کد خبر: ۲۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیلگران منطقه معتقدند پیروزی «حسن روحانی» در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پشتوانه رای حدود 24 میلیونی ملت ایران، نشان دهنده خواست مردم برای استمرار رویکرد اعتدالی، ثبات، تعامل با جهان و بی توجهی آنان به وعده های پوپولیستی است.
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، پیروزی روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بازتاب های گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است. رسانه های عربی هم از این پیروزی غافل نماندند و در بسیاری از گزارش های خود به ارایه تحلیل های متعدد در خصوص دلایل این پیروزی پرداختند. این گزارش مهمترین محور تحلیل های رسانه های عربی درباره پیروزی روحانی را بررسی می کند.

** سیر ایران در مسیر اعتدال 
روزنامه های «البناء» و «النهار» لبنان، «الحیات» چاپ لندن، تارنمای «بورصة» مصر، نشریه «المنار» فلسطین پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و استقبال مردم از وی در انتخابات را نشان دهنده تمایل آنان برای ادامه سیاست تنش زدایی و تعامل با جامعه بین الملل دانستند. 
به نوشته روزنامه البناء، در جمهوری اسلامی ایران به پیروزی روحانی در انتخابات به عنوان پیروزی اعتدال بر تندروی نگاه می شود. نسبت آرای روحانی در این دوره در مقایسه با دوره قبل افزایش یافت. این افزایش نشان می دهد محبوبیت روحانی با وجود روبرو شدن او با مشکلات و فشارها افزایش یافته است. روحانی در بسیاری از روستا هم آرای بالایی به دست آورد. این نشان می دهد شکاف میان روستاها و شهرها کاهش یافته است. زیرا پیش از این مردم در روستاها بیشتر به اصولگرایان رای می دادند. 
به نوشته روزنامه الحیات، انتخابات ریاست جمهوری ایران همه پرسی برای سیاست اعتدالی رئیس جمهوری منتخب بود. در نتیجه پیروزی روحانی، اختیاری از سوی قشرهای مردم ایران به او داده شد تا سیاست تنش زدایی را در داخل و خارج دنبال کند و ثمره های توافق هسته ای را بچیند. 
تارنمای بورصه مصر به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: پیروزی روحانی نشان می دهد دولت قوی به سرعت در مسیر اصلاحات پیش می رود. این پیروزی با استقبال بسیاری از کشورهای غربی روبرو شد. این موضوع درباره روابط خارجی تهران با دیگر کشورها و پایبندی این کشورها به توافق هسته ای اطمینان بیشتری به وجود می آورد. 
به نوشته نشریه المنار، روحانی در سخنرانی خود به مناسبت پیروزی در انتخابات تاکید کرد تهران تهدیدهای خارجی را نمی پذیرد. دولت به تلاش خود برای پیشرفت در همه زمینه ها ادامه خواهد داد و روابط ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه ای بر اصل احترام متقابل استوار است و در حفظ منافع مردم کوتاهی نخواهد شد. 
به نوشته روزنامه النهار، مردم با رای دادن به روحانی در انتخابات به او این اختیار را دادند که سیاست تنش زدایی با جهان را ادامه دهد و در زمینه آزادی ها در داخل هم گام بردارد. انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی همه پرسی برای سیاست های اعتدالی روحانی بود که از رهگذر آن زمینه برای توافق هسته ای تاریخی با کشورهای گروه 1+5 فراهم شد. روحانی آرزوهای اصلاح طلبان را که خواستار آزادی بیشتر، گشایش و داشتن روابط بهتر با جهان خارج بودند، زنده کرد.
در این زمینه «بنده یوسف» کارشناس مسائل ایران معتقد است پیروزی روحانی نشان داد هنوز هم اقلیت ها به تغییر مسالمت آمیز اعتقاد دارند. یوسف بنده می گوید نمی توان گفت توافق هسته ای ثمره اقتصادی نداشت. خرید هواپیماها، امضای قراردادهای نفتی و افزایش ورود هیات های خارجی به ایران از ثمره های توافق هسته ای است و بهبود اوضاع اقتصادی در گرو برداشتن تحریم های غیر هسته ای است. نتیجه انتخابات در واقع تایید مردمی توافق هسته ای از سوی قشرهای جوان آگاه است که از گفتمان دشمنی با خارج خسته شده اند و به دنبال تغییر هستند.

