کد خبر: ۱۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون استاندار از عدم پیشرفت پتروشیمی فجر انتقاد کرد
مردم احتمالا هنوز در خاطرشان مانده که رزم‌حسینی وعده‌ی ایجاد پنج هزار شغل به صورت مستقیم و ۶۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم را به آن‌ها داد که قرار بود با فعال شدن پتروشیمی ایجاد بشود و بعید است فراخوان حسین‌زاده؛ مدیرعامل بانک رسالت را فراموش کرده باشند که از آن‌ها خواست خود را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه که سودآوری خوبی دارد آماده کنند.

استقامت نوشت: 

حدود سه سال از آن تاریخ که استاندار با مردم کرمان از عزم جدی خود و دولت یازدهم برای احداث پتروشیمی فجر کرمان سخن می‌گفت، گذشته است. مردم احتمالا هنوز در خاطرشان مانده که رزم‌حسینی وعده‌ی ایجاد پنج هزار شغل به صورت مستقیم و ۶۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم را به آن‌ها داد که قرار بود با فعال شدن پتروشیمی ایجاد بشود و بعید است فراخوان حسین‌زاده؛ مدیرعامل بانک رسالت را فراموش کرده باشند که از آن‌ها خواست خود را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه که سودآوری خوبی دارد آماده کنند.

از آن زمان تاکنون، پس از چندین‌بار وعده‌ی بی‌سرانجام‌ برای کلنگ‌زنی، بالاخره در جریان سفر رییس‌جمهور به استان کرمان که اردیبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاد، شروع رسمی این پروژه اطلاع‌رسانی شد؛ اما از این پروژه همچنان یک تابلو روی زمین آمده که در مسیر کرمان ـ رفسنجان بعد از کارخانه‌ی سیمان ممتازان نصب شده و روی آن نوشته شده: «پتروشیمی فجر کرمان».

از پشت پرده‌ی اتفاقاتی که در این مدت افتاده اطلاع زیادی در دست نیست و کسی از آن‌ها که دست‌اندرکار و پیگیر امور هستند حاضر به توضیح و پاسخگویی به افکار عمومی نیست. همه‌ی اخبار در این حوزه محدود به اظهارات یک‌طرفه‌ای است که گاهی از سوی مسوولین استانداری مطرح می‌شود. در آخرین مورد، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان، هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی کارگروه حقوق شهروندی استان کرمان در خصوص پتروشیمی سخن گفت و لب به گلایه گشود.

آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان خبر داده است؛ حمید ذکاءاسدی در این جلسه از «سنگ‌اندازی عده‌ای» حرف به میان آورده که نمی‌گذارند این پروژه اجرایی بشود.

او بی‌آنکه توضیح بیش‌تری در این‌باره بدهد، گفته است: «بیش از سه سال استاندار کرمان برای اجرای پروژه‌ی پتروشیمی فجر کرمان تلاش می‌کند اما هر روز با مسائل و مشکلاتی جدید روبه‌رو می‌شویم». وی در ادامه اظهار کرده است: «درست نیست به افراد مسوولیت بدهند اما اختیارات لازم را ندهند. کسانی که می‌خواهند در استان واحد تولیدی ایجاد کنند، در دریافت یک قطعه زمین سال‌ها معطل مانده و با مشکلاتی از این قبیل روبه‌رو هستند».

ذکاءاسدی در حالی از این وضعیت ابراز ناخرسندی می‌کند که مهرماه امسال، محمد عباسی؛ مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، پیشرفت پروژه را مطلوب ارزیابی کرد و وعده داد که پروژه تا سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در همین حال، اگرچه ممکن است اشاره‌ی معاون استاندار کرمان به دریافت زمین برای احداث پتروشیمی فجر کرمان باشد اما این، تنها یکی از مشکلات متعددی است که درباره‌ی پروژه‌ وجود دارد.

پیش از این، تیرماه سال جاری و در جریان جلسه‌ای که در استانداری کرمان با حضور وزیر کشور برگزار شد، عباسی به‌شدت از عملکرد سازمان محیط زیست کشور در صدور مجوز فعالیت این واحد صنعتی انتقاد کرد و گفت: «همه‌ی کارها را انجام داده‌ایم، متولی محیط زیست در پتروشیمی، وزارت نفت است که وزارت نفت ما را تایید کرده، یک سال و دو ماه پیش محیط زیست استان کرمان هم ما را تایید کرده؛ اما در تهران هنوز کمیسیون مربوطه تشکیل نشده؛ آقای وزیر! آن‌ها از ما کاسه‌ی داغ‌تر از آش که نیستند و ما بیش‌تر از آن‌ها دلمان برای کرمان می‌سوزد. بنده، سال‌ها مدیرعامل یکی از واحدهای بزرگ صنعتی در این استان بوده‌ام، حتی مدیر نمونه‌ی کشوری در صنعت سبز شناخته شدم؛ اما حالا پشت درهای محیط زیست مانده‌ام!».

