کد خبر: ۱۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت:
مهدی حسینی‌ نژاد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در ایام دهه‌ فجر پروژه‌هایی به ارزش بیش از 1860 میلیارد تومان افتتاح خواهد شدمی شود.
گفتار نو /معصومه قطب الدینی:
مهدی حسینی‌ نژاد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در ایام دهه‌ فجر پروژه‌هایی به ارزش بیش از 1860 میلیارد تومان افتتاح خواهد شدمی شود.

وی با اشاره به اینکه از 42 نوع ماده معدنی در استان کرمان بیش از 60 میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود و  39 درصد ارزش‌افزوده معادن در استان کرمان ایجاد می‌شود که استان کرمان 3.1 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تأمین می‌کند و از این مقدار 37 درصد به سازمان صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود.

وی در ادامه گفت: 99.6 درصد از ارزش سالیانه مواد معدنی استان کرمان مربوط به چهار ماده معدنی آهن با 44 درصد، مس با 36 درصد، ذغالسنگ با 3 درصد و کرومیت با 0.5 درصد است.

وی بابیان اینکه در سال 90 تمام محدوده‌های معدنی ما ثبت و اشغال‌شده بود تصریح کرد: در حال حاضر 25 پهنه اکتشافی تعریف‌شده به مساحت 46 هزار کیلومتر از معادن را به شرکت‌های توانمند برای جمع‌آوری اطلاعات لازم برای اکتشاف واگذار کرده‌ایم.

وی با توجه به اینکه 370 پرونده از سوی استانداری به سازمان صنعت و معدن ارجاع شده است گفت: یکی از چالش‌ها تعیین تکلیف نشدن محدوده های ان ها دانست که درنهایت 270 مورد تعیین تکلیف شد، تعدادی نیز وجود خارجی نداشت و مابقی هم هنوز پیگیری نشده‌اند که درهرصورت ما کارهای نظارتی خود را شروع خواهیم کرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه افزود: خوشبختانه در استان کرمان تکمیل زنجیره فولاد و مس بر اساس پتانسیل‌هایی که در استان داشتیم تکمیل زنجیره‌اش در استانمان اتفاق افتاده است. 

حسینی نژاد در رابطه با بحث پتروشیمی گفت: پتروشیمی یک پتانسیل و ظرفیتی است که در شرق و جنوب شرق آن را نداریم تا استفاده کنیم و شاید یکی از نگاه‌های مانع به آن کمبود آب باشد که خوشبختانه این کمبود از خلیج‌فارس با پیش‌بینی سه خط برداشته خواهد شد . 

وی افزود: فاز اول این طرح تقریباً بحث‌های امنیتی آن تا خردادماه انجام می‌شود و اجرایی می‌گردد تا این آب به گل گهر انتقال پیدا کند. 

وی بابیان اینکه بخشی از آب پتروشیمی از خلیج‌فارس و بخشی از آن از فاضلاب تأمین خواهد شد گفت: پتروشیمی فجر کرمان نیز کارهایش در حال دنبال وانجام است و ان‌شاءالله فاز اجرایی‌اش شروع خواهد شد. 

حسینی نژاد در ادامه تأکید کرد: دنیا به سمت محصولات در حوزه نفت و پتروشیمی می‌رود و پتروشیمی ظرفیتی است که باید به آن توجه کرد چراکه  در متوسط قیمت محصولات صادراتی ما تاثیر مستقیم گذاشته است که به لحاظ وزنی کم و به لحاظ ارزش دلاری به‌مراتب بالابرده است .

وی افزود:  پتروشیمی کرمان و یا پتروشیمی فجر کرمان باید موردتوجه بیشتری قرار گیرند و علاوه بر این دو پروژه باید به واحدهای کوچک پتروشیمی در استان نیز نگاهی داشته باشیم. 

وی در رابطه با وضعیت صنعت فرش در کرمان گفت: فرش یک پتانسیل است در استان که متأسفانه در سال‌های قبل نه توجهی به آن کردیم و نه از ظرفیت آن خوب استفاده کردیم .

