارنو/گروه جامعه:

دیروز عصر زلزله ای به بزرگی 4.6 حوالی زرند را به لرزه درآورد. به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری به بزرگی 4.6 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین روی داد و زمان وقوع آن ساعت 17 و 13 دقیقه و 59 ثانیه دوشنبه 10 آبان ماه ثبت شد. 

این زمین لرزه که در مختصات طول جغرافیایی 56،525 و عرض جغرافیایی 30.795 بوقوع پیوست، لرزش آن در مناطق از شهرستان های مجاور از جمله کرمان نیز احساس شد.

این زمین لرزه اگرچه به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان تلفات و خساراتی نداشته اما گزارش ها از شهرستان زرند حاکی است که آسیب های دو زلزله نسبتا شدید قبلی را تشدید کرده و باعث افزایش نگرانی مردم این منطقه شده است.

زلزله 4،8 ریشتری شامگاه پنجشنبه 29 مهر و زلزله 4.7 ریشتری عصر جمعه هفتم آبان سال جاری موجب مصدومیت شماری از مردم این شهرستان به دلیل ترس از زلزله یا حین فرار شد و خسارات جزئی به برخی ساختمان های قدیمی وارد کرد.

بیش از 30 پس لرزه بعد از وقوع زلزله 4.8 ریشتری تاکنون در شهرستان زرند ثبت شده است و همچنان ادامه دارد.
18 گسل در استان کرمان فعال است و گفته می شود زلزله های اخیر در شهرستان زرند به گسل کوهبنان در شمال این استان مربوط می شود.

 هنوز علم نمی‌تواند بگوید که این آخرین زلزله است یا پیش قدمی برای زلزله‌های دیگر

پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌وگو با گفتارنو گفت: من اعتقاد دارم همیشه باید اماده باشیم، به خصوص وقتی که اعلام خطر هم می‌شود و باید ستاد بحران آمادگی برای وقوع هر زلزله‌ای داشته باشد.

بهرام عکاشه پیرامون زلزله‌های اخیر زرند اظهار داشت: گسل کوهبنان فوق‌العاده فعال بوده، هست و خواهد بود و احتمال زلزله بالاتر از این چیز‌هایی هم که رخ داده، وجود دارد.
 او ادامه داد: هنوز علم نمی‌تواند به شما بگوید که آیا این آخرین زلزله است یا پیش قدمی برای زلزله‌های دیگر است.

به گزارش گفتارنو، عکاشه با تاکید بر ناتوانی علم در اظهار نظر در مورد این موضوع که آیا بعد از این هم زلزله بزرگ‌تر می‎آید یا نه، خاطرنشان ساخت: مهم این است که همیشه برای حادثه زلزله در منطقه کرمان، کوهبنان و زرند آماده باشیم.

این استاد زلزله افزود: من اعتقاد دارم همیشه باید آماده باشیم، به خصوص وقتی که اعلام خطر هم می‌شود و باید ستاد بحران آمادگی برای وقوع هر زلزله‌ای داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در کرمان گسل دیگری فعال شده است، گفت: در کرمان این گسل زیاد هست و تا زمانی که ما ردگیری نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم کدام گسل فعال شده است و چنان چه پایگاه‌هایی در آن جا نصب شود، ما می‌توانیم اظهار نظر کنیم.


عکاشه اضافه کرد: همه منطقه کوهبنان و کرمان گسل دارد و برای تشخیص این که کدام گسل فعال شده، این مهم احتیاج به نصب دستگاه‌های زلزله‌نگار هست تا ببینیم که کدام فعال است و اظهار نظر بی خودی صحیح نیست.

او با تاکید مجدد بر این که در منطقه کرمان بایستی آمادگی وقوع زلزله را داشته باشیم، گفت: خود من در کرمان و کوهبنان بارها حضور یافته‌ام و در خود دانشگاه کرمان، ما پایگاه زلزله نصب کرده‌ایم. 
این استاد زلزله‌شناسی افزود: علم نه در کالیفرنیا، نه در چین و نه در ایران نمی‎تواند به شما جواب دهد که کدام پس لرزه است و کدام لرزه و این مهم علامت سوال است و به عقیده من هر اظهار نظری گمراه کننده است. 

