کد خبر: ۱۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
شورای شهر با طرح جدید میدان مشتاق مخالفت کرد
در حالی‌که قرار بود مجمع مشورتی توسعه‌ی مرکز استان کرمان با همگرایی بیش‌تر و نگاهی تخصصی‌تر به مسائل شهر کرمان ورود کند؛ در اولین گام، طرحی را ارایه کرد که به نظر می‌رسد اختلافات کهنه‌ی میان شورای شهر و مقامات استانداری را وارد مرحله‌ی تازه‌ای بکند.
فردای کرمان نوشت:

در حالی‌که قرار بود مجمع مشورتی توسعه‌ی مرکز استان کرمان با همگرایی بیش‌تر و نگاهی تخصصی‌تر به مسائل شهر کرمان ورود کند؛ در اولین گام، طرحی را ارایه کرد که به نظر می‌رسد اختلافات کهنه‌ی میان شورای شهر و مقامات استانداری را وارد مرحله‌ی تازه‌ای بکند.

هفته‌ی گذشته در کارگروه زیربنایی و محیط زیست که زیرمجموعه‌ی مجمع مشورتی است، طرح تازه‌ای برای میدان مشتاق ارایه شد که ابهامات زیادی داشته و به نظر می‌رسد در صورت عدم شفاف‌سازی در خصوص ضرورت، هدف و پروسه‌ی تهیه‌ی این طرح، از انتخاب مشاور گرفته تا مسائل بعدی و در نهایت صلاحیت فنی و کارشناسی افرادی که در این کارگروه درباره‌ی آن اظهار نظر کردند، چالش‌های تازه‌ای در حوزه‌ی معماری و شهرسازی شهر کرمان ایجاد خواهد شد.

اولین واکنش در خصوص این طرح اما از سوی شورای شهر کرمان داده شد.

شامگاه یکشنبه‌ی همین هفته، در صحن علنی شورا و پس از آن‌که مشاور طرح خود را ارایه کرد؛ علی‌اکبر مشرفی؛ رییس شورا که به نظر می‌رسد به جز تامین مالی این پروژه دغدغه‌ی دیگری ندارد، گفت: «در طرح فعلی از دو هکتار زمین میدان شهدا و خیابان‌های اطراف، پنج هزار و ۶۰۰ متر زیرزمین ساخته می‌شود که دو هزار و ۵۰۰ مترمربع تجاری و مابقی با کاربری فرهنگی است». به گزارش کرمان‌شهر آنلاین، وی با اشاره به این‌که شهرداری در حال حاضر حقوق عقب‌افتاده‌ی کارگران و بدهی به پیمانکاران دارد و اولویت با پرداخت حقوق و بدهی‌هاست، افزود: «مهندس سیف‌الهی، معاون فنی عمرانی استاندار تعهد داده‌ که برای طرح میدان شهدا هیچ پرداختی ازسوی شهرداری انجام نشود؛ دو هزار و ۵۰۰ متر تجاری زیر زمین پیش‌فروش و بار مالی طرح از این طریق تامین می‌شود».

مشرفی بیان کرد: «براساس این طرح، خیابان میرزا رضا توسط یک پیاده‌رو به مشتاقیه متصل می‌شود».

وی با تکرار دوباره‌ی این مطلب که اجرای پروژه‌ی میدان شهدا هیچ بار مالی برای شهرداری نخواهد داشت، ادامه داد: «همچنین واحدهای زیرزمین طوری ساخته می‌شوند که به درخت‌های قدیمی و کهنِ میدان آسیبی نرسد و این درخت‌ها حفظ می‌شوند».

مشرفی بیان کرد: «طرف قرارداد برای اجرای طرح میدان شهدا سازمان همیاری‌هاست؛ البته شهرداری پروانه‌ی ساختمان طرح را صادر می‌کند».

وی هزینه‌ی تخمینی طرح میدان شهدا را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

مشکلات مالی مضاعف می‌شود

در این جلسه اما، حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده؛ سخنگوی شورای شهر کرمان با طرح سوالاتی، مخالفت خود با طرح فوق را اعلام کرد و حتی آن را خیانت به بافت تاریخی شهر دانست.

وی با بیان این‌که این طرح بیش‌تر شبیه یک نقاشی بود تا یک پروژه‌ی قابل اجرا، گفت: «با توجه به طرح مترو که قرار است از فرودگاه تا گلزار شهدا امتداد پیدا کند و میدان شهدا هم یکی از ایستگاه‌های مهم آن خواهد بود، آیا این طرح در ساخت متروی شهر کرمان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟».

وی با اشاره به این‌که مسیر کل آب‌های سطحی شهر از میدان شهداست، افزود: «آیا اجرای این پروژه در انتقال فاضلاب و آب‌های سطحی شهر مشکل ایجاد نمی‌کند؟ یکی از مشکلات شهر کرمان، آب‌های زیرسطحی است، با اجرای این طرح، مشکل آب‌های زیرسطحی را چگونه حل خواهیم
کرد؟».

