کد خبر: ۱۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
هدف اصولگرایان از چندکاندیدایی در انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ چیست؟
منصوری در خصوص احتمال ورود قالیباف به عرصه انتخابات گفت : به نظر من این ارزیابی واقع بینانه ای نیست.شانس قالیباف حتی اگر همه جریان اصولگرایی بر روی او اجماع کنند بسیار کم خواهد بود.قالیباف کاندیدای ناشناخته ای نیست.او دو دوره در این سطح از رقابت ها حضور داشته است.
 منصوری در خصوص احتمال ورود قالیباف به عرصه انتخابات گفت : به نظر من این ارزیابی واقع بینانه ای نیست.شانس قالیباف حتی اگر همه جریان اصولگرایی بر روی او اجماع کنند بسیار کم خواهد بود.قالیباف کاندیدای ناشناخته ای نیست.او دو دوره در این سطح از رقابت ها حضور داشته است.

آذر منصوری فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «انتخاب»، در خصوص استراتژی اصولگرایان در انتخابات آینده و اینکه دو احتمال در سوی این جریان یکی وحدت کاندیدایی و دیگری وحدت گفتمان یعنی ورود چند کاندیدا به منظور تقویت یک کاندیدا مطرح شده است گفت: جریان اصولگرایی هنوز به استراتژی ای که همه طیف ها و گروههای این جریان روی آن توافق داشته باشند نرسیده است.

وی افزود: اصولگرایان هنوز نتوانسته اند مسائل  اصلی خود را حل کنند. بخشی از این وضعیت حاصل هشت سال حاکمیت یکدست این جریان است.در این هشت سال مجموعه ارکان قدرت در اختیار این‌جریان بوده و حاصلش هم در سیاست داخلی و هم سیاست خارجی مشخص است.

او با بیان اینکه این بدان معنی است که نسخه تجویزی اصولگرایان برای اداره کشور نه تنها نسخه شفابخشی نبوده ،بلکه کشور را درگیر مسائل و مشکلات متعددی کرده است که سالها زمان لازم است تا کشور به یک وضعیت تعادل نسبی در همه زمینه ها برسد گفت : از اقتصاد گرفته تا موقعیت ما در منطقه و جامعه بین الملل که راجع به وضعیت این شاخص ها حرف های بسیاری زده شده است و حرف هم برای زدن بسیار است.

منصوری خاطر نشان کرد : قبل از تحلیل این موضوع که اصولگرایان در انتخابات آینده چه استراتژی را دنبال می کنند باید به تحلیل موقعیت امروز این جریان سیاسی بپردازیم.با چنین صورت مسئله ای ،به نظر من گرفتاری های این جریان در انتخابات پیش رو زیاد است.هم برای رسیدن به اجماع تشکیلاتی و هم اجماع گفتمانی .بنابر این تحقق هر یک از این دو حالت مقدماتی دارد که به نظرم این مقدمات برای جریان اصولگرایی فراهم نیست.

اصولگرایان معتدل حساب خود را از تندروها جدا کرده است

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص اصولگرایان تندرو و احتمال ائتلاف آنها با سایر جریان های اصولگرایی نیز گفت: در دو انتخابات اخیر می توان گفت طیف اصولگرایان معتدل حساب خود را از تندروها جدا کرده است و همین موضوع در کنار خلاُ رهبری این جریان مشکلات تحقق وحدت گفتمانی و تشکیلاتی را دوچندان می کند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که جریان اصولگرا به لحاظ تشکیلاتی ساختاری متفاوت با اصلاح طلبان دارند توضیح داد : اصلاح طلبان سال های زیادی کاملا خارج از ساختار قدرت بوده اند و فراز و فرودهایی که پشت سر گذاشتند و به واسطه هزینه هایی که بخش قابل توجهی از این طیف پرداخته است امروز منجر به این شده که هم به لحاظ گفتمانی و هم تشکیلاتی به وحدتی بی سابقه دست بیابد. اصولگرایان از این مزیت امروز اصلاح طلبان برخوردار نیستند.

