کد خبر: ۲۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره

فردای کرمان نوشت:
در آستانه‌ی ایام مبارک دهه‌ی فجر مهدی حسینی‌نژاد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان به همراه معاونان این سازمان در مقابل خبرنگاران گزارشی نسبتا مفصل از عملکرد خود در ماه‌های گذشته و برنامه‌هایی که در دست اقدام دارد ارائه داد.

 سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در بخشی از این نشست به پرسش خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

خبرنگار فردای‌کرمان از وی خواست تا در خصوص سرنوشت پروژه‌ی پتروشیمی فجر کرمان گزارش روشنی ارایه کند و بگوید تامین آب آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پروژه چگونه خواهد بود؟

 حسینی‌نژاد در پاسخ به فردای‌کرمان توضیح داد: «دو هفته‌ی قبل  با معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور در این‌باره صحبت ‌کردم ».

وی گفت: « پتروشیمی ظرفیتی است که اگر بررسی کنید می‌بینید مناطق غربی کشور در راستای توسعه‌ی خود دارند از آن استفاده می‌کنند؛ در شرق و جنوب‌شرق اما این ظرفیت را نداریم. برخی می‌گویند: در این مناطق آب نیست؛ در صورتی‌که ما داریم از خلیج‌فارس آب می‌آوریم؛ فاز اول این پروژه تا خرداد ماه سال ۹۶ اجرایی می‌شود و به گل‌گهر می‌رسد».

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: «بخشی از آب پتروشیمی فجر کرمان از پروژه‌ی خلیج‌فارس و بخشی از آن از طریق فاضلاب کرمان تامین می‌شود، و کارها در حال پیگیری است. هفته‌ی گذشته با آقای عباسی (مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان) در این‌باره صحبت کردیم؛ یکی از سهام‌داران اصلی پروژه، بانک پاسارگاد قرار است به صورت فاینانس در این پروژه سرمایه‌گذاری کند، و فاز اجرایی این پروژه شروع خواهد شد».

وی اظهار کرد: «یک واحد دانش‌بنیان که در سیرجان فعالیت می‌کند و توانسته در متوسط قیمت محصولات صادراتی ما تاثیر مستقیم بگذارد، در حال تولید محصولات پتروشیمی است که وزن کم و ارزش دلاری بالایی دارد».

حسینی‌نژاد ادامه داد: «ما می‌خواهیم علاوه بر پتروشیمی فجر کرمان، واحدهای کوچک پتروشیمی را نیز در استان داشته باشیم».

از آب خلیج‌فارس به کشاورزی هم می‌رسد

وی در پاسخ به سوال دیگر فردای‌کرمان مبنی بر این‌که چه‌کسانی در راه پتروشیمی فجر سنگ‌اندازی می‌کنند که معاون سیاسی استاندار کرمان را به گلایه واداشته است؟ گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم. هفته‌ی قبل که با آقای عباسی صحبت می‌کردم،  گفت که داریم کار را دنبال می‌کنیم». حسینی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر فردای‌کرمان نیز اظهار کرد: «مشکل صدور مجوز محیط زیست پتروشیمی کرمان رفع شده است».

وی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که پروژه‌ی انتقال آب خلیج‌فارس قرار بود برای مس و گل‌گهر و چادرملو آب بیاورد و چگونه می‌خواهید به پتروشیمی هم آب بدهید؟ گفت: «فاز اول این پروژه، آب برای گل‌گهر و مس سرچشمه و فولاد اردکان می‌برد، اما زیرساختی که آنجا ایجاد شده برای سه خط است و حتی نگاه تامین آب کشاوزی هم به این پروژه وجود دارد».

