کد خبر: ۲۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از نشست علنی شورای شهر:
نشست علنی اعضای شورای شهر کرمان درحالی که قرار بود موضوع خانه‌ی شهر را از دستور کار خود خارج کند با رسیدن نامه‌ای از دانشگاهیان و هنرمندان کرمان در اعتراض به تخریب خانه‌ی شهر به درگیری لفظی بین سعید گیلانی و علی اکبر مشرفی و همچنین درگیری لفظی بین علی منصوری و کمال جوانمرد انجامید.
گفتارنو/کوثر نمک‌شناس

نشست علنی اعضای شورای شهر کرمان درحالی که قرار بود موضوع خانه‌ی شهر را از دستور کار خود خارج کند با رسیدن نامه‌ای از دانشگاهیان و هنرمندان کرمان در اعتراض به تخریب خانه‌ی شهر،  به درگیری لفظی بین سعید گیلانی و علی اکبر مشرفی و همچنین درگیری لفظی بین علی منصوری و کمال جوانمرد انجامید.


این هفته هم به دلیل جلسه‌ای که اعضای شورای شهر به دعوت استاندار کرمان با سرمایه گذار موسسه عسکریه داشتند و می‌بایست جلسه‌ی علنی را زودتر ترک می‌کردند، دستور کار این نشست صرفا به خواندن مصوبات کمیسیون‌ها تغییر کرد و قرار بود که حرفی از موضوع خانه‌ی شهر زده نشود.

در ابتدای این نشست و در میان بحث‌های کمیسیون‌ها ، محمد ربانی سخن‌گوی شورای شهر کرمان کاغذی را نشان داد و از رییس شورای شهر خواست که این نامه را به تمام اعضای شورای شهر بدهد. ربانی توضیح داد که این نامه امضای 183 نفر از دانشگاهیان و هنرمندان شهر را دارد و خواستار توقف تخریب بنای خانه‌ی شهر شده است.

این نامه که توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تنظیم شده است خطاب به استاندار کرمان نوشته شده است و به شورای شهر ، شهردار کرمان ، ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور و کرمان رونوشت شده است و 183 امضا از هنرمندان، اهالی رسانه ، دانشگاهیان و فرهنگیان به نام کرمان را دارد.

در این نامه بنای خانه‌ی شهر ارزشمند و کم نظیر در تاریخ معاصر ایران خوانده شده و تخریب آن را خسارتی بزرگ به فرهنگ و هویت شهری کرمان دانسته‌اند. این نامه از استاندار کرمان خواسته است که از تخریب این بنا صرف نظر کند و نسبت به ترمیم آن بکوشد.

بخشی از متن این نامه اینطور نوشته شده است:

بناي خانه‌ي شهر نمونه‌اي به نسبت موفق از تلاش گروهي از برجسته ترين معماران ايران زمين در دهه هاي چهل و پنجاه شمسي است كه سعي داشتند تا معنا و هويت ايراني را، كه پس از رواج معماري مدرن بين المللي به سايه رفته بود، دوباره احيا و ابراز كنند. از اين منظر بناي خانه ي شهر با آثاري مانند برج آزادي تهران، موزه هنرهاي معاصر تهران، ساختمان دانشكده‌ی مدیریت، داشکده فنی کرمان ، آرامگاه خیام و عطار و بوعلی و...در یک دسته قرار می‌گیرند.

مشرفی نامه را از ربانی گرفت و گفت آن را مطالعه می‌کند و اگر تشخیص داد، آن را در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد داد.

باز هم بحث جلسه از خانه‌ی شهر تغییر پیدا کرد و به موضوعات کمیسیون‌ها گذشت تا اینکه سعید گیلانی در اعتراض به رییس شورا گفت: من به عنوان عضو شورای شهر حق دارم که نامه‌ی دانشگاهیان شهر را که به شورای شهر ارسال شده است را داشته باشم و شما حق ندارید به صلاح دید خودتان این نامه را منتشر کنید یا نکنید.

درگیری لفظی میان گیلانی و مشرفی بالا گرفت و مشرفی اصرار داشت که به عنوان رییس شورای شهر این حق را دارد که نامه‌ای را پس از اینکه مطالعه کرد در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهد.

این درگیری لفظی آخرین بار در این جلسه نبود، پس از آن که دوباره بحث جلسه از خانه‌ی شهر منحرف شد، بار دیگر علی منصوری با اعتراض به اعضای شورای شهر و با تمسخر نامه‌ای که ربانی در جلسه نشان داد گفت: من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها این موضوع خانه‌ی شهر را اینقدر بزرگ می‌کنند، من هم می‌توانم نامه‌ای با 200امضا جمع کنم که موافق تخریب خانه‌ی شهر باشد.

پس از این اظهار نظرات از جانب منصوری، کمال جوانمرد به تندی پاسخ منصوری را داد و گفت : شما نباید امضای 183 متخصص و استاد دانشگاه این شهر را مسخره کنید، ما هم این نامه را امضا کرده بودیم، شما به ما توهین کردید.

محمد ربانی هم در میان صداهای بلندی که حرف‌های خود را تکرار می‌کردند رو به علی منصوری گفت: آقای منصوری شما را آقای دکتر صدا می‌زنند، وقتی می‌خواهید صحبت کنید اول فکر کنید و سنجیده حرف بزنید.

شایان ذکر است در نشست هفته‌ى گذشته كه ٤ نفر از اعضاى شوراى شهر غايب بودند، بحث بر سر تخریب و عدم تخریب خانه‌ی شهر به آن‌جا رسیده بود که رییس شورای شهر کرمان پیشنهاد داد تصمیم گیری را به سازمان میراث فرهنگی واگذار کنند که با مخالفت اکثریت شورا رو به رو شد، البته منصور ایرانمنش در این بین موافق تخریب بود و می‌گفت: پول خانه‌ی شهر را می‌گیریم و به زخم کاری می‌زنیم.

جلسه‌ی گذشته رای گیری در مورد خانه‌ی شهر، با اعتراض شدید سخنگوی شورای شهر همراه شد، تا جایی که او صحن شورا را ترک کرد و رای گیری برای این موضوع به هفته‌ی بعد افتاد. در نشست این هفته هم  سرنوشت خانه‌ی شهر همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند و هنوز شورای شهر کرمان در  این خصوص رای گیری نهایی را انجام نداده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)