او گرفتاری اصلی اصولگرایان را پاسخگویی نسبت به هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد دانست و خاطر نشان کرد: اصولگرایان به هر ترتیب باید بگویند با توجه به وضعیت موجود چه برنامه ای برای بهتر شدن وضعیت کشور دارند.آیا می خواهند مثلا بگویند در بخش اقتصادی قرار است شعار  یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را مطرح کنند؟ چیزی که احمدی نژاد می گفت. یا برنامه بهتری جایگزین برنامه دولت فعلی با توجه به منابع موجود دارند؟یا مثلا در سیاست خارجی می خواهند با توافق هسته ای چه کنند و چه رویکردی را جایگزین رویکرد دولت فعلی کنند.راهکارشان برای حل مناقشات منطقه چیست؟برای محیط زیست چه برنامه ای دارند ؟در بحث توسعه سیاسی آیا قرار است رویکرد دولت نهم و دهم را ادامه دهند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه موارد گفته شده یک بخش گرفتاری است که به نظرم وحدت گفتمانی این جریان را دچار مشکلات جدی می کند گفت : به هر حال این جریان باید امروز بگوید برنامه اش برای اداره کشور چه در سطح دولت و چه شوراها و شهرداری ها که به نظرم در هر دو سطح با مشکلات جدی مواجه چیست.

اگر جریان اصولگرایی سراغ ناطق نوری برود شاید بتواند بخشی از گرفتاری هایش را حل کند

او با بیان اینکه اگر جریان اصولگرایی امروز به سراغ چهره هایی مانند ناطق نوری برود شاید بتواند از بخشی از این گرفتاری ها رها بشود گفت: اما این تنها در صورت رسیدن به اجماع و استراتژی اجماعی قابل دسترسی است.

منصوری تاکید کرد : محتمل ترین حالت ممکن با شرایط فعلی اصولگرایان حضور با یک کاندیدا نخواهد بود.آنها با چند کاندیدا در ۹۶ وارد صحنه خواهند شد.

هدف اصولگرایان از چندکاندیدایی در انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ چیست؟

وی افزود: اصولگرایان با دو هدف این استراتژی را چیده اند. هدف اول این است که انتخابات به دور دوم کشیده شود که تجربه ثابت کرده در این صورت شانس بردشان در مرحله دوم بیشتر است و هدف دوم اینکه به هر حال رئیس جمهور مستقر به مراتب شانسش از بقیه کاندیداها بیشتر است.در این صورت حضور چند کاندیدا که بتوانند سلیقه های مختلف را جذب کنند در نهایت بر آراء روحانی اثر خواهد گذاشت و درصد آراء او را کم خواهد کرد که اگر هدف اول بدست نیامد هدف دوم  محقق شود.

ابن فعال سیاسی تاکید کرد با این مقدمه احتمال ائتلاف با جریان نزدیک به آقای مصباح هم وجود دارد.اگر بتوانند قدم اول را برای اجماع بردارند که البته در حال حاضر بعید به نظر می رسد.

منصوری در خصوص ادعای اخیر جریان موسوم به جریان یکتا درمورد ورود به انتخابات فارغ از ائتلاف با جامعتین نیز گفت دلیل این تصور در جریان یکتا بر می گردد به پایگاه رای مستقل از جامعتین که طیف یکتا فکر می کند دارد.جریان یکتا بر این باور است که جامعتین کاملا پایگاه رای خود را از دست داده است وبه همین دلیل چنین ادعایی را مطرح می کند.

او با بیان اینکه بین گفتمان جامعتین و یکتا تفاوت هایی وجود دارد ادامه داد : تکیه جریان یکتا بر شعارهای پوپولیستی و اینکه پیش بینی می کند بتواند با این شعارها رای طبقاتی از جامعه را جلب کند به نظر من باعث طرح چنین داعیه ای شده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد با اشاره به این که اگر اصلاح طلبان مانند دو انتخابات گذشته منسجم و با برنامه حضور پیدا کنند ، فرقی نمی کند که جریان رقیب با یک کاندیدا یا چند کاندیدا در صحنه حضور پیدا کند گفت : بخصوص که دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان است و کارنامه اصولگرایان در شوراها هم تیره و تار است.اما  اجماع جریانات حاضر در انتخابات  آینده  رقابت را پرشورتر می کند . 