ذخیره کوه‌شاه بالا نیست

حسینی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگر فردای‌کرمان در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ی معدن سنگ‌آهن در کوه‌شاه نیز توضیحاتی داد. وی گفت: «برای فعالیت در این معدن، در سال‌های گذشته، یک فرآیند قانونی اتفاق افتاده است؛ شخصی درخواست داده و استعلام از محیط زیست گرفته است. از ۸۹ به بعد اما این استعلام از منابع طبیعی به جای محیط زیست شده که محیط زیست پیش از این مقطع، پاسخ مثبت به این درخواست داده و به متقاضی، اجازه‌ی انجام کار اکتشافی داده شده است».

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: «اوائل سال ۹۴ گزارش اکتشاف این معدن را به ما دادند. دیدیم که ذخیره‌ی سنگ‌آهن آنجا عدد قابل ملاحظه‌ای نیست که پروسه‌های مربوط به حفاظت محیط زیست را دنبال کنیم». وی اظهار کرد: «اما الان یک مجوز قانونی صادر شده؛ و یک دستگاهی مخالفت دارد. به لحاظ تخریبی که معدن دارد، محیط زیست آنجا را دچار چالش می‌کند».

حسینی‌نژاد با بیان این‌که این مساله در حال رصد و بررسی است، گفت: «ما نامه‌ای در این‌باره به وزارتخانه دادیم که بگویند چه باید بکنیم؟ »

وی بیان کرد: «پرونده‌ی کوه‌شاه برای تعیین تکلیف نهایی به  شورای عالی معادن فرستاده شده و منتظر تصمیم شورا هستیم».

فیروزه شهربابک به مس واگذار شد

پرسش دیگر فردای‌کرمان در خصوص انتقاد نماینده شهربابک از وضعیت معدن فیروزه بود که اعلام کرده معدن فیروزه به فراموشی سپرده شده است. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این‌باره گفت: «چیزی به اسم معدن فیروزه شهربابک نداریم». وی با بیان این‌که معدن در کشور ما قوانینی سخت‌گیرانه دارد، افزود: «فیروزه یک کانی همراه مس است و کسی که مجوز اکتشاف مس را گرفته، همراه مس، ممکن است به رگه‌هایی از فیروزه هم برسد».

حسینی‌نژاد ادامه داد: «طبق قانون، بهره‌بردار باید این فیروزه را در محلی نگهداری کند و اگر تمایل داشت، مجوز بگیرد و بعد از پرداخت حقوق دولتی، آن را بفروشد. این اتفاق اما متاسفانه در سال‌های قبل رخ نداده و براساس قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی مس و مسوولین شهربابک، برای انجام کارهای عام‌المنفعه در اختیار آن دوستان قرار می‌گرفت. این مساله مشکل قانونی داشت که پیگیری کردیم و رای شورای عالی را گرفتیم که مجوز برداشت به شرکت ملی مس ارایه شده و مس، حقوق دولتی آن را هم بپردازد».

۶ معدن زغال تعطیل است

در ادامه‌ی این جلسه، خبرنگار «آینده ما» نیز از حسینی‌نژاد پرسید که چه تعداد از  معادن زغالسنگ استان تعطیل هستند؟ و آیا وعده‌ی پرداخت معوقات شرکت زغالسنگ تا پایان امسال، بر بازگشایی معادن تعطیل، تاثیر خواهد داشت؟

حسینی‌نژاد در پاسخ گفت: «در حوزه‌ی معدن به استناد قانون، چیزی به عنوان تعطیلی نداریم؛ اگر یک بهره‌بردار به تعهدات خود عمل نکند، سلب صلاحیت می‌شود. پروسه‌ی سلب صلاحیت تا واگذاری مجدد معدن، زمان‌بر بوده و دو، سه سال طول می‌کشد. این را مردم به تعطیلی معدن تعبیر می‌کنند». وی اظهار کرد: «در استان کرمان، ۲۲ پروانه‌ی بهره‌بر‌داری در حوزه‌ی زغالسنگ داریم که شش مورد آن شرایط مربوط به تعطیلی را دارند. شرکت معدن‌جو که دو معدن هوتکن و داربیدخون را در اختیار داشته‌، سلب صلاحیت شده و مراحل واگذاری از طریق مزایده در حال انجام است».

