کد خبر: ۱۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سیاسی‌کاری با یک استعفا
دیروز «احمد مسجدجامعی» و تعدادی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران به نشانه اعتراض جلسه شورا را ترک کردند
شهروند نوشت:

 اگرچه تمام شواهد و قرائن حکایت از آن داشت که استعفای شناخته‌شده‌ترین عضو کنونی شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه علنی دیروز بررسی خواهد شد تا در صورت موافقت اعضا، «احمد مسجدجامعی» خیابان بهشت را به مقصد ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ترک کند اما تا آخرین دقایق این جلسه علنی، سخن از استعفا مطرح نشد تا عضو ١٠ساله پارلمان شهری تهران به همراه بعضی هم‌طیفان فکری خود، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کند. مسجدجامعی پس از ترک جلسه‌ای که در آن «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران بودجه بیش از ١٨‌هزار ‌میلیارد تومانی شهرداری تهران را تقدیم هیأت‌رئیسه کرده بود، با رسانه‌ها از دلایل نارضایتی خود سخن گفت: «من ١٠‌سال سابقه حضور در شورا و وزارت ارشاد را دارم. درست نبود که موضوع استعفای من در وقت فوق‌العاده بررسی شود. برای این‌که راضی نبودم پس از جلسه وقت فوق‌العاده تعیین شود، صحن شورا را ترک کردم.»

 «مهدی چمران» رئیس شورای شهر هم دیروز و در آخرین دقایق جلسه علنی درباره دلایل مطرح‌نشدن استعفای مسجدجامعی گفت: «استعفای مسجدجامعی روز گذشته به صورت مکتوب به من واصل شد. قصد داشتیم این موضوع را امروز در صحن مورد بررسی و رأی‌گیری قرار دهیم اما به دلیل ازدیاد برنامه و دستورات و همچنین ارایه لایحه بودجه، وقت کافی نبود.» پس از این، رئیس جلسه از اعضای شورای شهر خواست که در صورت موافقت، نیم‌ساعت اضافه‌تر بمانند تا این موضوع به رأی‌گیری گذاشته شود که مسجدجامعی و پس از آن «ولی‌الله شجاع‌پوریان» و «محمد حقانی» از اعضای اصلاح‌طلب جلسه را ترک کردند.

حقانی درباره این اعتراض توضیحاتی را مطرح کرد: «براساس قانون پس از ارایه استعفای کتبی احمد مسجدجامعی به رئیس شورای شهر تهران این استعفا باید در جلسه علنی امروز مورد بررسی قرار می‌گرفت. شاهد این اتفاق نبودیم و استعفای مسجدجامعی و طرح آن به زمان دیگری موکول شد.»

به گزارش «میزان»، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با انتقاد از رفتار صورت گرفته با رئیس‌ سال اول دوره چهارم شورای شهر تهران در صحن پارلمان گفت: «مسجدجامعی سال‌ها وزیر ارشاد کشور بوده است. سابقه او در شورای شهر تهران نیز بسیار زیاد است. به هیچ وجه نباید در شورای شهر تهران چنین رفتاری با مسجدجامعی می‌شد و به نشانه اعتراض امروز برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب صحن شورا را ترک کردند.»

اما اتفاقات جلسه علنی دیروز شواری شهر تا چه اندازه‌ مطابق متن قانون شوراها بوده و آیا ادعای برخی اعضا مبنی بر رعایت‌نشدن قانون درست است؟ «نعمت احمدی» حقوقدان و وکیل دادگستری دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «قانون حاکم بر نحوه استعفای اعضای شورای شهر، آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر است که در‌ سال ١٣٨٤ به تصویب هیأت وزیران رسید. مطابق ماده ١١ این آیین‌نامه «هر عضو شورا مي‌تواند از مقام خود استعفا کند. پذيرش استعفا با تصويب اكثريت مطلق آراي حاضران در جلسه امکان‌پذیر است.» که آقای مسجدجامعی هم مطابق این ماده استعفا کرده است اما ماده ١٢ درباره شیوه بررسی این استعفا صحبت می‌کند. ظاهرا آقای مسجدجامعی استعفای خود را تقدیم هیأت‌رئیسه کرده است و آقای چمران هم این موضوع را تأیید کرد.

ماده ١٢ به‌طور صریح می‌گوید «عضو متقاضي استعفا بايد تقاضاي خود را با ذكر دلايل به رئيس شورا تقديم نمايد و رئيس شورا آن را در نخستين جلسه علني بعدي شورا در دستور كار قرار دهد و در اين فاصله عضو متقاضي مي‌تواند اعلام انصراف نمايد.» مطابق این ماده می‌توان گفت که اگر دیروز استعفا مطرح شده ولی بررسی نشده پس آقای چمران تخلفی را مرتکب نشده، ولی اگر رئیس جلسه اعلام کرده که استعفا رسیده اما بعد از آن‌که اعضای اصلاح‌طلب جلسه را ترک کردند این استعفا خوانده یا اعلان شده، تخلف صورت گرفته است.» احمدی در ادامه می‌گوید: «اگر آقای چمران اعلام کرده که استعفا را به صورت رسمی وصول کرده ولی آن را در نوبت قرار نداده تخلف صورت گرفته اما اگر اعلام کرده که استعفا واصل شده و امروز بررسی می‌شود تخلفی صورت نگرفته است.»

دوشنبه این هفته و پس از دو هفته حرف و حدیث درباره ماندن یا رفتن سرلیست اصلاح‌طلبان از شورای شهر، مسجدجامعی رسما متن استعفای خود را تقدیم رئیس شورای شهر تهران کرد تا در جلسه علنی دیروز بررسی شود که با وجود پیش‌بینی‌ها این اتفاق صورت نگرفت تا نشستن وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صندلی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی حداقل یک هفته به تعویق بیفتد. اما این نخستین استعفای حاشیه‌ساز در شورای چهارم نبوده و جلسه علنی چهل‌وسوم که خروج «مسعود سلطانی‌فر» از شورا برای قرار گرفتن در رأس سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود هم حاشیه‌های فراوانی داشت.

در آن جلسه که ١٥ بهمن ٩٢ و با حضور ٢٨ عضو برگزار شد، تنها ١٠نفر با رفتن او موافقت کردند تا پس‌ از سخنرانی موافقان و مخالفان رأی‌گیری برای بار دوم برگزار شود که در این رأی‌گیری، ٢٧ نفر استعفای او را تأیید کردند تا «علی صابری» از لیست علی‌البدل به اعضای اصلی برسد. درصورت موافقت با استعفای مسجدجامعی در جلسه آینده شورا، «افشین حبیب‌زاده‌کلی» که در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار داشت جایگزین او خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)