کد خبر: ۱۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان در نشست خبری جشنواره سفره‌ ایرانی مطرح کرد
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان گفت: روزمرگی الان نیست و قدری بی انصافانه است. با روی کارآمدن دولت تدبیر امید واقعا تحولاتی در گردشگری اتفاق افتاده که قابل مقایسه با قبل نیست. در یک و نیم سال اخیر اذعان می‌کنم به اندازه ی همت همین همکاران و مجموعه عالی استان به اندازه ده سال کار شده است.


گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: 

جشنواره سفره ایرانی بهانه ای شد تا پس از مدت‌ها مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در مقابل رسانه‌های استان قرار گیرد.
محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان که در این نشست خبری محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان را همراهی می‌کرد، با بیان این که خوشحالیم که بعد از مدت‌ها در جمع اصحاب رسانه در استان کرمان هستیم اذعان کرد: کم سعادتی خانواده میراث بود اما به فال نیک می‌گیریم.

آبگوشت امام حسینی را ثبت می‌کنیم
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در این نشست با اشاره به تلاش‌هایش برای گرفتن میزبانی این جشنواره گفت: پس از منطقه بندی، قرار بود استان یزد مرکز منطقه 5 باشد و کرمان و سیستان در این جشنواره به عنوان مهمان شرکت کنند. با توجه به این که همه‌ی شواهد تاریخی گواه بر این است که استان کرمان همیشه معین منطقه جنوب‌شرق بوده و کانون تحولات اجتماعی و فرهنگی بوده و به دلایل متعدد فرهنگی و مردم‌شناسی حق کرمان این بود که مرکزیت داشته باشد. ما با چنین استدلال‌هایی این شرایط را فراهم کردیم که این اتفاق بیافتد. 

محمود وفایی با بیان این‌که هدف این جشنواره ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی است، افزود: قشر جوان و خانواده ها به دلیل اینکه نتوانستیم این فرهنگ را ترویج دهیم رو به غذاهای فست فودی اورده اند که هیچ هماهنگی با فرهنگ ما ندارد.

وفایی با اذعان به این که سفره ایرانی یکی از ظرفیت های اصلی گردشگری است که نقش ان کمرنگ شده است، یادآور شد: گردشگر به دوعنصر مهم یکی اقامت ودیگری غذا که یک خرده فرهنگ چشیدنی است توجه می‌کند.

او ابگوشت امام حسینی را یکی از اصیل ترین غذاهای استان معرفی کرد وگفت : باید ان را به ثبت برسانیم.همچنین شیرینی های پنج گانه استان شامل قوتو، کلمپه، کماچ سن، مسقطی سیرجان، سوهان زرند نیز باید به ثبت برسند. 

انتقاد روزمرگی منصفانه نیست
هرچند که محمود وفایی همان ابتدای کار از خبرنگاران خواست تا پرسش‌هایشان را محدود به جشنواره سفره‌های ایرانی کنند اما بیان این جمله از سوی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی مبنی بر این‌که برای  رتبه چهارم مقاصد گردشگری هدفگذاری کرده‌ایم، سبب شد تا خبرنگار گفتار نو با بیان این که برخی فعالان صنعت گردشگری استان معتقدند که سازمان میراث فرهنگی استان دچار روزمرگی شده و هیچ ابتکار عمل و خلاقیتی ندارد، بپرسد در چنین فضایی تحقق رتبه چهارم مقاصد گردشگری کشور چقدر واقع بینانه است؟

وفایی در پاسخ گفت: روزمرگی الان نیست و قدری بی انصافانه است. با روی کارآمدن دولت تدبیر امید واقعا تحولاتی در گردشگری اتفاق افتاده که قابل مقایسه با قبل نیست. در یک و نیم سال اخیر اذعان می‌کنم به اندازه ی همت همین همکاران و مجموعه عالی استان به اندازه ده سال کار شده است.

