کد خبر: ۱۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مهدی بهلولی آموزگار در روزنامه شهروند نوشت:

سال‌ها پیش، زمانی که من بچه بودم، همسایه روبه‌روی ما سه پسر داشت. پسر بزرگش، پزشک شد، دومی معتاد شد و تزریق کرد و درگذشت، و سومی میوه‌فروش چرخی شد؛ یعنی بر روی گاری و چرخ، میوه می‌فروخت- هم اکنون دیگر سال‌هاست که از آن‌ها خبر ندارم. خانواده دیگری را می‌شناسم که سال‌ها پیش وضعیت مالی خوبی داشتند. 

پسر بزرگ خانواده، سر کار بود و همسر و بچه داشت و در خانه بزرگ پدری که در یکی از منطقه‌های خوب شهر بود به همراه پدر و مادرش زندگی می‌کردند- یعنی یک طبقه خانه پدری، دست او و زن و بچه‌اش بود. معتاد شد. پدرِ پدر و مادرش را درآورد. خانه پدری را فروختند و سهم او را دادند اما به سهم خودش اکتفا نکرد. پدرش مُرد و مادرش سر پیری اجاره‌نشین شد. کارش را از دست داد. همسرش از او جدا شد و بچه‌اش را با خودش برد. چندی پیش شنیدم که کارتن‌خواب شده است. حالا پرسش من این است که چرا من باید برای این کارتن‌خواب دل بسوزانم؟! و چرا به یک باره همگی ما شده‌ایم مدافع حقوق کارتن‌خوابان و خیابان‌خوابان و به تازگی هم «گورخوابان»؟!

 و چرا تنها مقصر همه بدبختی‌ها و نابسامانی‌های جامعه، دولت و حکومت است و هیچ بخشی از آن به خود ما شهروندان بر نمی‌گردد؟! کلی نمی‌شود داوری کرد اما پای صحبت برخی از همین گورخواب‌ها و کارتن‌خواب‌ها که بنشینی در می‌یابی که چه بسا هر کدام از آن‌ها، چه زجری داده‌اند به خانواده‌هایشان و چه زیان‌هایی که به آن‌ها نرسانده و نزده‌اند. از نزدیک شاهد بوده‌ام که بار‌ها و بار‌ها طرف را برده‌اند در کمپ‌های ترک اعتیاد خوابانده‌اند و هزینه‌هایش را هم داده‌اند و طرف از کمپ، سرحال و سالم بیرون آمده و پس از چندی دوباره معتاد شده است.

 بدبختی ما این است که گویی «شعور و شناخت متعارف» (common sense) را از دست داده‌ایم و به یک باره اختیار و آزادی انسان‌ها را از یاد برده‌ایم. به فرض که حکومت، دلسوز شهروندان نباشند پدر- مادران هم دلسوز نیستند؟! اگر حکومت برای این‌ها کاری نکرده، خانواده‌ها هم کاری نکرده‌اند؟ هیچ کس کمک این‌ها نکرده است و هیچ امکانی نداشته‌اند که به یک باره سر از گور درآورده‌اند؟!

باری، سخن بر سر این نیست که حکومت در نابسامانی‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی نقشی ندارد- نقش دارد و نقش زیادی هم دارد- اما یادمان نرود که خود انسان‌ها هم در زندگی و سرنوشت خود نقش داشته و دارند. یکی می‌گفت که قرار بوده پولی جمع کنیم که بدهیم به یک آدم بدبخت، و یکی می‌گفته که عامل بدبختی مردم حکومت است و حکومت باید برود به او کمک کند و هر چه از این انجمن‌های خیریه‌ای هم هستند باید جمع شوند. 

روشن نیست که کِی باید از این افراط و تفریط‌ها فاصله بگیریم. نباید برای انتقاد از دولت و حکومت، شعور متعارفمان را کنار بگذاریم- برخی کسان هم البته، با عینک ایدئولوژی، تنها و تنها، سیاهی‌های جامعه را می‌بینند- و تنها در اندیشه همراهی با موج‌های مجازی باشیم. در برابر هر پدیده‌ای باید بکوشیم با استقلال رأی و خرد سنجشگر برخورد کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)