چشمه پودنه فعال شد

 وی افزود: «معدن چشمه پودنه هم یک سال تعطیلی موقت گرفت و الان فعالیت مجدد خود را آغاز کرده و در حال آماده‌سازی است تا نیروها را برگرداند». حسینی‌نژاد ادامه داد: «مشکل اساسی ما تک خریدار بودن زغال است که توسط ذوب آهن اصفهان صورت می‌گیرد. اگر تراز مالی شرکت زغالسنگ کرمان را رصد کنید، از سال‌های ۷۴ به بعد؛ اوضاع زغال کرمان را خواهید دید که چگونه است؛ خوشبختانه با پروژه‌های فولاد و کک و صنایع پایین‌دستی که در استان اجرا شده و یا در دست اجراست؛ ظرف دو سال آینده بحث زغال را نخواهیم داشت. همین الان در شهرک صنعتی خضرا، زغال‌های نارس را داریم به نوعی کود تبدیل می‌کنیم. موضوع صادرات زغالسنگ را نیز داریم که البته نوع حرارتی آن همین الان در حال صادرات است».

حسینی‌نژاد بیان کرد: «بیش از ۲۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت زغالسنگ کرمان از سوی زغالسنگ اصفهان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تا پایان امسال پرداخت خواهد شد که این،  بخشی از مشکلات را حل می‌کند».

معادن شن و ماسه تعیین تکلیف می‌شود

همچنین، خبرنگار تسنیم در خصوص پرونده‌های شن و ماسه که بلاتکلیف مانده است پرسید. حسینی‌نژاد در پاسخ گفت: «۳۷۰ پروانه‌ی شن و ماسه در سال ۹۰  از استانداری به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان
آمد.

مشکلی که وجود دارد تناقض در قوانین مربوط به این معادن است؛ یک قانونی مربوط به وزارت کشور داریم و همچنین قوانین حاکم بر معدن که وزارت صنعت و معدن مجری آن است. این، یکی از چالش‌هایی بود که سال‌ها وجود داشت و باعث شد این محدوده‌ها تعیین تکلیف نشود».

وی افزود: «ما در سال ۹۳ بخشنامه‌ای گرفتیم که مجوز این‌ معادن را یک ساله تمدید کنیم؛ قبلا سه ماهه تمدید می‌شد که پروسه‌های اداری زمانبری داشت و عموما آن را دنبال نمی‌کردند». وی ادامه داد: «مشکل بعدی مربوط به پرداخت حقوق دولتی این معادن بود. حقوق دولتی را بر اساس نرخ پایه‌ای که شورای عالی معادن تعیین می‌کند باید پرداخت کرد. اما برخی که می‌خواستند مثلا حقوق سال ۹۳ یا ۹۴ یا ۹۵ را پرداخت کنند، میزان برداشت آنها در سال‌های قبل رصد نشده بود و اختلافی ایجاد می‌شد که نیاز به رای یک شورا در تهران داشت؛ چون براساس مجوز مثلا ۱۰ هزار مترمکعب، تمدید صورت می‌گرفت اما عموما بیشتر از مجوز برداشت کرده بودند. مازاد برداشت را فقط شورای عالی معادن باید نرخ‌گذاری می‌کرد. سرانجام با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرار شد براساس آخرین تمدید مجوز، علی‌الحساب نرخ حقوق دولتی را حساب کنیم تا نقشه‌برداری که انجام شد به شورای عالی بفرستیم و روال بعدی طی شود».

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: «۲۷۰ پروانه تعیین تکلیف شد، ۷۰ تا از آن‌ها اصلا وجود خارجی نداشت و مابقی نیز خودشان پیگیری نکرده‌اند».

وی از هماهنگی با فرمانداری‌های استان برای نظارت بر معادن شن و ماسه خبر داد و گفت: «کسانی که در مهلت مقرر مراجعه نکرده‌اند، طبق قانون اقدام خواهد شد».

