کد خبر: ۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره

محمد لطیف‌کار:

هفته‌ی گذشته در استقامت، به مساله‌ی توزیع به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مطبوعات استان پرداختیم. البته تبیین مشکلات توزیع نه دریک یادداشت و گزارش؛ که شاید به ده‌ها مطلب مطبوعاتی دیگر نیاز دارد؛ اما به رسم معمول کوتاه نویسی فعلا به همین اختصار بسنده می‌کنیم. در این مجال، اما قصد دارم از یک مساله‌ی ویرانگر، در مطبوعات کرمان رمزگشایی کنم! مساله‌ای که به تعبیر من، موجد یک رقابت نابرابر و خردکننده در مطبوعات محلی است؛ چرا و چگونه؟ عرض می‌کنم.

 کرمان از جمله استان‌هایی است که به کثرت تعداد مطبوعات محلی شهرت دارد؛ اما همین استان پهناور، هنوز صاحب یک روزنامه‌ی حرفه‌ای، با مطالب تولیدی و حداقل ۸ صفحه نیست. اغلب نشریات فعلی با نازل‌ترین سطح تولید، روانه‌ی بازار می‌شوند. شما که غریبه نیستید، به تعارف می‌گویم بازار؛  چرا که توزیع رایگان به بازار نیاز ندارد. شیوه‌ی توزیع موجب می‌شود تا صاحبان برخی نشریات دچار توهم شوند و در اثر جو گرفتگی خود را سخنگوی مردم و مسوولان بدانند! این در حالی است که هیچ کس در این استان، با هیچ متر و معیاری میزان علاقه‌ی مردم به نشریات را اندازه‌گیری

نکرده است. تولید نازل که می‌گویم یعنی این‌که این نشریات بدون کمترین تجهیزات فنی و طراحی، خبرنگار، عکاس، گرافیست، ویراستار و گرافیست آماده‌ی چاپ می‌شوند. مواردی وجود دارد که موزع یک نشریه بعد از تعطیلی نشریه، با مدیر نشریه وارد مذاکره شده است تا انتشار نشریه را شخصا متقبل شود. این توهم که او هم می‌تواند نشریه منتشر نماید از کجا ناشی می‌شود؟ وای بر ما! تولید نازل، یعنی با یک تیراژ حداقلی و در ۴ صفحه؛ و با بیشترین حجم آگهی و رپرتاژ نشریه بسته شود.  به کیفیت نازل سردبیری و نا آشنایی برخی از مدیران به اصول روزنامه نگاری هم فعلا نمی‌پردازم. انتخاب تیترهای عجیب و آشنا نبودن با نسبت‌های اگهی و مطلب تولیدی و نیز تفاوت رپرتاژ با خبرهایی که از منابع دیگر برداشت می‌شود، سکه‌ی رایج این نوع روزنامه‌داری است. طرفه این‌که برخی مدیران محلی در دستگاه‌های دولتی و یا سازمان‌های خصوصی به این نوع نشریات التفات و علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. آگهی و روی خوش نشان می‌دهند؛ هم خودشان و هم بعضا روابط عمومی‌شان!!

مشکلاتی که بر شمردم مخصوص کرمان نیست؛ قطعا در بسیاری از مناطق ایران، مطبوعات محلی دچار چنین چالش‌هایی هستند. اما چاره‌ی کار چیست؟ این همان پرسشی است که قبل از آن‌که دیگران بخواهند به آن پاسخ دهند؛ به گمان من، اهالی مطبوعات باید بدون تعارف به آن بپردازند. خواهش می‌کنم نگویید طرح این مسائل در جامعه، به بی‌اعتبار کردن رسانه‌های استان می‌انجامد؛ که اصلا موافق چنین برداشتی نیستم. در یک کلام، به آن‌ها که چنین ادعایی دارند می‌گویم اتفاقا مشکل ما از زمانی آغاز می‌شود که خودمان نقد مطبوعاتی را به فراموشی سپردیم. قطعا این لاپوشانی مشکلات تا کنون، بیشترین ضربه‌ را به حیثیت مطبوعات محلی و حرفه‌ای زده است و باز هم خواهد زد! با این وصف، به من حق بدهید اگر یک راست بروم سر اصل مطلب؛ و در این فرصت کوتاه از مسوولان ارشاد بپرسم آن قول و قرار که در چند ماه گذشته بارها مطرح نمودید چی شد؟ مگر قرار نگذاشتید که به مطبوعات محلی کمتر از ۸ صفحه؛ از این پس، یارانه و آگهی دولتی تعلق نگیرد؛ چرا این وعده‌ی مهم به وادی فراموشی رفته است؟واقعا چرا؟!

منتشر شده در هفته نامه استقامت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)