کد خبر: ۱۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در جلسه مشترک نمایندگان مجلس با مسوولین صنعت، معدن و تجارت شمال استان مطرح شد؛
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این‌که راهبرد اصلی توسعه‌ی استان معدن و صنایع معدنی تعیین شده است، افزود: «ذخایر معدنی شناسایی شده در استان کرمان طی ۵۰،۶۰ سال ۴٫۷ میلیارد تن بوده که طی دو سال گذشته، ۱٫۱ میلیارد تن افزایش یافته و به ۵٫۸ میلیارد تن رسیده است».
استقامت نوشت:

مجمع نمایندگان استان کرمان با سرپرست و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جلسه‌ای مشترک برگزار کرده و به بررسی مسائل این سه حوزه پرداختند. بخش پایانی این جلسه به دلیل اعتراض یکی از نمایندگان، با قدری تشنج همراه بود. به گزارش خبرنگار استقامت، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه ابتدا گزارشی از وضع موجود ارایه و دربخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: «سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی کشور سه و یک دهم درصد بوده که ۳۷ درصد آن مربوط به سه حوزه‌ی صنعت و معدن و تجارت است که در افق ۱۴۰۴ قصد داریم آن را به ۴۸ درصد برسانیم و در این برنامه، ۲۰ درصد سهم صنعت، ۱۷ درصد معدن و ۱۰ درصد سهم تجارت خواهد بود؛ سهم بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی و خدمات نیز کاهش می‌یابد».

وی با بیان این‌که راهبرد اصلی توسعه‌ی استان معدن و صنایع معدنی تعیین شده است، افزود: «ذخایر معدنی شناسایی شده در استان کرمان طی ۵۰،۶۰ سال ۴٫۷ میلیارد تن بوده که طی دو سال گذشته، ۱٫۱ میلیارد تن افزایش یافته و به ۵٫۸ میلیارد تن رسیده است».

وی ادامه داد: «در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ی ما این است که این ذخیره را به ۱۰ میلیارد تن برسانیم؛ مواد معدنی شناسایی شده در استان ما عموما فلزی است، با توجه صنایع فرآوری هم که برنامه‌ریزی کردیم برای تامین خوراک آنها نیاز داریم اکتشافات و استخراج را افزایش بدهیم. در افق ۱۴۰۴ باید ۶۳ میلیون تن استخراج کنونی به ۹۰ میلیون تن برسد».

وی گفت: «تولید کنسانتره‌ی ما اکنون به ۲۴ میلیون تن رسیده که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیون تن برسد، گندله ۱۵ میلیون است و به ۲۷ و نیم میلیون تن خواهد رسید، آهن اسفنجی که قبلا اصلا وجود نداشته الان سه و شش میلیون تن تولید داریم و پایان برنامه به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید». وی خاطرنشان کرد: «در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، تکمیل زنجیره‌ی فولاد و مس پیش‌بینی شده است».

حسینی‌نژاد افزود: «در توسعه‌ی اکتشاف که به آن اشاره کردم، کار بسیار بی‌نظیری در کشور بوده که در استان کرمان به‌صورت پایلوت انجام شده و نتایح خیلی مهمی داشته است؛ در گذشته، افراد ناتوان و فاقد صلاحیت فنی و مالی معادنی را به ثبت داده اما هیچ اکتشافی نداشتند؛ ما با لغو این مجوزها و با پهنه‌بندی ۴۶ هزار کیلومترمربع از مساحت استان و واگذاری پهنه‌ها به بخش غیردولتی نتایج بسیار خوبی گرفتیم». 

وی ادامه داد: «ما روزی که می‌خواستیم این کار را شروع کنیم، از ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی که طبق قانون متولی اکتشاف هستند، خواستیم که اطلاعات اکتشافی استان را به ما بدهند، خیلی پیگیری کردیم اما نتیجه فقط تعدادی نقشه‌ی معمولی بود که برای ما فرستادند. در حالی‌که در سال ۱۹۷۰ روس‌ها در زرند و یوگسلاوها در سیرجان کار کرده بودند اما اطلاعات وجود نداشت. اکنون اما بخش خصوصی این اطلاعات را تهیه کرده و در اختیار داریم».