عکاشه در مورد این موضوع که گفته می‌شود وقوع لرزه‌های کوچک باعث تخلیه انرژی زمین می‌شود و از وقوع لرزه‌های بزرگ تر جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: این درس را همین ترم تدریس می‌کنم و مجددا تاکید می‌کنم که هنوز علم قادر نیست، از این اظهار نظرها کند و همیشه باید آماده باشیم.

توزیع چادر در شهرستان زرند

    جانشین ستاد بحران در استان کرمان با اشاره به اینکه، پس از زلزله 4.6 ریشتر عصر دیروز دیگر زلزله قابل ملاحظه ای نداشته ایم، اذعان کرد: در عین حال شهرستان زرند آمادگی لازم را دارد و تیم ها در محل های شهرستان زرند برای ارزیابی و ثبت نام افرادی که نیاز به چادر دارند و امکان تهیه آن را ندارند، در حال انجام می باشد. بطوریکه چادر امانی با دریافت کارت شناسایی توسط هلال احمر در اختیار آنها قرار داده می شود.

" ابوالقاسم سیف الهی" در گفتگو با ایسنا، در خصوص آخرین تصیمات ستاد بحران برای شهرستان زرند، گفت: امروز (11 آبان ماه) آقای سلیمی مسئول امداد و نجات کشور در زرند حضور یافتند و جلسه ستاد بحران تشکیل گردید.

وی ادامه داد: محل کمپ مشخص گردید و اکنون در حال نصب چادرها می باشیم، همچنین آب و برق کمپ تامین گردیده است.
جانشین ستاد بحران استان کرمان با اشاره به بازدید از انبارهای هلال احمر تصریح کرد: موجودی انبارهای هلال احمر تقویت گردیده و اکنون بیشتر از نیاز در انبارها مواد ضروری وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که شهرهای معین نیز مشخص گردیده است، عنوان کرد: شهرستان های معین امکانات خود را به سمت شهرستان زرند گسیل کرده اند.

سیف الهی پس از زلزله 4.6 ریشتر عصر دیروز دیگر زلزله قابل ملاحظه ای نداشته ایم، اذعان کرد: در عین حال شهرستان زرند آمادگی لازم را دارد و تیم ها در محل های شهرستان زرند برای ارزیابی و ثبت نام افرادی که نیاز به چادر دارند و امکان تهیه آن را ندارند، در حال انجام می باشد. بطوریکه چادر امانی با دریافت کارت شناسایی توسط هلال احمر در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی به جو آرام اشاره و افزود: امروز مدارس تعطیل می باشد و افرادی که در روستاهای اطراف خانه های امن تری داشته اند سفر کرده اند.

جانشین ستاد بحران استان کرمان با ابراز امیدواری از اینکه تا شنبه این جو فروکش می کند، ابراز کرد: استان کرمان آمادگی لازم را دارد.

وی در خصوص دو مدرسه ناامنی که در شهرستان زرند وجود داشت، اعلام کرد: آموزش و پرورش این دو مدرسه را جابجا نموده است و در روز شنبه دانش آموزان این مدارس بصورت دو شیفت در مکان جدید ادامه تحصیل می دهند.

سیف الهی  تعطیلی مدارس زرند را امروز قطعی و روز پنجشنبه دانش آموزان آزاد می باشند و می توانند در کلاس های درس شرکت ننمایند، اظهار کرد: شهرستان های کوهبنان، راور و کرمان آماده باش برای پشتیبانی شهرستان زرند در زمان بحران می باشند.

وی در پایان از مردم خواست تا شرایط ایمنی و احتیاط را رعایت نمایند و امیدواریم که مشکل خاصی بوجود نیاید. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)