گفتارنو/ گروه جامعه:
نام کرمان کم کم دارد با تنبیه بدنی در افکار عمومی پیوند می خورد. پیش از این رییس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به گفتارنو گفته بود:«در استان کرمان 3 یا 4 مورد تنبیه بدنی دانشآموزان اتفاق افتاده است. »حالا باید این رقم را با یک جمع کرد. یک دانش آموز کلاس دوم ابتدایی . آن هم در مدرسه فقاهت، در روستای بحرین از توابع شهرستان رودبار جنوب .
جرمش کاهلی در انجام تکالیف درس ریاضی بود و معلم با یک خط کش آهنی شدیدا او را مورد تنبیه قرار داده است. تصاویرش در شبکههای اجتماعی منتشر و افکار عمومی را متاثر کرده است.
حالا اسماعیل پهلوانی رییس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان مصاحبه و اعلام کرده است که مدیر آموزش و پرورش رودبار جنوب در راستای احترام به افکار عمومی از سمت خود استعفاء کرده است.
امید سلاجقه این استعفا را نشانه پاسخگو بودن مسئولان در دولت تدبیر و امید ارزیابی کرده و گفته است: مکررا اعلام نموده ایم که تنبیه بدنی در مدارس ممنوع است و با متخلفان برخورد می گردد، مدیر و معلم متخلف نیز به هییت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده تا مطابق ضوابط با آنها برخورد شود.
از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رودبار جنوب از ورود مدعیالعموم به پرونده تنبیه اخیر دانشآموز خبر داده و گفته است: برای معلم رودبار جنوب که اقدام به تنبیه شدید بدنی دانش آموز کلاس دوم ابتدایی کرده بود پرونده قضائی تشکیل شده است.
سهراب سالاری میگوید: پس از طرح شکوایه از سوی والدین دانش آموز در دادسرای عمومی وانقلاب رودبار جنوب علیه فرد خاطی،دادستانی رسیدگی ویژه به این پرونده را دردستور کار قرار داد.
این مقام قضائی میافزاید: بلافاصله رئیس آموزش وپرورش،معاون فرماندار و رئیس حراست آموزش و پرورش رودبار جنوب در دادستانی حاضر و از نزدیک موضوع این حادثه تلخ مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید دستگاه های نظارتی هرچه سریعتر موضوع پیگیری و با فرد متخلف بدون اغماض برخورد قانونی گردد.
سالاری تاکید میکند: در حال حاضر دانش آموز صدمه دیده به پزشکی قانونی معرفی و رسیدگی به این پرونده باقید فوریت در حال انجام است.
مدیرکل آموزش و پرورش پیش از این در خصوص رواج تنبیه بدنی در مدارس استان کرمان به گفتارنو گفته بود: تنبیه بدنی در همه جای کشور وجود دارد و ممکن است در بعضی از نقاط بیشتر دیده شود ومنعکس شود و در معرض دید قرار بگیرد.
محمد محسن بیگی میافزاید: از نظر تربیتی ،تنبیه روش مفید و مناسبی نیست . اما باید ببینیم ریشه تنبیه بدنی در مدرسه از کجا می آید .
او با بیان این که ریشه تنبیه بدنی درمدرسه از جامعه نشات میگیرد، یادآور می شود: مدرسه نمود عینی بسیاری از فعالیت هایی که در جامعه و خانواده وجود دارد است .بنابراین همه باید کمک کنند که تنبیه در خانواده اتفاق نیافتد ،حتی الان به صورت غیر فیزیکی تنبیه صورت میگیرد .
محسن بیگی با بیان این که امروز برخی از رفتارها، حرف ها وسخنان در واقع نوعی تنبیه هستند یا تشویق به تنبیه هستند، ادامه میدهد: هروقت در جامعه دست به دست هم داده شود و اصلاح شود در واقع ریشه های تنبیه بدنی اصلاح میشود.
او تاکید میکند: ما به همکاران توصیه کرده و دستور العمل فرستادیم و تعهد گرفته ایم که این اتفاق نیافتد.گاهی وقت ها چنین مسایلی که به وجود می اید ما ناراحت میشویم و آن مراحل قانونی که باید طی بشود را پیگیری میکنیم.
او نگرانیهای دیگری هم البته دارد و با اشاره به تعداد زحمتکشان فرهنگی در استان اشاره می کند و به گفتارنو میگوید: ما باید انگیزه و رغبت معلمان را دچار اسیب نکنیم.
محسن بیگی میافزاید: گاهی وقت ها معلمان زیر فشار های سنگین مادی و معشیتی و روحی هستند که این مواردی است که باعث میشود معلم از اراده خودش خارج شود و واکنش هایی نشان دهد که مطلوب نیست.
به گزارش گفتارنو پیش از این انتشار کلیپ تنبیه دانش آموزان در مورد محرومیت رودبار که بعدا ساختگی توصیف شد و همچنین آسیب دیدگی چشم یک دانشآموز و فرورفتن مداد در سر دانشآموزی دیگر در اثر تنبیه در استان کرمان خبرساز شده بود.