شانس قالیباف حتی اگر همه جریان اصولگرایی بر روی او اجماع کنند بسیار کم خواهد بود

منصوری در خصوص احتمال ورود قالیباف به عرصه انتخابات با وجود سابقه شکست و ادعای برخی گروه های اصولگرا مبنی بر اینکه او همیشه نفر دوم بوده و دلیل شکست او تعدد کاندیدا های اصولگراست و این بار به شرط ایتلاف کاندیداها پیروزی میشود گفت : به نظر من این ارزیابی واقع بینانه ای نیست.شانس قالیباف حتی اگر همه جریان اصولگرایی بر روی او اجماع کنند بسیار کم خواهد بود.قالیباف کاندیدای ناشناخته ای نیست.او دو دوره در این سطح از رقابت ها حضور داشته است.در انتخابات قبل رفیب جدی آقای روحانی بوده و در این دوره اخیر شوراها شهردار پایتخت ایران بوده و مسائل به وجود آمده علی القاعده نه تنها بر آراء او نیفزوده،بلکه به شدت از آراء او کم کرده است.نظر سنجی هایی هم که من تا کنون دیدم این مسئله را تاُیید می کند.

او تاکید کرد : بنابراین قالیباف در این دوره از انتخابات به مراتب شانس کمتری نسبت به دوره های قبل دارد.چه برای اجماع و چه اقبال طرفداران سابقش نسبت به او.

طرح این موضوع که یک یا چند کاندیدای اصلاح طلب در این انتخابات آقای روحانی همراه کنند را یک خطای استراتژیک می دانم

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص احتمال همراهی یک کاندیدای اصلاح طلب با اقای روحانی گفت : من حتی طرح این موضوع که یک یا چند کاندیدای اصلاح طلب در این انتخابات آقای روحانی همراه کنند را یک خطای استراتژیک می دانم.

او دلیل عدم موافقتش با همراه کردن یک کاندیدای اصلاح طلب با روحانی را اول از همه اینکه روحانی رئیس جمهور مستقر است و در شرایط فعلی از شانس بسیار بالایی نسبت به گزینه های مطرح دیگر برای پیروزی برخوردار است دانستً

او ادامه داد : دوم اینکه طرح گزینه های دیگر ،چه ضعیف تر از روحانی و حتی چه قوی تر از روحانی ،به معنی ایجاد تردید در پایگاه رای روحانی از یک طرف ودادن  اطمینان خاطر به رقبای روحانی است که امروز از هر امکانی برای تضعیف و کنار زدن  این دولت و شخص روحانی  استفاده می کنند.حال چه دلیلی دارد که این تردید را دامن بزنیم ؟

او سومین دلیل خود را نگاه واقع بینانه به شرایط کشور و میزان موفقیت روحانی در دولت یازدهم خواند و ادامه داد : باید منصفانه قضاوت کنیم که آیا اگر فرد دیگری غیر از روحانی بود، با توجه به صورت مسئله ای که این دولت در سال ۹۲ تحویل گرفت ،می توانست موفق تر عمل کند؟به باور من خیر.

منصوری خاطر نشان کرد : ما در شرایط فعلی چه به لحاظ رای آوری،چه به لحاظ مقدور ها و ممکن ها تاکید می کنم مقدورها و ممکن ها ،چه به لحاظ عملکرد با توجه به مقدورها و ممکن ها گزینه ای مناسب تر از روحانی نداریم،  ضمن اینکه نقدهایی هم داریم.

اصلاح طلبان باید تاکید و تکرار کنند که گزینه ما در انتخابات ۹۶ فقط روحانی است

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد : به اعتقاد من اصلاح طلبان باید تاکید و تکرار کنند که گزینه ما در انتخابات ۹۶ فقط روحانی است.چرا به دست خود شرایطی را فراهم کنیم که در مقابل  ممکن ترین گزینه برای ریاست جمهوری دوازدهم، اما و اگر وتردید ایجاد کنیم.کافی است نگاه اجمالی به سعی رقبا و مخالفین دولت بیندازید که از هر ابزاری برای تضعیف پایگاه رای روحانی استفاده می کنند و از خود سوال کنیم دلیل این همه تلاش برای چیست؟

او در پایان با بیان اینکه به اعتقاد من  جریان اصلاح طلبی می تواند با بهره گرفتن از این فرصت بر مطالبات اصلاح طلبانه خود پای بفشارد گفت : اصلاح طلبان می توانند برای فراگیری این گفتمان تلاش کنند و می تواند تمرکز بیشتری بر اصلاحات دولت محور و اصلاحات جامعه محور داشته باشند. جرایم اصلاح طلبی می تواند  الزامات حکمروایی خوب را جریانسازی کند که البته موضوع این بحث نیست و در جای خود باید به تفصیل به آن پرداخته شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)