حسینی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تولید ۸۰ هزار خودرو در استان بیان کرد: «تا سال ۱۴۰۴ تولید خودرو در استان به عدد ۵۰۰ هزار می‌رسد».

وی در خصوص وضعیت صادرات و واردات استان نیز گزارشی به نمایندگان استان ارایه کرد.

 
از اصناف محلی حمایت کنید

حسین امیری؛ نماینده زرند و کوهبنان و رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در این جلسه در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص شیوه‌ی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی انتقاد کرد و گفت: «اصناف به این وضعیت اعتراض دارند و باید به آن رسیدگی شود؛ چطور است وقتی می‌خواهیم یک مراسم برگزار کنیم، اصناف را جمع می‌کنیم و از آن‌ها پول می‌گیریم یا مالیات‌شان را به‌موقع دریافت می‌کنیم؛ اما فصل فروش که می‌رسد، یک عده از تهران می‌آیند پول‌ها را جمع می‌کنند و می‌برند».

وی تصریح کرد: «از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌خواهیم که از اصناف محلی حمایت کنید».

وی دربخش معادن نیز خواستار تامین زیرساخت‌ها شد و اظهار کرد: «در زیرساخت‌ها از جمله تامین برق و جاده معادن ما مشکل دارند». امیری خطاب به مدیران و معاون سازمان صنعت استان گفت: «برای زغال‌سنگ بیش‌تر وقت بگذارید. حالا که قیمت افزایش یافته، کاری کنید که معادن زغال رونق یابد».

 
معادن استاندر انحصار شرکت‌های بزرگ

در ادامه‌ی این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی؛ نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: «در بحث معادن خیلی‌ها برخلاف شما، معتقدند پهنه‌بندی کار را بدتر کرده است؛ این‌که تعهدات مرتبط با عملیات اکتشاف و محاسبه‌ی هزینه‌ها بعد از اکشاف چگونه باید باشد، مساله‌ی مهمی است. در این روش یک انحصار نیز اتفاق می‌افتد؛ شرکت‌های بزرگی که این پهنه‌ها به آنها واگذار شده که هستند و چطور انتخاب می‌شوند؟».

وی افزود: «ما از زمان مدیر سابق سازمان صنعت استان تقاضا کردیم که یک گزارش کامل از اتفاقات این حوزه در دولت یازدهم در خصوص اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ارایه کنند. کل آنچه که وجود دارد نشان می‌دهد ۹۰ درصد اکتشافات در سیرجان بوده است؛ باید بگویم کلنگ شروع این طرح‌هایی که از آن اسم می‌برید، از ۱۰ سال قبل زده شده و به‌تدریج دارد تکمیل می‌شود».

پورابراهیمی ادامه داد: «سوال ما این است غیر از طرح‌هایی که از گذشته شروع شده؛ چه اکتشافات جدیدی که اشتغال جدید هم به‌دنبال داشته باشد صورت گرفته؟ مثلا در راور ما التماس کردیم

چهار محدوده را بهره‌برداری کنند تا شغل ایجاد بشود؛ حالا بگویید  در این سه سال کدام محدوده‌ی معدنی را شروع کردید؟ ما به‌دنبال این‌گونه طرح‌هایی هستیم وگرنه توسعه‌ی وضعیت موجود چیزی نیست که هدف‌گذاری ما بوده است».

وی اظهار کرد: «بجز پنج کمپانی فعال، بگویید خروجی کار مجموعه‌هایی که جدید ورود کردند چه بوده است؟».

پورابراهیمی در خصوص بیمه‌ی قالی‌بافان نیز گلایه‌هایی را مطرح و تقاضا کرد برای حل مشکل آن‌ها اقدام جدی صورت گیرد.