پس از این، استقامت این موضوع را نزد مدیرکل محیط زیست استان کرمان برد تا پاسخ او را بشنود. محمود صفرزاده در این‌باره اظهار کرد: «محیط زیست استان کرمان مجوزی به پتروشیمی فجر نداده است. اصلا ارایه‌ی این مجوز در حیطه اختیارات استان نیست. بعضا می‌آیند مسائل را ابتر عنوان می‌کنند. این پروژه، مشمول طرح ارزیابی می‌شود و باید از تهران مجوز بگیرد».

هم‌اکنون، پتروشیمی فجر کرمان با نصب یک تابلو در جاده‌ی کرمان به رفسنجان حضور خود در این نقطه را اعلام کرده است. شنیده‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که سازمان محیط زیست با مکان‌یابی پروژه موافقت نکرده است. عباسی پیش از این و بهمن‌ماه سال ۹۳ به فردای‌کرمان گفت که یکی از دلایل انتخاب این زمین، نزدیکی آن به خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان (خط لوله صلح) بوده است. وی اظهار کرد: «این‌که گفتید چرا در مکان فعلی دارید مجتمع را احداث می‌کنید یکی از دلایل همین گاز است. 

در احداث کارخانه پتروشیمی، یکی از بخش‌هایی که قسمت عمده‌ی سرمایه را می‌خورد، لوله‌کشی گاز است؛ اگر در یک شهر دورافتاده می‌رفتیم هزینه‌ی انتقال گاز خیلی زیاد می‌شد. الان این مشکل را نداریم و با کمک مدیرعامل محترم گاز استان، این مساله حل می‌شود». وی از انجام هماهنگی کلی با محیط زیست در خصوص انتخاب این نقطه برای اجرای پروژه نیز خبر داد.

به‌جز مجوز محیط زیست به پتروشیمی فجر کرمان؛ تامین آب آن نیز از ابتدا جای پرسش داشته که از کجا صورت می‌گیرد؟ عباسی در گفت‌وگوی مهرماه خود با ایسنا ضمن اشاره به این‌که حاضرند آب فاضلاب کرمان را خریداری کنند، همچنین اعلام کرد که؛ «به دنبال آن هستیم تا با همکاری ومشارکت یک شرکت دیگر، انتقال و شیرین‌سازی آب دریای عمان را در دستور کار قرار دهیم و هم اکنون مذاکرات این طرح نیز در حال انجام است وامیدواریم این طرح به نتیجه برسد».

علاوه بر زیرساخت‌ها، تامین خوراک پتروشیمی فجر کرمان نیز از مسائل مهمی است که همواره در مورد این پروژه مطرح است. عباسی در این‌باره به ایسنا گفت: «در آغاز پروژه به بهانه‌ی کمبود آب، خوراکی که اختصاص داده شده قابل ملاحظه نبود، اما پس از مطالعات فنی و اقتصادی طرح و اطمینان وزیر نفت دستور افزایش خوراک را صادر کردند. مجوز خوراک به میزان کمتر را قبلا دریافت کرده‌ایم، اما خوراک مورد نیاز مقیاس جدید طرح در دستور کار است و امیدواریم که مسوولین مربوطه، دستور وزیر نفت را مبنی بر افزایش خوراک، اجرا و هرچه زودتر این مجوز را صادر کنند».

از مهرماه امسال که مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان در خصوص این پروژه و دفاع از عملکرد خود و همراهانش در پیگیری امور گزارش داد چهار ماه می‌گذرد و کسی نمی‌داند در این مدت چه اتفاق تازه‌ای افتاده است. باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا تیم فعلی می‌تواند این بار گران را به مقصد برساند یا خیر؟ انتظار می‌رود مقامات استان یا مدیرعامل این صنعت، گزارش دقیق و روشنی در خصوص این پروژه‌ی پر مساله به افکار عمومی ارایه کنند. چند ماه به پایان دولت اول آقای روحانی باقی است؛ قصه‌ی پتروشیمی فجر کرمان اما همچنان ناتمام مانده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
چقدر روده درازی کرده اید و حرف تکراری زده اید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)