کد خبر: ۲۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
32میلیارددلار، سوغات مسافران خارجی برای ایران
٢٠‌میلیون گردشگر خارجی تنها در ٤‌سال به ایران قدم گذاشته‌اند؛ اتفاقی امیدوار‌کننده که البته از نگاه مسئولان سازمان میراث فرهنگی هنوز گام‌های اول پیشرفت کشور در زمینه گردشگری است.
٢٠‌میلیون گردشگر خارجی تنها در ٤‌سال به ایران قدم گذاشته‌اند؛ اتفاقی امیدوار‌کننده که البته از نگاه مسئولان سازمان میراث فرهنگی هنوز گام‌های اول پیشرفت کشور در زمینه گردشگری است. 

دولت یازدهم از ابتدا تمرکز خود را بر گردشگری گذاشت تا ایران که ٢٠ اثر ملموس و ١١ اثر غیرملموس را درخود دارد، کم‌کم با بازشدن درها به روی جهانیان، شناخته‌شده‌تر شود. به‌طوری که براساس برنامه‌ای ١٠ساله قرار است تا‌ سال ٢٠٢٥ تعداد گردشگران سالانه به ٢٠‌میلیون نفر برسد. 

دیروز معاون گردشگری کشور خبر داد که ورود نزدیک به ٢٠‌میلیون گردشگر در چهار‌سال اخیر، ٣٢میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته است. 

مرتضی رحمانی‌موحد درگفته‌های خود البته انتقادی هم به طرح مجلس برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرد و ازطراحان آن پرسید: «آیا پیشنهادکنندگان ضمانت می‌کنند که با وزارتخانه‌شدن این سازمان، سه عنصر اصلی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درکنار یکدیگر باقی بمانند؟» او پاسخی هم برای این سوال داشت؛ این‌که با تبدیل‌شدن این سازمان به وزارتخانه، «قطعا» جایگاه گردشگری تنزل پیدا می‌کند و «فقط می‌توان امیدوار بود که دسترسی به وزیر آسان می‌شود»؛ یعنی درست همان چیزی که مجلس می‌خواهد.

امیدواریم

«در دولت تدبیر و امید ١٩میلیون و٩٠٠هزار نفر از‌سال ٩٢ تا پایان ‌سال ٩٥ وارد کشور شده‌اند و از ورود این تعداد گردشگر خارجی، بیش از ٣٢میلیارد دلار نصیب کشور شده است.» مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، صبح دیروز در نشست خبری «همایش گفتمان فرهنگ میهما‌ن‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» این آمار را اعلام کرد و توضیح داد که این میزان درآمد با محاسبه تمام امکانات از حمل‌ونقل و اقامت گرفته تا سوغات و خدمات مانند آن است که به گردشگران عرضه شده است.

اما این آمار ازکجا می‌آید؟ 
رحمانی‌موحد با بیان این‌که این درآمد مطابق معیارهای جهانی محاسبه شده است، دراین‌باره چنین توضیحی داد: «این پایه‌های آماری روشن و قابل‌ دفاع است. ما روند گردشگری را بسیار امیدبخش می‌دانیم. 
گردشگری حوزه‌ای سیاسی نیست که برای منافع زودگذر مطرح باشد و این حوزه باید در راستای تقویت معیشت مردم باشد. ما برای استفاده از سیستم حساب‌های اقماری با مرکز آمار ایران به این جمع‌بندی رسیده‌ایم و به ‌زودی قرارداد اجرای دو یا سه مورد استفاده ازحساب‌های اقماری را با این مرکز خواهیم بست.»او اضافه کرد: «برای جمع‌بندی درآمد حاصل از صنعت گردشگری دوپایه آماری داریم. همه دنیا براساس یک تعریف ثابت از گردشگری آمار خود را اعلام می‌کنند. 

براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی، کسی که بیش از ٢٤ساعت درکشوری بماند و شغل نداشته باشد و کسب‌وکاری نداشته باشد، گردشگر است و براساس همین چارچوب میزان مخارج هر گردشگر در غرب آسیا بین ١٥٢٠ تا ١٧٥٠دلار است، اما ما میانگین این مقدار را درنظر می‌گیریم و با ١٦٥٠دلار، درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور را محاسبه می‌کنیم. باید از این آمار و ارقام برای منافع این بخش و توسعه صنعت گردشگری بهره‌برداری کنیم.»