 
زمین صنعتی گرفته‌اند پروژه اجرا نمی‌کنند

علی اسدی‌کرم؛ نماینده مردم شهربابک در مجلس نیز از وضعیت شهرک‌های صنعتی در این شهرستان گلایه و اظهار کرد: «در شرکت‌های صنعتی از ده‌ها سال قبل، عده‌ای احتمالا از طریق ارتباطاتی که داشتند، زمین‌هایی را گرفته‌اند اما ساخت‌وساز در آن انجام نشده و رهایش کرده‌اند. زمین‌های بسیار وسیعی هم هستند که باید تعیین تکلیف بشود». وی افزود: «در خصوص تامین آب و برق و گاز در شرکت‌های صنعتی نیز مشکل زیادی وجود داردد که تقاضا داریم فکری برای رفع این مشکلات بشود».

وی گفت: «همچنین حوزه‌ی صنعت و معدن شهربابک از نبود  نیروی متخصص رنج می‌برد». وی سود بالای وام‌های بانکی، نبود صنایع پایین‌دستی و صنایع تبدیلی مس، نبود نمایندگی شرکت شهرک‌های صنعتی و نبود خانه صنعت و معدن در شهربابک را از دیگر مشکلات برشمرد و خواستار هماهنگی و سازماندهی این وضعیت شد.

 با لابی‌گری یک خودروساز را از بم بردند

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، نماینده شهرستان‌های شرقی استان در مجلس خطاب به حسینی‌نژاد اظهار کرد: «سازماندهی نیروی انسانی شما در شرق استان بسیار بسیار ضعیف است و حتی یک ساختمان اداری مناسب هم ندارید».

وی افزود: «متاسفانه ما رفتار بسیار بدی از وزارت‌خانه‌ی شما دیدیم؛ قبلا شرکت خودروسازی فلکس واگن در بم فعال بود اما با لابی‌گری‌های وزارتخانه کلی ضرر و زیان به این شرکت‌ها زدند، تحریم که برداشته شد دیدیم این شرکت به تهران رفته و در جایی که اصل پنجاهم قانون اساسی را هم رعایت نکرد و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده‌اند، فعالیت می‌کند. من به خاطر این مساله به وزیر محترم نیز تذکر داده‌ام اما تنها پاسخی که به من دادند این بود؛ خودروساز دلش نمی‌خواهد در بم باشد. حالا ما پیگیر این مساله هستیم تا واقعیت را معلوم کنیم».

 خرما دپو شده است

نیکزادی‌پناه خطاب به حسینی‌نژاد ادامه داد: «یکی از وظایف اصلی این سازمان، تجارت است. شما باید در دنیا کالاهای تولیدی ایران و استان را به فروش برسانید، اما متاسفانه هیچ توجهی نمی‌کنید و همه را گرفتار به حال خود رها کرده‌‌اید؛ نتیجه هم این شده که خرما در سردخانه‌های ما دپو شده و حتی یک مشتری هم از طرف شما نیامده و بازاری معرفی نشده است».

وی سپس بیان کرد: «در حوزه‌ی معادن، سازمان انرژی اتمی مطالعات بسیار وسیعی در شرق استان انجام داده و معادن بسیار قیمتی و ارزشمندی شناسایی نیز شده اما هیچ فعالیتی در این پهنه‌ها نیست». وی اظهار کرد: «در منطقه‌ی ما با سرمایه‌‌گذاران بومی برخورد مناسبی نمی‌شود. بومی‌ها را با عناوین مختلف خارج و کس دیگری را جایگزین می‌کنید که ما داریم این موضوعات را پیگیری حقوقی می‌کنیم».

نماینده شهرستان‌های شرق استان در مجلس افزود: «هیچ آثاری از فرش‌بافی در شرق استان کرمان نمی‌بینیم در حالی‌که بم سابقه‌ی دیرینه‌ای در حوزه‌ی صنایع‌دستی دارد اما چیزی از آن نمانده است. ما سالانه میلیاردها دلار از ناحیه‌ی صنعت و معدن و تجارت داریم ضرر می‌بینیم؛ امکانات داریم اما به ما توجهی نمی‌کنید».

