کد خبر: ۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
جامعه> سلامت: «آب در استان کرمان از نظر کمیت و کیفیت بد‌ترین وضعیت را در کشور دارد.» این جمله به اندازه کافی گویا و شفاف است. این جمله را چند روز قبل محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در دیدار با مجمع نمایندگان استان کرمان به زبان آورد. او پیش از این بار‌ها از کمبود آب در استان سخن گفته بود اما این بار علاوه بر کمبود آب به کیفیت پایین آب در استان هم اشاره کرده است. پیش از این استاندار کرمان نیز در دیدار با معاون وزیر جهادکشاورزی گفته بود که «کرمان در یک شرایط بحرانی قرار گرفته و کمبود کیفیت و کمیت آب موجب مهاجرت و تخلیه روستا‌ها و مشکلات فراوان دیگری شده و از سوی دیگر بهره وری بخش کشاورزی بسیار پایین است.» این در شرایطی است که علی اکبر حقدوست هفته گذشته در شورای برنامه ریزی استان که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد؛ وجود میزان غیرمجاز آرسنیک در آب «برخی نقاط استان» را تایید کرد.
او گفته است در برخی از نقاط استان، آرسنیک موجود در آب ۱۰ تا ۱۲ برابر استاندارد است. شهریورماه سال گذشته حسین آذین نماینده مردم رفسنجان هم در نشست شورای حفاظت آب استان کرمان گفته بود «در دشت رفسنجان و منطقه انار بحرانی‌ترین وضعیت آبی استان را داریم.» به گزارش تسنیم آذین در آن نشست به صراحت گفته بود «در آب شهرستان‌های رفسنجان و انار بالای ۱۰۵ ppm آرسنیک وجود دارد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای برطرف کردن آن از سوی نهادهای مرتبط نشده است.» این اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد که اظهار نگرانی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان را باید جدی گرفت. اما اینکه سایر مسوولان اجرایی استان چقدر ماجرا را جدی گرفته‌اند بحث دیگری است. «گفتار نو» در این باره نظر برخی از مسوولان استان را جویا شده است. 

نماینده زرند: پایین رفتن سفره‌های آب بر کیفیت آن اثر می‌گذارد
نماینده مردم زرند در مجلس که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز می‌باشد از کیفیت آب شهر کرمان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «این موضوع اولین بار است که مطرح می‌شود اما به طور کلی هر چه سطح سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌تر می‌رود بر کیفیت آب تاثیر می‌گذارد.»

حسین امیری افزود: «ما هم اکنون در بعضی استان‌ها مثل استان کرمان و فارس حتی در مرکز استان‌ها از آب چاه‌ها استفاده می‌کنیم که این موضوع روی کیفیت آب اثر می‌گذارد.» به گفته امیری رفسنجان بیشتر از سایر شهر‌ها با این مشکل مواجه است.
امیری درباره وضعت آب حوزه انتخابیه‌اش هم گفت: در کوهبنان، زرند، ریحان شهر و کیان‌شهر این مشکل وجود دارد که در این رابطه قراردادی با بخش خصوصی برای تصفیه آب بسته شده است.
 امیری در پاسخ به این سوال که مجلس تاکنون در این باره چه بررسی‌هایی انجام داده، گفت: «این بحث‌ها در مجلس مطرح نمی‌شود.» 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی: کیفیت آب بسیاری از شهر‌ها پایین است
 اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کیفیت پایین آب را رد نمی‌کند. رشیدی معتقد است «در حال حاضر در اکثر شهرهای استان کاهش کیفیت و شوری آب وجود دارد.» وی در خصوص شاخص‌های بی‌کیفیتی آب گفت: «مشکل شوری و وجود فلزات در آب از این شاخص‌ها هستند.» 

فرماندار رفسنجان: آب بسیاری از شهر‌ها آرسنیک دارد
فرمانده رفسنجان هم در گفت‌و‌گو با «گفتار نو» اظهارات مدیرعامل آب منطقه‌ای استان را تایید کرد. حمید ملانوری گفت: «دشت رفسنجان یکی از دشت‌های بحرانی در این خصوص است و هر ساله با کاهش سطح سفره‌های اب زیر زمینی مواجه است.» او تایید کرد که «سختی و شوری آب در این شهرستان بسیار زیاد است که مناسب برای بخش کشاورزی نیست.»

وی همچنین وجود فلز آرسنیک را در آب‌ شهرهای مختلف این شهرستان را تایید کرد. به گفته ملانوری وزارت نیرو وجود این مشکل در آب شهرستان رفسنجان را پذیرفته و اقداماتی در خصوص تصفیه آب در ماهای اولیه سال صورت خواهد گرفت. او گفت: «مردم چاره‌ای جز استفاده از آب ندارند.» 

فرماندار کهنوج: درباره آرسنیک گزارشی نداشته‌ایم 
فرماندار کهنوج خشکسالی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را دلیل پایین آمدن کیفیت می‌داند. صمدانی به گفتارنو گفت: «با اقداماتی نظیر جا به جایی چاه‌ها تحت عنوان همیاری اب شوری اب کاهش پیدا کرده است.» وی در عین حال تاکید کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر وجود آرسنیک در آب‌های این شهرستان دریافت نکرده است. 

آب شهر کرمان مشکل ندارد 
محمدعلی توحیدی فرماندار شهرستان کرمان هم در پاسخ به سوال خبرنگار گفتار نو، گفت: «ما تا الان درباره اینکه آب شرب شهر کرمان خارج از نرم استاندارد است، گزارشی نداشته‌ایم.»  مدیرعامل آب فاضلاب استان نیز در خصوص کیفیت آب شهر کرمان تاکید کرد که آب شهر کرمان هیچ گونه مشکلی ندارد. وی در عین حال اذعان کرد که بعضی شهرستان‌های دیگر از نظر کیفیت آب با مشکل مواجه هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)