کد خبر: ۱۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره

جماران نوشت:
عبدالحسین وهاجی ،سفیر ایران در استرالیا و وزیر دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این یادداشت، گفت: شخص آیت الله همواره به مسئولیت پذیری و توجه به موضوعات دقت لازم را داشت و تا مادامی که قانع نمی شدند، به راحتی از کنار موضوع عبور نمی کردند.

در یادداشت غلامحسین وهاجی آمده است: همکاری نزدیک و تنگاتنگ بنده با ایشان بیشتر به زمان تشکیل شورای عالی بازسازی که به دستور امام خمینی (ره) بعد از اتمام جنگ تحمیلی ایجاد شده بود، بر می گردد. دوران پرکار و پرتلاشی بود. یادم نمی رود هفته ای 2 یا سه بار برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و تسهیل امور تجاری در شورای عالی بازسازی رفت وآمد می کردیم.
خرداد ماه 1368 بود که مرحوم (خیلی سخت است که این لفظ بکار برده شود اما باید باور کنیم که مرگ حق است و برای همه ما وجود دارد) آیت الله هاشمی رفسنجانی از من خواستند که برنامه های خودم را برای تصدی وزارت بازرگانی تهیه و آماده کنم.

از مرداد ماه به عنوان وزیر بازرگانی کارم را آغاز کردم، شرایط بعد از جنگ تحمیلی، سرعت بخشیدن در اصلاح و تنظیم سیاست ها و فعالیت های اجرایی متناسب با وضعیت حاکم بر مجموعه، حذف برخی از مجوزهای صادراتی و وارداتی و...اموری بود که باید به آن توجه می شد.
مرحوم هاشمی رفسنجانی در کارها بسیار دوراندیش و دارای شهامت و جسارت اتخاذ تصمیمات کلیدی و بزرگ بودند و این ویژگی خود پشتوانه ای برای کلیه وزرایی بود که در انجام مسئولیتشان نیاز داشتند.

در آن مقطع زمانی تصمیم به انجام سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی بسیار مورد توجه قرار می گرفت. بخاطر دارم یکی از معضلات کشور در آن دوره خاموشی هایی بود که اتفاق می افتاد. ما در آن زمان 13 هزار مگاوات ظرفیت برق رسانی داشتیم و باید بگویم که توسعه شبکه برق رسانی عمدتا از همان زمان آغاز شد. پروژه های مختلفی اعم از معدن، پتروشیمی، سیلوسازی و .... که تضمین کننده تامین نیازهای کشور در آینده نزدیک، میان مدت و درازمدت از بعد اقتصادی و امنیت غذایی بود که همواره مورد توجه و عنایت ایشان قرار می گرفت.

توسعه و افزایش ظرفیت ذخیره سازی غلات بالاخص گندم از جمله مواردی بود که مورد پیگیری ایشان بود و به طور طبیعی مسئول اجرایی آن وزارت بازرگانی بود.

گشایش اعتبار برای مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای در بخش تولید با سرعت انجام می شد و حتی برای کمک بیشتر به تولید طی مصوبه ای در سال 1370 به گمرک اجازه داده شد کلیه کالاهای مورد نیاز بخش تولید بصورت قسطی و مدت دار ترخیص شود تا خلائی که در تولید ایجاد شده بود، مرتفع شود.

یکی دیگر از نگرانی های ایشان وضعیت جوانان و نسل دوم و کسانی بود که در خارج از کشور متولد شده بودند. چرا که در آن سال ها رفت وآمد آنان به ایران با مشکل مواجه شده بود. در این مورد پذیرش 2 تابعیتی ها در دستور کار قرار گرفت و درنهایت جوانانی که با مشکل شناسنامه، گذرنامه و کلا برای رفت وآمد مواجه بودند، مرتفع شد.