وزارتخانه

با وجود تمرکز دولت یازدهم بر بحث گردشگری اما گویا بعضی نمایندگان مجلس هنوز راضی نیستند که برای بار چندم پای طرح تبدیل سازمان به وزارتخانه را پیش کشیدند. آنها برای پیشنهادشان که یک فوریتش به تصویب رسید، دو دلیل داشتند:   یکی پاسخگونبودن رئیس سازمان میراث فرهنگی و دیگری متقاعدنشدن ازتوسعه گردشگری کشور. معاونت گردشگری سازمان در این‌باره سوالاتی از پیشنهادکنندگان داشت. 

او گفت:  «آیا پیشنهاد عرضه‌شده ما را ازنقطه‌ای که هستیم، به نقطه مطلوب‌تری می‌برد یا نه؟ به همین دلیل از پیشنهادکنندگان می‌پرسم چه شاخص‌هایی برای طرح خود داشته‌اند؟»رحمانی‌موحد که خود پاسخی برای سوالات داشت، از پیشنهادکنندگان پرسید که چقدر مطمئن هستند و ضمانت می‌دهند که با تبدیل این سازمان، عنصر تخصصی فرهنگی این سازمان از هم گسیخته نشود و  باز هم پرسیدن را ادامه داد:  «باید دید افرادی که این پیشنهاد را ارایه کرده‌اند، چه شاخص‌هایی را درنظر گرفته‌اند؟ آیا با وزارتخانه‌شدن این سازمان بودجه‌اش بیشتر می‌شود؟ آیا قوانین اجازه می‌دهد که دولت بزرگتر شود؟ این درحالی است که قوانین بالادستی بر کوچک‌ترشدن دولت تأکید می‌کند. آیا پیشنهادکنندگان این طرح ضمانت می‌کنند که با وزارتخانه‌شدن این سازمان، سه عنصر اصلی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درکنار یکدیگر باقی بمانند؟ به‌طور قطع با تبدیل‌شدن این سازمان به وزارتخانه، جایگاه گردشگری تنزل پیدا می‌کند و فقط می‌توان امیدوار بود که دسترسی به وزیر آسان می‌شود، اما آیا دسترسی آسان به وزیر مشکلی را حل می‌کند و توسعه گردشگری را به‌ دنبال دارد؟ پس با این نسخه نمی‌توان نظر داد.» رحمانی‌موحد با این سخنان از پیشنهادکنندگان خواست دلایل خود را عرضه کنند تا این اقدام مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

٤٠٠ ساعت کارشناسی برای توسعه هتل‌سازی

بحث اقدامات دولت یازدهم برای توسعه هتل‌سازی یکی دیگر از مسائلی بود که معاون گردشگری کشور به آن پرداخت. رحمانی‌موحد درگفته‌های خود تعیین استانداردهای جدید برای هتل‌ها را یکی از کارهای خوب دولت یازدهم و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی دانست و گفت: «دراین عرصه بازبینی‌های انجام‌شده ازسوی ارزیابان، کارشناسان و تشکل‌های استانی صورت گرفته که بیش از ٤٠٠ساعت کار کارشناسی انجام شده است.»

او ادامه داد: «اقامتگاه‌ها و هتل‌ها با دوعنصر فیزیکی یعنی معماری اندازه ساختمان و عنصر نرم‌افزاری یا کیفیت خدمات و پایداری آن و عناصری که رضایت‌مندی مشتری را تقویت می‌کند، سنجیده می‌شود. ما با بررسی الگوهای بین‌المللی هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، ضوابط استاندارد یکی ازکشورهای پیشرفته درگردشگری را با بیش از ١٠٠ جلسه کارشناسی در یک‌سال اخیر به استانداردهای کیفی و ضوابط غیرفیزیکی هتل‌ها تبدیل کردیم.»

رحمانی‌موحد با بیان این‌که اگر بخواهیم هتل‌های پنج ستاره تا یک ستاره را درجه‌بندی کنیم، بیش از ٢٠٠ عنوان درفهرست آنها وجود دارد، ادامه داد: «این موارد جمع‌بندی شده که قرار است طی یک هفته آینده برای ریاست سازمان ارسال تا ابلاغ شود.»


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)