کد خبر: ۲۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: عملیاتی کردن سیستم اطلاعات جمعیت با محوریت کد ملی بهترین راه شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر و اموال آنها است.
 رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: عملیاتی کردن سیستم اطلاعات جمعیت با محوریت کد ملی بهترین راه شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر و اموال آنها است.

به گزارش ایرنا، سردار سید مسعود زاهدیان روز چهارشنبه در دوره آموزشی جواد الائمه (ع) برای بهینه سازی روش های شناسایی اموال قاچاقچیان با هدف ضربه به بنیان اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر افزود: سیستم اطلاعات جمعیت با محوریت کد ملی با همسان اطلاعات مرتبط، اقدامی برای شناسایی قاچاقچیان و اموال آنها خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مواد مخدر تولید شده در افغانستان از خاک کشور عبور کرده و بخشی از آن نیز در داخل کشور رسوب می کند ادامه داد: گردش مالی مواد مخدر، در جای خود قابل توجه است. 

سردار زاهدیان پولشویی را تبدیل و انتقال دارایی نامشروع در چرخه قانونی تعریف کرد و افزود: این موضوع یک بحث جدی است که امروز اتفاق می افتد و باید برای مقابله جدی با آن اقدام کرد. 

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در سال های گذشته در کشور برای مبارزه با پولشویی شکل گرفته است گفت: در راستای پولشویی در حوزه جرم های اقتصادی باید تمرکز کنیم. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار کرد: پولشویی کل چرخه اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب گسترش فعالیت های قاچاقچیان می شود. 

وی ادامه داد: ورود پول کثیف به اقتصاد کشور موجب تخریب بازارهای مالی، فرار سرمایه ها به صورت غیرقانونی از کشور، کاهش تقاضای پول، ورشکستگی بخش خصوصی، بی ثباتی در نرخ ارز، بهره و سودهایی که در نظام بانکی تعریف شده و توزیع نابرابر درآمد می شود. 

سردار زاهدیان افزود: مهمترین روش های رایج در پولشویی، سرمایه گذاری در موسسات مالی و اقتصادی است که بخشی از ورشکستگی ها این موسسات مربوط به پولشویی بوده است. 

وی با بیان اینکه پولشویی در فضای مجازی نیز در حال شکل گیری و اجرا است که باید به آن توجه لازم را داشت تصریح کرد: منشا پولشویی در ایران بیشتر مربوط به مواد مخدر، قاچاق انواع کالا و اخاذی ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری است. 
وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر بیشترین بخش پولشویی را به خود اختصاص داده است گفت: اقدامات بین المللی و جهانی در زمینه پولشویی نیز تدوین شده است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به توانمندی های پلیس نیز اشاره و بیان کرد: بانک های اطلاعاتی در حوزه پولشویی از سوی پلیس تجمیع شده و در پرونده ها تاکید بر این است که از ابتدای هر پرونده، بخش مبارزه با پولشویی در کنار شناسایی عناصر مربوطه انجام شود. 

وی افزود: همواره تاکید شده که همراه با پیشرفت پرونده، باید اموال و دارایی های قاچاقچیان نیز شناسایی شود. 

سردار زاهدیان افزود: مرکز اطلاعاتی مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی (فتا) در زمینه استخراج مراودات و ارتباطات مالی بین قاچاقچیان فعال شده است. 

وی ادامه داد: هماهنگی بسیار خوب با مراجع قضایی این امکان را ایجاد کرده که در پرونده ها برای استعلامات مورد نیاز موارد را پیگیری کنیم و بر همین اساس، اخیرا با هماهنگی سیستم قضایی، یک شبکه اصلی وارد کننده مواد مخدر به کشور را در پاکستان و 40 مرکز داخلی مرتبط با آنها نیز شاسایی شده است. 

سردار زاهدیان افزود: تحقیقات میدانی در حوزه شناسایی و توقیف اموال قاچاقچیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیروها باید با فرایند سازمان یافته در این زمینه آشنا باشند. 

وی یادآور شد: مسدود کردن برخی از حساب های بانکی افراد وابسته به قاچاقی مواد مخدر از قبیل وکیل متهم، داماد و سایر افراد نزدیک متهم که با این افراد ارتباط کاری دارند باعث افزایش همکاری آنها با پلیس برای شناسایی دارایی های آنها می شود. 

سردار زاهدیان گفت: مستندسازی برخی فعالیت های مالی و پولی قاچاقچی مورد نظر برای ارائه هنگام مواجهه حضوری متهم با اعضای باند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

وی بر تشکیل کارگروه بررسی فعالیت های مالی و پولی قاچاقچیان نیز تاکید کرد و گفت: نیابت های قضایی باید به موقع انجام شود. 

سردار زاهدیان با تاکید بر اینکه تعقیب و مراقبت فنی از دیگر مواردی است که برای شناسایی قاچاقچیان و اموال آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد عنوان کرد: امکان بهره برداری پلیس از سامانه کنترلی و بانک های اطلاعاتی برای شناسیی اموال قچاقچیان دستگیر شده یا فعال باید هر چه بیشتر فراهم شود. 

وی بر استفاده از توان تخصی پلیس فتا برای شناسایی اموال قاچاقچیان تاکید کرد و گفت: بسیاری از خرید و فروش های اموال قاچاقچیان از طریق شبکه های مجازی انجام می شود که باید برای شناسایی آنها اقدامات لازم را انجام داد. 

سردار زاهدیان افزود: نقص و ضعف در قوانین، پرداخت حق الکشف به ماموران کاشف و وجود حساب های بانکی صوری از موانع اساسی در شناسایی توقف و مصادره امول قاچاقچیان است. 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا یادآور شد: در پرونده های قاچاق مواد مخدر باید حساب های افراد مرتبط با قاچاقچی نیز کنترل شود. 

نخستین دوره آموزشی جواد الائمه (ع) برای بهینه سازی روش های شناسایی اموال قاچاقچیان با هدف ضربه به بنیان اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر به مدت 2 روز در کرمان در حال برگزاری است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)