هوش، ذکاوت قابل توجه و اطلاعات و معلوماتشان بسیار وسیع بود و ایشان قبل از ورود به هرجلسه در خصوص موضوع مورد نظر مطالعه می کردند و با آمادگی کامل در جلسات حضور می یافتند به نحوی که در مواردی کارشناس مربوطه در مقابل سئوال های متعدد توان پاسخگویی نداشت. به یاد دارم در یکی از جلسات شورای اقتصاد که مرجعی برای اتخاذ سیاست ها و تصمیمات کلان اقتصادی بود و روزهای دوشنبه بصورت ثابت و هفتگی برگزار می شد یکی از اعضاء جهت اجرای یک پروژه آمار و ارقام ارائه کرد و در صورتی که مقامات حاضر متقاعد می شدند و سوالی از طرف اعضا مطرح نمی شد با توجه به سایر ضوابط و مقررات به تصویب می رسید، اما در این مورد پس از ارائه گزارش، نخستین فردی که سئوال مطرح کرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.
 ایشان گفتند علت والعلل تغییرات در ارقام و اعدادی که ارائه کردید با گزارش قبلی که چند ماه پیش به جلسه داده بودید، چیست؟ چه توضیح و توجیهی دارید؟ درنهایت با کلی بحث و صحبت ایشان قانع نشد و موضوع پیشنهادی برای ارائه توضیحات بیشتر به جلسات دیگری موکول شد.
در نتیجه باید بگویم که شخص آیت الله همواره به مسئولیت پذیری و توجه به موضوعات دقت لازم را داشت و تا مادامی که قانع نمی شد به راحتی از کنار موضوع عبور نمی کرد.

** اجلاس گروه 77 در ایران

در سال 1370 زمینه ای فراهم شد تا بتوانیم میزبان اجلاس گروه 77 باشیم. این نخستین اجلاسی بود که بعد از جنگ تحمیلی در ایران برگزار می شد و بازتاب وسیعی در محافل بین المللی به همراه و به یقین اثرات مثبتی نیز برای ایران بدنبال داشت.

از زمانیکه این خبر را دریافت کردیم تا زمان برگزاری اجلاس تنها 40 روز فرصت داشتیم. بنابراین بسیاری از امور می بایست هماهنگ و تدارکات لازم فراهم و آماده می شد. پس از کلی بحث و تبادل نظر در دولت (مخالفت ها و موافقت ها) بالاخره مسئولیت برگزاری این اجلاس با عنایت مرحوم هاشمی به عهده اینجانب گذاشته شد و دیگر دستگاه ها موظف شدند با اینجانب همراهی کنند.

در آن زمان بالغ بر 120 کشور عضو گروه 77 بودند (به یقین در حال حاضر تعداد کشورهای عضو بیشتر شده است) بنابراین لازم بود با سرعت و به طور کامل و جامع برنامه ریزی ها در دستور کار قرار گیرد.

براین اساس از سوی آیت الله هاشمی، مرحوم دکتر حبیبی معاون اول (روحشان شاد) ماموریت یافت جلسات پیگیری و پیشرفت امور را بعهده گیرد، چراکه واگذاری مسئولیت به یک فرد و ارائه گزارش برای ایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود.

همچنین به دلیل توجه ایشان به موضوع فرد مسئول هیچگاه در طول مسیر احساس بلاتکیفی نمی کرد و بلکه بیشتر نیز از سوی آیت الله حمایت می شد. آیت الله هاشمی معتقد بود که مقامات باید پاسخگو عملکرد خود باشند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بطور قابل توجهی دوراندیش بود و ایشان همواره به اموری مبادرت می ورزید که منافع ملی را برای کشور به دنبال داشت. آیت الله هاشمی معتقد بود که برنامه ها باید به طور دقیق اجرا و به نتیجه رسد.

برای آیت الله مهم به نتیجه رسیدن مجموعه اقدامات بود و برایشان تفاوتی نداشت که نتیجه اقدام و اقدامات به اسم دولت سازندگی یا دیگر دولت ها به ثبت رسد، چرا که مهم ارائه خدمت به مردم بود که این نکته باید درس مشقی برای مدیران کشور باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)