کد خبر: ۱۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
کتاب های تخصصی و چاپ سنگی کتابخانه وزارت ارشاد به انبار منتقل شدند
شهروند نوشت:
 کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعطیل شد و كتاب‌هاي تخصصي اين وزارتخانه به شریف‌آباد منتقل شدند.
تعدادی از کارشناسان اين وزارتخانه نيز با تأیید این خبر به انتقال انبوه کتاب‌های تخصصی و چاپ‌ سنگی موجود در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به انبار شریف‌آباد در جاده سمنان اشاره كرده‌اند. اين اتفاق در شرايطي رخ می‌دهد كه تعداد زيادي از نسخ خطی کتابخانه تخصصي وزارت ارشاد نيز در دولت قبل به کتابخانه ملی منتقل شد. هنوز مشخص نیست هدف از انتقال كتاب‌هاي تخصصي موجود در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شریف‌آباد به چه دليل صورت گرفته است. اما دليل اين اقدام هرچه باشد اكنون كتابخانه تخصصي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دلايل مبهم تعطيل شده است.  برخي كاركنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داده‌اند كه محل كتابخانه اين وزارتخانه قرار است به سالن كنفرانس و سالن پذیرایی و غذاخوري وي‌آي‌پي تبديل شود.
درحالی‌كه دو هفته از انتقال كتاب‌هاي كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گذشته است هنوز اطلاع‌رسانی درخصوص چرايي اين اقدام از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت نگرفته و سرنوشت صدها کتاب ارزشمند تخصصی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی اين وزارتخانه که قدمت آن به بدو تاسيس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كشور باز مي‌گردد مشخص نيست.

فقدان كتاب در وزارتخانه متولی کتاب و کتابخوانی

کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد به مکان نامعلوم و به گفته برخی شاهدان به شورآباد انتقال يافته است. این درحالی است که ٢٤ آبان‌ماه ٩٥ سيدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» با ابراز تاسف از این‌که‌درصد زیادی کتاب در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، گفت که جاده توسعه فرهنگی از کتاب آغاز می‌شود. صالحی‌امیری با بیان این‌که بزرگترین افتخارش اين است كه کتابدار است گفت: اگرچه ما به‌عنوان کتابدار در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم، اما در درون رضایت قلبی داریم که کتاب همیشه همراه ما است و منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم.

با توجه به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اين كه توسعه بدون فرهنگ امكان ندارد و بستر و جاده حرکت به سمت توسعه فرهنگی، کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است؛ اما اکنون وزارتخانه متولی کتاب و کتابخوانی در ایران کتابخانه مرکزی  را تعطیل کرده و کتاب‌ها را به گفته برخی از کارکنان ارشاد که نمی‌خواستند نام شان فاش شود به مکانی نامعلوم  منتقل کرده است.
کتابخانه مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌زعم بسیاری از کارشناسان، كتابخانه اي ارزشمند و با سابقه بود كه دارای نسخ خطی، کتاب‌های تخصصی و چاپ سنگی بی‌شمار است. مسئولان کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حاضر به پاسخگویی و دادن اطلاع دقیق از محل و تعداد کتاب‌هاي موجود و منتقل شده آن وزارتخانه نیستند، اما برخی کارشناسان معتقدند اگر طرح انتقال کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد از قبل برنامه‌ریزی و با هدف مشخص صورت گرفته است بايد پيش از اين اقدام اطلاع‌رساني جامع درخصوص چرايي و نحوه جابه‌جايي كتاب‌ها و حتي محل دقيق نگهداري آنها انجام می‌شد تا افكار عمومي و حتي مراجعه‌کنند‌گان به كتابخانه مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جريان اين انتقال قرار می‌گرفتند.  بسیاری از ارگان‌ها و نهادهاي كشور دارای کتابخانه تخصصی هستند. اما ترديدي نيست كه كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه متولي اصلي كتاب در كشور است ارزشمندترين كتاب‌هاي منتشر شده در كشور را در خود جاي داده است. 
بخشي از كتاب‌هاي كتابخانه مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به انباري در شریف‌آباد واقع در جاده سمنان منتقل شده است. 
 انتقال كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سه روز متوالي با استفاده از كاميون صورت گرفته است و كتاب‌ها بار كاميون به انبار شريف آباد منتقل شده اند. از بين تمامي كتاب‌هاي منتشر شده در كشور يك نسخه در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داشت. این درحالی است که اپراتور وزارت ارشاد در پاسخ تماس‌های تلفنی مراجعه‌کنندگان از جمع‌آوری و تعطیلی این کتابخانه می‌گوید.

اگرچه كارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از انتقال كتابخانه اين وزارتخانه خبر داده‌اند اما سيدرضا صالحي‌اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تماس تلفني براي پيگيري اين موضوع را بی‌پاسخ گذاشت و اصغر سيدآبادي از انتقال كتاب‌هاي كتابخانه وزارت ارشاد اسلامي اظهار بی‌اطلاعي كرد. همچنين حسين‌پور از مسئولان آن وزارتخانه نيز گفت كه انتقال كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صحت ندارد و در صورت نياز طي سه روز آينده در اين خصوص اطلاع‌رساني می‌شود. 
پيشتر و در دولت قبل انتقال مركز اسناد و كتابخانه مركزي سازمان ميراث فرهنگي آسيب زيادي به بخش مطالعاتي و پژوهشي اين سازمان وارد كرده بود و اكنون بيم آن می‌رود كه با انتقال كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين وزارتخانه نيز شبيه به آنچه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد بخش زيادي از كتاب‌ها و اسناد مكتوب را از دست بدهد. در همين رابطه محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور ديروز در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام كرد كه سازمان ميراث فرهنگي آمادگي نگهداري از كتاب‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در بخشي از فضاي اين سازمان دارد و در صورتي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست كند اين كتاب‌ها می‌تواند به‌عنوان امانت در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار بگيرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)