وی خطاب به حسینی‌نژاد گفت: «آدم‌کشی و معضلات اجتماعی که رخ می‌دهد مسبب آن سازمان‌هایی هستند که کارشان را درست انجام نمی‌دهند؛ ما به که بگوییم روی اقیانوسی از ثروت نشسته‌ایم اما مردم ما نان شب ندارند بخورند؟ اگر به مشکلات مناطق ما رسیدگی نکنید، من صدایم بلند می‌شود!».

شهباز حسن‌پور؛ نماینده بردسیر و سیرجان نیز با بیان این‌که وضعیت ما بسیار عالی است، به نقل از نماینده‌ی شهربابک گفت: «حقوق معادن استان که ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و واریز شده است، یک ریال آن به استان برنگشته و شکایت دولت را به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کرده‌ایم».

 
آمارها اشتباه است

بختیاری؛ نماینده بافت، رابر و ارزوییه در مجلس هم خطاب به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: «متاسفانه همیشه آمارها با واقعیات تناقض زیادی دارد؛ شما کلیاتی را از طریق آمارها ارایه کردید ولی ما هنوز به‌طور دقیق نمی‌‌دانیم در مناطق‌مان چه اتفاقی افتاده است؛ ما داریم وضعیت و مشکلات مناطق را به چشم می‌بینیم و وقتی آمار را می‌بینیم متوجه نادرست بودن آن می‌شویم».

وی اظهار کرد: «در ارتباط با حقوق مالکانه‌ی معادن که عدد ۲۰۰ میلیارد تومان را اعلام کردید؛ واقعیت این است در منطقه‌ی ما تا جایی که من می‌دانم تنها یک معدن کرومیت فعال است؛ اما این مجموعه پس از سال‌‌ها فعالیت، اکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد.

 اگر فرض کنیم این حقوق مالکانه را ۱۰۰ درصد دریافت کردید، خوب وقتی معدنی بعد از ۱۰، ۱۵ سال فعالیت، چنین بدهی و زیانی دارد، برای آن، چه کرده‌اید؟  کرومیت الان از نظر قیمتی به اندازه‌ی طلا می‌ارزد؛ اما شرکتی با چنین وضعیتی خود را سرپا نگه داشته و شما حقوق مالکانه‌ی دولت را هم از او گرفته‌اید؛ اما ارازیابی نکردید که چرا این وضعیت را دارد». بختیاری با بیان این‌که یک زمانی ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم منطقه‌ی ما از طریق بافت فرش زندگی می‌کردند، گفت: «اما متاسفانه بازاری برای فروش تولیدات آن‌ها تعریف نشد و الان زنان یا مردانی که در بخش فرش فعال بودند، به دنبال کارگری به شهرستان‌های اطراف رفته و یا حاشیه‌نشین شده‌اند».

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اما در واکنش به صحبت‌های نمایندگان به گلایه گفت: «این‌که ما چه بودیم و الان چه شده‌ایم، باید یک جلسه‌ی دو ساعته بگذارید تا خدمت‌تان بگویم.

ما الان به اندازه‌ی میلیاردها تومان اطلاعات در حوزه‌ی معادن استان جمع‌آوری کرده‌ایم. بنده قانون معادن را به‌خوبی بلدم و الان هم داریم سیستمی کار می‌کنیم. خبرنگاری از من پرسید اگر یک معدن طلا در استان باشد، با آن چه می‌کنید؟ گفتم که به هیچ عنوان به فعالیت معدنی در آن ورود نمی‌کنیم و طبق قانون اقدام می‌کنیم.

تا این حد حساسیت و ضابطه‌مندی وجود دارد». وی افزود: «در اسفندقه ۶۰ سال می‌شد که هیچ اتفاقی نیفتاده بود؛ من شخصا وجب به وجب آن‌جا را رفته‌ام و دیده‌ام. ۱۵۰ پیمانکار آنجا
بودند.

بروید ببینید چه کرده‌اند؟ در مورد اسفندقه من شخصا نامه‌ای که وزیر محترم داده بودند را برگرداندم و گفتم آنچه گفته‌اید کارشناسی نیست».

در ادامه، مقرر شد در آینده‌ای نزدیک، جلسه‌ای مفصل با حضور نمایندگان و مدیر و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)