کد خبر: ۱۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
شاید گفته شود فضای دهه آخر ماه صفر و در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام و دو امام همام شیعه به اقتضای این سه مناسبت حزن آلود هست و اساسا صدا و سیما در این روزها برنامه شادی ندارد تا بخواهد با حذف یا تعدیل آنها اجرای اعلام رئیس جمهوری را نشان دهد.
عصر ایران نوشت: با این که رئیس جمهوری روز پنج شنبه و جمعه (4و5 آذر) را به خاطر درگذشت آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی عزای عمومی اعلام کرده، اما از حال و هوای شبکه‌های مختلف صدا و سیما چنین توجهی دیده نمی‌شد.

شبکه مستند البته یکی از خطبه‌های سی سال پیش ایشان در نماز جمعه تهران را پخش کرده و احیانا در جاهای دیگر هم یاد شده و می‌شود یا شاید گفته شود شبکه خبر مراسم تشییع پیکر مرجع فقید پوشش داده اما بحث بر سر پروتکل عزای عمومی است که صدا و سیما به شکل یکسانی اجرا نمی‌کند.

شاید گفته شود فضای دهه آخر ماه صفر و در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام و دو امام همام شیعه به اقتضای این سه مناسبت حزن آلود هست و اساسا صدا و سیما در این روزها برنامه شادی ندارد تا بخواهد با حذف یا تعدیل آنها اجرای اعلام رئیس جمهوری را نشان دهد.

این موضوع واقعیت دارد و صدا و سیما در ماه‌های غیر محرم و صفر نیز به جز برنامه‌های خندوانه و دور همی چندان برنامه فرحناکی ندارد اما منظور از عزای عمومی در اینجا اجرای مشخص و دقیق یک پروتکل است تا مخاطب دریابد اتفاقی افتاده و به احترام متوفا یا قربانیان یک حادثه در داخل یا خارج از کشور برنامه‌ها یا از شکل عادی خارج شده یا نشانی در نظر گرفته‌اند مانند خط مورب مشکی یا استفاده از تصویر شخص فقید در گوشه تصویر.

عزای عمومی البته تنها در صدا و سیما نمود ندارد. کما این که مهم‌ترین جنبه رسمی آن نیمه برافراشته شدن پرچم کشور است و چند کار نمادین دیگر.

اهمیت شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی تنها در این نبود که در دو دهه آخر عمر در زمره مراجع تقلید شیعه در قم احصا می‌شد. او یکی از اعضای حلقه اصلی یاران امام بود و به لحاظ حکومتی هم دو بار فراتر از جایگاه قضایی ظاهر شد.

یک بار بعد از انفجار هشتم شهریور که کشور نه رئیس‌جمهور داشت و نه نخست‌وزیر و تا انتخابات بعدی عضو شورای ریاست جمهوری بود. نوبت بعد نیز پس از رحلت امام بود که قبل از انتخاب رهبر جدید و در فقدان امام اداره کشور عملا بر عهده رئیس‌جمهور وقت (آیت‌الله خامنه‌ای)، رئیس مجلس (هاشمی رفسنجانی)، نخست‌وزیر و آیت‌الله موسوی اردبیلی بود و اگر انتخاب رهبر جدید به سرعت و طی 24 ساعت انجام نشده بود کار این شورا ادامه می‌یافت.

پس آیت‌الله موسوی اردبیلی از چند جنبه قابل توجه است و جا دارد صدا و سیما عنایت بیشتری نشان دهد.

نخست این که انسانی سلیم النفس بود و از پیش از انقلاب دست در کار خیر و تاسیس مدرسه و دبیرستان.

دوم این که از موسسان جمهوری اسلامی و یاران نزدیک امام به حساب می‌آمد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی‌تواند به درگذشت یکی از مردان پایه گذار همین نظام کم اعتنا باشد.

سوم این که در جایگاه مرجعیت تقلید قرار داشت و انتظار رفتاری که در قبال فقیهانی با رتبه‌ای پایین‌تر از مرجعیت از خود نشان می‌دهد گزاف نیست.

چهارم این که به لحاظ سیاسی از بازماندگان شورای انقلاب و چهره‌های درجه اول سیاسی بود و اگر بعدتر از بطن سیاست فاصله گرفت ابتدا به خاطر مسوولیت کلان قضایی بود و در دو دهه آخر رعایت اقتضائات مرجعیت و البته پاره‌ای انتقادات.

مهم‌تر از همه هم این که حال و هوای روحانیون صدر انقلاب را همچنان زیادی حفظ کرده بود.

بدون تردید به خاطر همین ویژگی‌هاست که رئیس جمهوری دو روز عزای عمومی اعلام کرده و با توجه به این که جز در موارد خاص که اعلام عزا از جانب مقام معظم رهبری صورت می‌پذیرد رئیس جمهوری یا دولت این کار را انجام می‌دهند صدا و سیما باید توجه بیشتری نشان دهد.

در غیر این صورت این شایبه پیش می‌آید که یا از سر اختلاف دیدگاه‌های مدیران سیاسی سازمان با رئیس‌جمهور روحانی است یا این که مواضع سیاسی آیت‌الله فقید را که از دلسوزی و نه قدرت طلبی ابراز می‌شد نمی‌پسندند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)