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده اذعان کرد: «در شرایطی که شهرداری هنوز درگیر پروژه‌های متعدد شهر است و درخصوص پروژه‌های خاتم، با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده، اجرای این طرح، شهرداری را دچار مسایل مالی مضاعف خواهد کرد».

وی سپس اظهار کرد: «میدان شهدا بافت تاریخی شهر است و اجرای این پروژه، خیانت به بافت تاریخی شهر است؛ بافت تاریخی حریم دارد و هر اقدامی در این محدوده، باید با ملاحظات دقیق انجام شود».

فاتحه بازار خوانده می‌شود

سخنگوی شورای شهر کرمان افزود: «مساله‌ی تامین پارکینگ برای این طرح نیز مطرح است که باید پاسخ داده شود».

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده با اشاره به این‌که بازار کرمان از میدان توحید تا میدان شهدا، یک بازار زنده و فعال است، اظهار کرد: در «کنار این بازار دو نقطه‌ی تجاری صاروج‌پارس و سیتی‌سنتر تعریف کرده‌اند؛ اگر در زیرزمین میدان شهدا هم مجموعه‌ی تجاری ساخته شود، دیگر باید فاتحه‌ی بازار کرمان را
بخوانیم».

وی یادآور شد: «جابه‌جایی تاسیسات آب‌، برق و گاز در میدان شهدا، هزینه‌ی فراوانی را به شهرداری تحمیل می‌کند».

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد: «قبل از هر اقدامی، باید مجوزهای قانونی از میراث فرهنگی، محیط زیست و شورای ترافیک گرفته شود».

باید فراخوان بدهیم

علی منصوری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه، گفت: «پروژه‌ی میدان شهدا، به‌طور ناقص اجرا شده و باید طرح تکمیلی دیگری اجرا شود و این پروژه را به پایان برساند».

وی تصریح کرد: «هزینه‌ی طرح اولیه‌ی میدان شهدا، قرار بود چهار میلیارد شود، اما به ۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته است».

این عضو شورای شهر کرمان افزود: «طرحی که ما در دفتر شهردار دیدیم، با طرحی که امروز ارایه شد، کاملا تفاوت داشت». منصوری بیان کرد: «اگر قرار است طرحی اجرا شود، باید فراخوان داده و اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحب‌نظران کرمانی طرح‌های خود را ارایه دهند تا تصمیم مناسبی گرفته شود».

تصویب طرح در شورای ترافیک

شهردار کرمان نیز در ادامه‌ی این جلسه گفت: «آقای کوروش افضلی از اساتید به‌نام شهر هستند و تخصص‌شان در زمینه‌ی بافت تاریخی است و در حال حاضر هم، پروژه‌ی مسیر فتحعلی‌شاهی را در دست اقدام دارد».

علی بابایی افزود: «شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج با اصل این طرح موافقت کرده‌اند». وی ادامه داد: «به‌خاطر مساله‌ی آب‌های سطحی و زیرسطحی، نتوانستیم طرح زیرگذر را در این میدان اجرا کنیم و طرحی که توسط شرکت آمودان ارایه شد، مطابق با اسناد بالادستی و طرح تفضیلی شهر است؛ اگر اعضای شورا در مورد اصل طرح موافقت داشته باشند، در مورد جزییات و بودجه‌ی دقیق آن صحبت می‌کنیم».

عقب‌نشینی رییس شورا

رییس شورای شهر کرمان نیز گفت: «دغدغه‌هایی که مطرح شد، به‌جاست و از مشاور طرح می‌خواهیم که همه‌ی این موارد را لحاظ کند». مشرفی افزود: «مساله‌ی مترو هم مهم است؛ این‌که چه میزان عمق می‌خواهد، حتما لحاظ می‌شود».

وی ادامه داد: «در مورد آب‌های زیرسطحی هم در ارتفاعی که مشاور پیشنهاد داده، دچار مشکل نمی‌شویم؛ اما باز هم تاکید می‌کنیم که بررسی
شود».

رییس شورای شهر کرمان یادآور شد: «مجری قبلی طرح میدان شهدا، موظف بود دو هکتار زمین ابتدای خیابان شهدا که بخشی از آن در تملک شهرداری است را تملک کند و برای پارکینگ در نظر بگیرد و این مساله در طرح بعدی هم حتمأ در نظر گرفته خواهد شد».

ضرر اقتصادی به کسبه

سعید گیلانی، عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز گفت: «در این بی‌برنامگی‌ها ما مقصریم؛ در سایر کشورها قبل از این‌که پروژه را به معمار بدهند، بررسی کاربردی روی آن انجام می‌دهند؛ ولی ما قبل از انجام این بررسی‌ها، کار طراحی و معماری را شروع کرده‌ایم».

وی افزود: «کسبه‌ی میدان شهدا همین الان هم ضرر می‌کنند و با اجرای این طرح ۴۰۰ خانوار بلاتکلیف می‌شوند».

در پایان جلسه به پیشنهاد رییس شورا قرار شد طرح ظرف مدت یک هفته توسط اعضای شورا مورد مطالعه قرار گیرد تا سپس در مورد آن رای‌گیری مخفی انجام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)