کد خبر: ۱۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
واقعیت آن است که علاوه بر ایران و امریکا چهار امضاکننده دیگر نیز پای برجام را امضا کرده‌اند (بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) و همه آن‌ها متقاعد شده‌اند که این قراداد مهم و باارزش است.
 روزنامه بریتانیایی «گاردین» در یادداشتی به قلم «مایکل آکسورث» اشاره می‌کند که اگر ترامپ زیر برجام بزند ایران به سیاست قبلی خود مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم باز خواهد گشت؛ سیاستی که به ادعای این تحلیلگر ممکن است و می‌توان از آن برای ساخت سلاح هسته‌ای بهره‌برداری کرد. 

تحلیلگر گاردین افزوده است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا در  سال ۲۰۱۶ میلادی در کمیته امور عمومی امریکا – اسرائیل( (ایپک) لابی اصلی اسرائیلی) به طور صریح از حمایت خود از اسرائیل در صورت ریاست‌جمهوری گفته بود واین‌که اولویت شماره اولش از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران است که آن را «فاجعه‌بار» دانسته بود. 

چند دلیل مهم که نشان می‌‌دهند دونالد ترامپ به «برجام» نیاز دارد
این تحلیلگر می‌نویسد: «اما از بین بردن برجام کار راحتی نیست. واقعیت آن است که علاوه بر ایران و امریکا چهار امضاکننده دیگر نیز پای برجام را امضا کرده‌اند (بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) و همه آن‌ها متقاعد شده‌اند که این قراداد مهم و باارزش است. حتی عربستان سعودی نیز به نظر می‌رسد که باور دارد ایده توافق بهتر از از عدم توافق بود. اگر ترامپ علیه برجام اقدام کند (با استفاده از نمایندگان جمهوریخواه در کنگره با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران) انتظار می‌رود که ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای و اجرای مفاد آن دور شوند و به سیاست قبلی خود ادامه دهند: غنی‌سازی اورانیوم که روزی از طریق آن می‌توانند به سلاح هسته‌ای دست یابند. این موضوع هم برای اسرائیل بد است و هم وضعیت را برای ترامپ دشوارتر می‌سازد. اما در اینجا اظهارات متناقضی وجود دارند. ترامپگ یکبار گفته است که توافق بد بود اما پس از آن گفت که می‌خواهد ایران را پاسخگو به اجرای آن کند. یک چیز مشخص است و آن این‌که در حال حاضر ریاست جمهوری ترامپ برای چشم‌انداز اجرای برجام بدتر از ریاست جمهوری کلینتون است. اما تضادها زیاد هستند. ترامپ پیشنهاد همکاری علیه داعش با روسیه را داده است و این خود به معنای همکاری با ایران است.» 

تحلیلگر این روزنامه اشاره می‌کند که ترامپ باید بداند که در صورت اجرای درست برجام، این موضوع به‌نفع صنایع و مشاغل و امریکایی نیز خواهد بود. 

این روزنامه اشاره می‌کند که اگر ترامپ خواستار اجرای صحیح برجام است و دستاوردهای آن را می‌خواهد باید مشاوران سیاست خارجی خوبی را انتخاب کند. این تحلیلگر اشاره می‌کند که یکی از مشاوران او «جان بولتون» است که گفته بود باید ایران را بمباران کرد. مشاوران دیگر «نیوت گینگریچ» و «رودی جولیانی» هستند که هر سه از گروه مجاهدین خلق (منافقین) حمایت کرده‌اند یک گروه اپوزیسیون در خارج از ایران که علیه حکومت ایران کار می‌کنند. این سارمان، سازمانی عجیب و غریب است. شبیه یک نوع فرقه است که اعضایش را شست و مغزی می‌دهد و آن‌ها از اموال و همکاران و دوستان و اعضای خانواده‌شان جدا کرده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا برداشته شد. آنان در دهه ۶۰ میلادی علیه رژیم پهلوی اقدام می‌کردند؛ شاه آنان را «مارکسیست‌های اسلامی» خوانده بود. در دهه ۷۰ میلادی آنان چند تن از کارکنان امریکایی را در ایران به قتل رساندند. سال‌هایی پس از انقلاب به عراق رفتند و در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق با صدام همکاری کردند. این موضوع باعث بی‌اعتباری آنان نزد مردم در ایران شد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)