وی ذی‌نفعان اصلی در حوزه فرش را بافندگان، اتاق بازرگانی، صادرکنندگان، شرکت شهرک‌ها و اداره فرش سازمان و ... عنوان کرد و گفت: مجموعه‌ی واحدی را به‌عنوان نمودار لبخند ایجاد کرده‌ایم که کار طراحی، تولید و بازارهای صادراتی را انجام می‌دهد. 

وی افزود: تقریباً صادرات فرش کرمان در سال‌های گذشته 30 تا 60 میلیون دلار  بوده است اما متأسفانه یکی از چیزهایی که عموماً فرش کرمان را دچار مشکل کرده است  این بوده است که فرش را می‌بردیم در استان‌های دیگر و ازآنجا صادر می‌کردیم. 

وی تعداد بافنده‌های استان کرمان را نزدیک به 50 هزار نفر نام برد و گفت: از این تعداد 18 هزار نفر بیمه است و این‌یک ظرفیت خیلی خوب است و می‌توان حتی آن را یک تولید نامید  و قبل از تولید باید به طراحی و مواد اولیه‌ی باکیفیت اهمیت داد و بعد از تولید هم بحث بازار و صادرات را مدنظر قرارداد که در این راستا سلایق کشورهای مختلف را موردبررسی قرار داده تا برحسب سلایق آن‌ها طرح‌ها ارائه شود. 

وی همچنین گفت: تلاش ما بر این است تا فرش را از این وضعیت نجات دهیم و ازآنجاکه صنعت فرش به‌عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نام‌برده شده است باید با دست در دست هم دادن این صنعت را رو به کیفیت پیش ببریم . 
وی در ادامه در ارتباط با کوه شاه گفت: در مورد کوه شاه  یک فرایند قانونی بود که در سال‌های قبل اتفاق افتاده است و یک شخص درخواست مجوز داشته و زمانی که درخواست را ارائه داده است استعلام انجام‌شده است و به استناد قانون استعلام از محیط‌زیست می‌شود که در  آن مقطع قبل از سال 89 از منابع طبیعی به‌جای محیط‌زیست استعلام شده است و پس از گرفتن پاسخ مثبت از محیط‌زیست بر اساس آن به درخواست‌کننده مجوز  داده‌شده است که کار اکتشافی را می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: درخواست‌کننده مجوز اکتشاف در شاه کوه در اوایل 94 گزارش پایان اکتشافش را داده است که بعد از رصد کردن به لحاظ اینکه بر اساس قانون ما باید ذخیره را تعیین تکلیف کنیم و ذخیره هم چیز فراوان ای نبوده است که بخواهیم پروسه‌های مربوط به حفاظت محیط‌زیست یا منابع طبیعی را دنبال کنیم. 

وی بابیان اینکه  خود ما هم به نگاه حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی راداریم  گفت: به لحاظ قانونی باید پاسخ قانونی داشته باشیم و این موضوع برای تعیین تکلیف فعلاً فرستاده‌شده است به شورای عالی معادن.

وی در ادامه راجع به عدم تشکیل نمایشگاه  مبل گفت: در قانون آمده است که هر نمایشگاه عرضه مستقیم باید توسط کمیته  نمایشگاهی که اعضای آن به‌صورت قانونی مشخص هستند مصوب باشد و اگر مصوبه نداشته باشد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و این نمایشگاه نیز مجوز کمیته نمایشگاهی را ندارد اما از طریق اتحادیه مربوطه به استناد قانون نظام صنفی، از صنف تقاضای مجوزی را برای عرضه مبل داشته و به استناد قانون می‌تواند فروش فوق‌العاده  در محلی که مجوز دارد داشته باشد که هنوز نه مجوز صنفی و نه مجوز نمایشگاهی هیچ‌کدام صادر نشده است. 

وی خاطرنشان کرد: هر واحدی که مجوز دارد در محل مجوز خود می‌تواند به استناد قانون صنفی فروش فوق‌العاده داشته باشد و  اگر بخواهد نمایشگاهی عمل کند باید به کمیته مراجعه و مجوز کمیته نمایشگاهی را بگیرد. 

