استقامت نوشت:
پروژه راه آهن سیرجان – کرمان در آستانه انتخاب نهایی مشاور
اردیبهشت ماه امسال بود که همزمان با بیست و هفتمین سفر استانی دکتر حسن روحانی به کرمان خبر خوشی در حوزه مشارکت دولت با بخش غیردولتی برای احداث یک خط ریلی در کشور منتشر شد و تفاهمی بین شرکت راه آهن و شرکت صنعتی معدنی گلگهر سیرجان با هدف احداث راه آهن کرمان- سیرجان در حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت.
این اتفاق بزرگی بود که برای اولین بار یک شرکت غیردولتی در حوزه زیر ساختهای کشور ورود پیدا میکند و جای بسی خوشحالی است چنین کار بزرگی را یک شرکت سیرجانی انجام می دهد و این موضوع تمجید دکتر عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهر سازی را در بر داشت.
وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در مصاحبهای عنوان کرد: ورود سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل و جذب آن در این بخش از اهداف عمده و راهبردی به شمار میآید. واقعیت این است که حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل به شدت بالاست و تنها برای اتمام پروژههای نیمه تمام نیاز به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم. وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه که توسط دولت به مجلس ارائه شد پیش بینی شده در مدت ۵ سال ۱۹۱ هزار میلیارد سرمایه گذاری جدید در این بخش صورت گیرد که رقم بسیار بزرگی است و طبیعتا قابل استحصال از طریق بودجه دولتی هم نخواهد بود.
بنابراین با این تفاسیر بهترین راه این بود که بخش حمل و نقل آغوش خود را برای سرمایههای بخش خصوصی باز کند و در این راه نیز خوشبختانه توفیقات قابل ملاحظهای به دست آوردیم. بنابراین میتوان نتیجه گرفت سرمایهگذاری بخش خصوصی در این دوره برای اولین بار در ایران وارد حوزهی زیر ساختِ انحصاری دولت شد و ثمرات آن را هم میتوان دید. به عنوان مثال، در ساخت راه آهن کرمان به سمت سیرجان، سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده شد و به این ترتیب کاری بدیع در این حوزه صورت گرفت که تا پیش از این سابقه نداشته است؛ ضمن اینکه چنین سرمایهگذاری راهی جدید را در این عرصه برای ما باز میکند.
گفتنی است، انجام پروژه خط ریلی سیرجان – کرمان از سال ۹۶ آغاز خواهد شد و شرکت گلگهر سهم ۶۵ درصدی از هزینه ساخت را بر عهده خواهد داشت و تامین ۳۵ درصد مابقی هزینههای ساخت و نظارت بر عملکرد و کیفیت ساخت بر عهدهی راه آهن خواهد بود. با ساخت این خط توسط شرکت گلگهر که پیشبینی میشود تا سال ۹۸ به اتمام برسد و درآمدهای حاصل از حق دسترسی تا ۱۰ سال متعلق به این شرکت سازنده است و طبق آخرین اخبار پروژه راه آهن سیرجان – کرمان در آستانه انتخاب مشاور است.
این اقدام تحسین برانگیز دولت در گشودن پای شرکتهای خصوصی برای مشارکت در احداث زیر ساختهای ریلی، نقطه عطفی در فصل جدید توسعه خطوط راه آهن میباشد. اقداماتی از قبیل انعقاد قراردادهای شرکت دولتی راه آهن با بخش غیردولتی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی. به عبارت دیگر به جای اینکه راه آهن عوائد خود را از حق دسترسیها به صورت محدود در اختیار شرکتها قرار دهد، میتواند با واگذاری حق بهرهبرداری از محورهای ساخته شده توسط بخش غیردولتی در مدت زمان معین، از بابت کیفیت ساخت خطوط و استفادهی بهینه از ظرفیتهای به وجود آمده اطمینان حاصل کند.
با این شیوه، راه آهن علاوه بر حفظ نقش حاکمیتی خود، میتواند با افزایش بهرهوری خطوط به اهداف توسعه بار و ترانزیت دست یابد.
مهندس تقیزاده؛ مدیرعامل گلگهر نیز در این رابطه گفت: راه آهن سیرجان کرمان به عنوان اولین و بزرگترین خط ریلی بخش خصوصی در حال انتخاب مشاور است.
وی همچنین از راه اندازی شرکتی جدید در حوزهی خطوط ریلی و حمل بار بندرعباس خبر داد و ابراز امیدواری کرد عمدهی بار صادراتی شرکت از طریق خطوط ریلی به بنرعباس منتقل شود. مهندس تقیزاده ادامه داد: این اتفاق مهم در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکت در حالی روی میدهد که در زمینهی صادرات کنسانتره افزایش ۱۹۵ درصدی نسبت به سه ماههی مشابه سال قبل داشتهایم و امسال صادرات کنسانتره شرکت به نهصد هزار تن رسیده است. وی افزود: سال گذشته برخلاف برخی از شرکتها با توجه به رکود اقتصادی که کاهش تولید را در دستور کار داشتند ما حدود ۲۵ درصد افزایش تولید دادهایم که ۶ درصد آن ناشی از افزایش بهره وری بوده است و با کمک همکاران پرتلاشمان هشت درصد کاهش هزینه تولید داشتهایم و اکثر شاخصهای شرکت بحمداله مثبت شد.
وی ادامه داد : مجموع پرداختیهای شرکت در سال ۹۴ مبلغ یکهزار و ششصد میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن در قالب سود سهام و بخشی از آن در قالب افزایش سرمایه شرکتهای تابعه و نیز سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای بوده است
مدیرعامل گلگهر در پایان گفت: تولید کنسانتره خطوط ۵ و ۶ در سال گذشته یک میلیون و ششصد و سی ونه هزار تن بوده است و امیدواریم تا پایان سال به ۳ میلیون تن تولید برسد.