او با بیان این‌که با روی کار آمدن دولت یازدهم، فرصتی فراهم شد که گردشگری کشور تکان بخورد، افزود:  استان کرمان بیش‌از گذشته خودش را معرفی کند. 
او البته این را هم اضافه کرد: با توجه به جذابیت‌های کرمان البته هنوز راه زیادی دارد تا رسیدن به جایگاه شایسته برسد.

انتشار تعداد 5 میلیون گردشگر خارجی اشتباه رسانه ای بود

وفایی در پاسخ به سوال دوم گفتار نو در خصوص انتشار آمارهای ضد و نقیض در حوزه‌ی گردشگری استان که آخرینش آمار مربوط به تعداد گردشگران خارجی بود، گفت: انتشار تعداد 5 میلیون گردشگر خارجی اشتباه رسانه ای بود. 

او با بیان این‌که من مشکل آماری را تایید می‌کنم، اظهار داشت: ما در مجموعه اطلاعات و آمارهایی که در موضوعات مختلف ارایه می‌شود تناقض‌هایی را شاهد هستیم. یک سیستم یکپارچه منسجمی نداریم و چندین ارگان همزمان یک سری آمار ممکن است بدهند. 

وفایی خاطرنشان کرد: از سال گذشته سعی کردیم با ایجاد یک واحد آمار مجزا و مرتبط در حد امکان اطلاعات سازمانی را رصد و نزدیک به صحت کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به صراحت گفت: در بحث گردشگران خارجی نمی‌توانم آمار دقیق بدهم چون همه امار ما از از مراکز رسمی است. چون مثلا گردشگر خارجی آمده کرمان با یک نفر آشنا بوده و رفته خانه‌اش. منظورم این است آنچه که الان ما منتشر می کنیم منطبق با آمار واحدهای رسمی است . البته گردشگر خارجی ما قریب به 30 هزار نفر است. 

شاید بعضی مسایل راهش سکوت باشد

محمد لطیف‌کار سردبیر هفته نامه فردای کرمان در ادامه با اشاره به این‌که اخیرا موضوع تردد در کویر حاشیه ساز شد، پرسید: چرا برای تدوین این موضوع که چه مسیرهایی بروند کار جدی و با سرعت انجام نمی‌شود؟ گزارش‌هایی در خصوص تخریب کویر منتشر شد. چرا میراث سکوت کرد؟
جهانشاهی در پاسخ گفت: روی تخریب‌ها راجع به آفرود گفتیم که در حریم نبوده اما با این شکل برگزاری موافق نبودیم.  او البته این را هم اضافه کرد: شاید بعضی مسایل راهش سکوت باشد تا ما به یک مسیر بهتر برسیم.  انتشار عکس‌های تخریب  کار درستی نیست. اخیرا ضوابط لوت ابلاغ شده که میراث متولی خواهد بود. 

جهانشاهی افزود: کویر لوت بزرگترین سایت جهانی است که بین سه استان قرار دارد و  ورودی‌هایش متفاوت است. اما کرمان اصلی ترین درگاه کویر است. او یادآور شد: مکاتبه کردیم مقررات آمد و شد خودروهای شاسی بلند اعلام ‌شود. 

سردبیر هفته نامه استقامت  البته پرسش‌های دیگری در خصوص  وضع آزار دهنده فضای سبز در اماکن میراثی  هم چون  باغ شازده، موزه هرندی و ...  و کم‌کار میراث در این خصوص، همچنین در خصوص این‌که  قنات جوپار ثبت شده اما در موردش کار و اقدام خاصی انجام نمی‌شود، پرسید که بی جواب ماند. 

آشپزها غذای کرمانی بلد نیستند
سعید امیرمحمدی سردبیر هفته نامه عصر باور هم پرسید: اقامتگاه های کرمان چه مقدار غذاهای کرمانی ارایه می‌کنند که البته ارگانیک باشد؟ و پاسخ شنید: بیش از 85 درصد منو رستوران‌ها  بیش از 15 غذا نیست.  یعنی منوها کاملا تکراری است. 85 درصد آشپزهای ما غذای محلی بلد نیستند و ارایه نمی‌کنند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پربازدید ها

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)