** بی توجهی مردم ایران به وعده های پوپولیستی
روزنامه های البنا و الحیات در بخشی از گزارش های خود با تمرکز بر وعده های انتخاباتی برخی نامزدهای ریاست جمهوری، پیروزی روحانی را نشان دهنده بی اعتنایی مردم به سیاست های پوپولیستی به شمار آوردند.
به نوشته روزنامه البناء، مردم ایران خواهان عادی سازی روابط با جامعه بین الملل و مخالف بازگشت به دوران بحران ها هستند. هنوز هم آنان سیاست های «محمود احمدی نژاد» را فراموش نکرده اند. از این رو، آنان به وعده های «ابراهیم رئیسی» و «محمد باقر قالیباف» توجهی نکردند. وعده های آنان درباره حمایت مالی و کمک های اقتصادی هیچ گوش شنوایی نیافت. مردم با سیاست عوام گرایی دوران احمدی نژاد مخالف هستند. وعده های احمدی نژاد، قالیباف و سیدابراهیم رئیسی ایران را به سوی لبه پرتگاه پیش می بُرد. وعده افزایش یارانه ها باعث افزایش تورم می شد. تورم در دوره احمدی نژاد به فراتر از 40 درصد رسید. در حالی که در دوره روحانی تورم به هشت درصد کاهش یافت و سرمایه گذاری خارجی در کشور آغاز شد. بیش از 92درصد از تحریم های پیش از توافق هسته ای از پیش روی ایران برداشته شد و ایران در زمینه منابع انرژی به خود کفایی رسید. 
به نوشته روزنامه الحیات، با تحلیل نتیجه انتخابات می توان به این نتیجه رسید که سیدابراهیم رئیسی موفق نشد با وجود دادن وعده یارانه 250 هزار تومانی و شعار فراهم کردن یک میلیون و 500 هزار فرصت کاری مردم را به سوی خود جذب کند. این نشان می دهد که مردم ایران به یارانه نه و به برنامه های روحانی که بر آزادهای عمومی و حقوق فردی متکی بود، آری گفتند.

** اقتصاد؛ اولویت دولت دوازدهم
روزنامه «الیوم السابع» مصر تمرکز دولت دوازدهم روی مسائل اقتصادی را در کانون توجه قرار داد.
به نوشته روزنامه الیوم السابع، با پیروزی روحانی پرونده اقتصادی در راس اولویت های او قرار می گیرد. او در دیدگاه و برنامه اقتصادی خود روی استفاده از ثروت های نفتی برای ایجاد فرصت کاری، کاهش تورم، تامین منابع مالی برای تولید و اشتغال، اصلاح سیستم بانکی، توسعه بازارهای سرمایه گذاری، توسعه بخش خصوصی، تعامل با اقتصاد منطقه ای و جهانی، ترسیم سیاست های کاهش میانگین و عدالت در توزیع ثروت ها تمرکز کرده است. همچنین روحانی در برنامه خود اعلام کرده بود برای افزایش صادرات و کاهش واردات تلاش خواهد کرد. 
الیوم السابع نوشت: این رئیس جمهوری میانه رو برای افزایش آزادی ها تلاش خواهد کرد. او در تبلیغات انتخاباتی خود با شعار آزادی، امنیت و پیشرفت جوانان را به سوی خود جذب کرد. او در سخنرانی های خود در انتخابات خواستار افزایش آزادی شد. روحانی توافق هسته ای را برجسته ترین دستاوردهای دولت خود به شمار آورد. به موجب این توافق از سرگیری صادرات نفت خام ایران آغاز شد و حجم صادرات نفت ایران به 4 میلیون بشکه رسید. ده ها میلیارد دلار از اموال بلوکه شده به ایران داده شد و درهای بازارهای جهانی بر روی تهران گشوده شد. او وعده داده است در صورتی که برای بار دوم به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شود اختلاف ها با جامعه بین الملل درباره توافق هسته ای را حل کند و برای برداشتن همه تحریم های از ایران تلاش کند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)