اصناف را ساماندهی می‌کنیم

خبرنگار نشریه «دنیای توسعه» در خصوص آمار بالای واحدهای صنفی و تصمیم استان برای ساماندهی این اوضاع سوال کرد.

حسینی‌نژاد در این‌باره از تهیه‌ی بانک اطلاعاتی اصناف در استان خبر داد و گفت: «می‌خواهیم تمام واحدهای صنفی را در کاداستر داشته باشیم و هدف این است که در برنامه‌ی ششم توسعه، به سمت فروش‌های اینترنتی برویم». وی افزود: «در استان به ازای هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی داریم در حالی‌که در دنیا این عدد به‌ازای هر ۳۰۰ نفر یک واحد است».

وی با اشاره به این‌که صدور مجوزهای اصناف توسط اتحادیه‌ها و اتاق اصناف انجام می‌شود، اظهار کرد: «با تدوین بانک اطلاعاتی وضعیت کنونی ساماندهی خواهد شد».

از عملکرد بانک‌ها ناراضی هستیم

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در خصوص عملکرد استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید نیز گفت: « متاسفانه سیستم بانکی ما دچار مشکلاتی بوده و ما را نیز گرفتار کرده است. البته پس از سفر آقای دکتر جهانگیری و  دستوری که ایشان دادند، فرآیند پرداخت تسهیلات بهتر شده، ولی به نقطه‌ی مطلوب نرسیده است».

وی تصریح کرد: «از پرداخت تسهیلات رونق تولید راضی نیستیم؛ شخص استاندار محترم به این قضیه ورود کرده‌اند و دارند از طریق تهران این موضوع را پیگیری می‌کنند؛ فرآیند بهتر شده، اما تا نقطه‌ی مطلوب فاصله داریم».

به دنبال نجات فرش هستیم

در بخش دیگری از این نشست خبری، خبرنگار فردای‌کرمان در خصوص وضعیت صنعت فرش استان نیز پرسید و با اشاره به هشدار آقای شفیعی‌پور؛ از پیشکسوتان این صنعت که اعلام کرده اگر با همین روند فرش را اداره کنیم تا دو سال دیگر صنعت فرش استان نابود می‌شود، از حسینی‌نژاد خواست تا این ادعا را تایید یا رد کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ گفت: «فرش یکی از پتانسیل‌های توسعه‌ای استان است؛ متاسفانه متاسفانه متاسفانه در سال‌های قبل به آن توجه نشده است».

وی افزود: «راهکارهای ما برای نجات صنعت فرش این بوده که ذی‌نفعان اصلی در این حوزه که بافندگان، صادرکنندگان، شرکت شهرک‌های صنعتی، مرکز ملی فرش و اداره فرش سازمان هستند یک مجموعه‌ی واحد را درست کرده و طرح «نمودار لبخند» را دنبال ‌کنیم که از طراحی و تولید تا بازاریابی و فروش را شامل می‌شود». حسینی‌نژاد اظهار کرد: «صادرات فرش استان در سال‌های گذشته، ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار بوده و یکی از مشکلات ما صادرات فرش کرمان از گمرک استان‌های دیگر است».

وی با بیان این‌که تلاش ما برای ساماندهی و رفع مشکلات این صنعت ادامه دارد، افزود: «اگر توجه کافی به فرش استان نشود، پیش‌بینی آقای شفیعی‌پور درست از آب در می‌آید. اصلا همین الان فرش کرمان به این مرحله رسیده است و از لحاظ بافت و مواد اولیه‌ای که استفاده می‌شود کیفیت گذشته را ندارد».

وی گفت: «یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی ما فرش است و اگر همه کمک بدهیم این اتفاق که فرش کلا فراموش شود، رخ نمی‌دهد».
برچسب ها: پتروشیمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

پربازدید ها

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)