کد خبر: ۱۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره

شرق نوشت:
هفته گذشته بازار نفت با نوسان قیمت زیادی مواجه نبود. در روزهای آغازین هفته با انتشار اخباری مبنی بر افزایش تولید آمریکا و ناموفق‌بودن توافق اوپک، قیمت‌ها با کاهش اندک مواجه شدند. در اواسط هفته بازار با ثبات نسبی قیمت‌ها روبه‌رو بود و در دو روز پایانی هفته با کاهش ارزش دلار و افزایش انتظارها نسبت به کاهش عرضه اعضای اوپک قیمت‌ها با روند صعودی مواجه شدند.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت‌ دریای‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه بیستم ژانویه ٥٤ دلار و ٧٦ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، یک‌دلارو دو سنت کاهش نشان می‌دهد. شاخص «نفت وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٥٢دلارو ٧٠ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ١١ سنت رشد نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در روز پنجشنبه نوزدهم ژانویه به ٥١دلارو ٤٥ سنت رسید که نسبت به هفته قبل حدود ٨٥ سنت کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌های بازاری

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود از بازار نفت اعلام کرد هرچند بسیار زود است میزان تبعیت اعضای اوپک از توافق کاهش تولید سنجیده شود، اما ذخایر تجاری نفت در کشورهای توسعه‌یافته برای چهارمین ماه متوالی در ماه نوامبر کاهش یافته است که این امر نشان از کاهش عرضه در بازار دارد و احتمال می‌رود ادامه‌دار باشد.  در این راستا، به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل اوپک نیز در دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا ابراز امیدواری کرد با اجرای توافق اوپک و روسیه، ثبات به بازار نفت بازگردد. محمد بارکیندو در سخنان خود پیش‌بینی کرد قیمت نفت در ماه‌های آینده به بشکه‌ای ۷۰ دلار برسد. این در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو عربستان اعلام کرده است این شرکت برای تأمین تقاضای آینده جهان، به تلاش برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز خود ادامه می‎دهد.

احتمال صدور نفت ایران با نفت‌کش‌های ایرانی به اروپا

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند احتمالا از چند روز آینده نفت ایران به صورت مستقیم از طریق نفت‌کش‌های ایرانی به بنادر اروپایی صادر می‌شود. به گزارش آرگوست‌مدیا به نقل از فارس، حدود یک ماه است که یک نفت‌کش ایرانی با محموله یک ‌میلیون بشکه‌ای نفت در نزدیکی یکی از بنادر اسپانیا متوقف شده و منتظر دریافت مجوز برای تخلیه محموله خود است.
بنا بر این گزارش، از زمان اجرائی‌شدن برجام، صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی آغاز شد اما در این مدت نفت ایران به وسیله نفت‌کش‌های اروپایی به مشتریان تحویل می‌شد، اما این احتمال وجود دارد با رفع تمام موانع موجود بر سر ورود نفت‌کش‌های ایرانی به بنادر اروپایی، از این به بعد صادرات نفت ایران به وسیله نفت‌کش‌های ایرانی صورت گیرد.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به بیستم ژانویه ٢٠١٧، سه‌دلارو ۳۷ سنت به ازای هر‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ۲۳ سنت رشد نشان می‌دهد. افزایش قیمت نفت می‌تواند یکی از علل مؤثر بر این رشد قیمت باشد.

اختلاف جدید بر سر خط لوله صلح

در چند روز اخیر اختلاف‌ها بر سر قرارداد موسوم به خط لوله صلح مجددا تشدید شده است.  پس از گذشت ٢٢ سال از امضای قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان، وزیر نفت پاکستان معتقد است ایران باید در قیمت گاز توافقی تجدیدنظر کند. براساس این گزارش، ایران و پاکستان در سال ١٩٩٥ میلادی توافق‌نامه‌ای را درباره احداث این خط لوله گاز امضا کردند. تاکنون ایران ٩٠٠ کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده است اما پاکستان که تعهد داشت ٧٠٠ کیلومتر باقی‌مانده از این خط لوله را تا دسامبر ٢٠١٤ در خاک خود احداث کند، به دلایل مختلف سیاسی و جغرافیایی این اقدام را به تعویق انداخته است.
برچسب ها: شاخص نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)