کد خبر: ۱۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
یک متخصص مغز و اعصاب:
میگرن به معنی «نیمه سر» است و می توان گفت سردردهای نیمه سر نام «میگرن» به خودشان می گیرند که در 60 درصد موارد در نیمه سر اتفاق می افتد و در 40 درصد موارد ممکن است کل سر را درگیر کند.
متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سردرد یکی از شایع ترین بیماری های بشر است که یکی از سردردهای مهم میگرن است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، دکتر "بهناز صدیقی" افزود: میگرن به معنی «نیمه سر» است و می توان گفت سردردهای نیمه سر نام «میگرن» به خودشان می گیرند که در 60 درصد موارد در نیمه سر اتفاق می افتد و در 40 درصد موارد ممکن است کل سر را درگیر کند.

 وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های سردرد، شدت آن است، و یکی از ویژگی های میگرن این است که مانع از انجام فعالیت های روزانه فرد می شود، گفت: به طور متوسط حدود 15 درصد افراد جامعه مبتلا به میگرن هستند و این بیماری در خانم ها بیشتر است.

صدیقی با بیان این موضوع که مصرف مسکن ها بیشتر از دو تا سه بار در هفته باعث افزایش سردرد می شود، افزود: کاهش مصرف مسکن، درمان و پیشگیری به موقع یکی از مهمترین کلید های برخورد و مدیریت در سردردهای میگرنی است.

وی ادامه داد: سردردهای میگرنی می تواند حالت های شدید داشته باشد یکی از نشانه های میگرن دوره ای و تکرار شونده بودن آن است، به طور کلی فرد در طول زندگی چهار تا شش بار این سردردها را تجربه می کند و اگر فردی بیشتر از دو تا سه بار در ماه حمله سردرد داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه و برای درمان پیشگیری از میگرن اقدام کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حداقل طول درمان شش تا 9 ماه است که حتما باید پیگیری شود و میزان پاسخگویی به پیشگیری حدود 60 تا 70 درصد است.

وی ادامه داد: تغییرات محیطی بر روی بروز سردرد میگرنی بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل بیماران دچار سوء تفاهم تشخیص می شوند به عنوان مثال تغییرات آب و هوایی(سرد شدن هوا) از عوامل تغییرات محیطی است.

صدیقی گفت: فردی که مبتلا به میگرن است باید با میگرن زندگی کند، بیمار میگرنی باید عادت های زندگیش را رعایت کند هرچیزی که با این عادت معمول زندگی مغایرت داشته باشد منجر به حمله سردرد می شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: یکی از خصوصیاتی که در میگرن وجود دارد سردرد تعطیلات است، به این معنی اگر بیمار در حالت عادی شش صبح بیدار می شده در روز تعطیل بخواهد بیشتر استراحت کند چون مغایر با عادت همیشگی اوست باعث سردرد می شود.

 وی اضافه کرد: قرار گرفتن در نور شدید و آفتاب، در معرض بو و عطرهای مختلف بودن، استنشاق دود سیگار و ... می تواند در شدت گرفتن سردرد میگرنی موثر باشد.

 صدیقی با بیان اینکه مصرف غذاهای چرب، غذاهای تند و تیز و ادویه دار، لبنیات پرچرب، فست فودها و شیرینی ها در تشدید سردرد میگرنی موثر است، ادامه داد: یکی از مواردی که باعث تشدیدمیگرن می شود کمبود منیزیم است و مصرف موادی که منیزیم دارند مانند موز و اسفناج به بیمار کمک می کند حملات کمتری داشته باشد.

به گفته وی کمبود آب هم در تشدید بیماری اثرگذار است و مصرف آب کمک می کند سردرد بهتر شود.

وی با بیان این موضوع که قبل از اینکه فرد دچار سردرد میگرنی شود دچار علائم مقدماتی می شود که با آشنایی با این عوامل می تواند از شدت  سردرد بکاهد، اظهار کرد: یکی از این ویژگی ها، ناراحتی مبهم که در عضلات گردن احساس می شود، گاهی برخی از بیماران قبل از حملات میگرن حالت سرخوشی دارند، گاهی یبوست دارند و یا برخی میل به غذا و شیرینی پیدا می کنند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: زمانی که فرد دچار سردرد می شود مصرف دو لیوان آب، استراحت و استفاده از مسکن ساده البته نباید بیشتر از دو بار در هفته باشد توصیه می شود اما اگر شرایطی باشد که نتواند استراحت کند ممکن است طی نیم ساعت سردرد به اوج برسد.

 صدیقی در پایان با بیان اینکه داروهای اختصاصی وجود دارد که با تجویز پزشک اگر در همان نیم ساعت اول استفاده شود آن حمله ساقط می شود، بیان کرد: خود درمانی و مصرف زیاد داروها در میگرن به هیچ عنوان مجاز نیست برای اینکه داروهایی که در میگرن استفاده می شود ممکن است عوارض خاص داشته باشند.

به گفته وی میگرن را می شود مدیریت کرد، پیشگیری کرد و می شود با آن زندگی کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)