وی در ادامه با اشاره به استفاده از فنّاوری روز در کرمان گفت: در کرمان توانسته‌ایم به‌عنوان پایلوت از تکنولوژی روز پهباد استفاده کنیم که این باعث شد به لحاظ کیفیت کار با یک ضریب کاملاً قابل‌اعتماد میزان قابل‌برداشت ذخایر را به دست آوریم و زمان را به‌سرعت بتوانیم حفظ کنیم . 

وی همچنین از سامانه کاداستر معدن در استان کرمان خبر داد و گفت: با این سامانه همه اطلاعات محدوده‌های معدنی در اختیار همه‌ی عموم مردم قرار می‌گیرد و می‌توانند رصد کنند و کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری ، بهره‌برداری و کار اکتشاف معدن را انجام دهند می‌توانند از این سامانه مستقیماً وارد عمل شوند و این اتفاق خوبی بود که از سال 93-94 شروع‌شده است و امسال توانستیم نتایج را از چند کار ابتکاری  که در حوزه‌ی معدن داشتیم  به دست بیاوریم. 

حسینی نژاد همچنین گفت: تلاش می‌کنیم تمام واحدهای صنفی ما بتوانند در کاداستر حضورداشته باشند و به سمت فروش‌های اینترنتی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان به ازای هر 30 نفر یک واحد صنفی داریم و این میزان در دنیا به ازای هر 300 نفر است گفت: آنچه در استان کرمان ما را در این زمینه دچار چالش کرده است سیستم بانکی است هر چند مقداری فرآیندهای پرداخت تغییر کرده اما هنوز به نقطه ی مطلوب نرسیده‌ایم.
وی با توجه به استناد قانون گفت: تعطیلی معدن نداریم اما اگر بهره‌بردار به تعهدات خود عمل نکند سلب صلاحیت می‌شود و تا معدن واگذار شود پروسه زمان بری است که تعطیلی قلمداد می‌شود، درزمینهٔ زغال‌سنگ 22 پروژه بهره‌برداری داریم که تاکنون شش مورد از آن‌ها فرآیندهای سلب صلاحیت یا از دید عموم تعطیلی آن‌ها انجام‌شده است  و در حال سپری کردن مراحل واگذاری هستند.
وی با اظهار تاسف گفت: از سال 74 به بعد به‌واسطه تک خریدار بودن شرکت ذوب‌آهن اصفهان اتفاقات بدی برای زغال استان رخ‌داده است  که امیدواریم به‌سرعت و ظرف دو سال آینده بحث مشکلات زغال را دیگر نداشته باشیم.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه تا افق 1404 پیش‌بینی ساخت 5000 خودرو را در بم داریم گفت: نگاه ما این است که در این حوزه از همه شرکت‌ها استفاده کنیم.
حسینی نژاد افزود: سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند ورود کنند برای معدن، می‌توانند در گام دوم آزادسازی مخروبه‌های معدنی را که در 25 بهمن‌ماه 95 داریم  ورود پیدا کنند چراکه جا برای سرمایه‌گذاران جدید بازخواهد شد و این زیرساخت فراهم‌شده است که در حوزه معدن وارد شوند و کار خود را درزمینه های مختلف استخراج و اکتشاف و بهره‌برداری دنبال کنند. 
وی خاطرنشان کرد: اتفاق خوب دیگر که امسال در حوزه صنعت اتفاق افتاد آن است که توانستیم در 9 ماهه اول امسال بیش از 900 میلیون دلار صادرات داشته باشیم که این صادرات خوشبختانه بالانسش به نفع صنعت در حال تغییر است به‌طوری‌که توانسته‌ایم با تولید محصولات دانش‌بنیان  این بالانس را 60 به 40 کنیم و حجم کالاهای صادراتی کاهش پیدا کرد و ارزش دلاری آن‌ها به‌مراتب بالا رفته است. 
وی همچنین در پایان گفت: در استان 57 پروژه داریم که 3 ملی و 50 بر اساس طرح ابتکاری که استاندار بر مبنای مثلث توسعه‌ی اقتصادی داشتند  و 2 پروژه هم پیشنهادی بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)