کد خبر: ۲۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
جانشین پلیس فتا استان کرمان خبر داد:
جانشین پلیس فتا استان کرمان گفت: در دو ماه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۳ درصدی تشکیل پرونده در حوزه شبکه‌های مجازی روبه‌رو بودیم.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، سرهنگ"محمدرضا رضایی" با اشاره به اینکه حدود 6 سال استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تلفن همراه در کشور رواج پیدا کرده است، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 50 اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی در کشور در حال استفاده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای به اشتباه، فضای مجازی را مکانی امن برای سوءاستفاده و انجام جرم می‌دانند، تصریح کرد: پلیس فتا بر این فضا اشرافیت کامل داشته و 100 در صد پرونده‌های این حوزه کشف شده است.

جانشین پلیس فتا استان کرمان شبکه‌های مجازی را بزرگترین دستاورد سال‌های اخیر در حوزه اینترنت برشمرد و گفت: نامحدود بودن ارتباطات، بی‌هویت بودن کاربران، آزادی بسیار زیاد، بی‌مکانی، بی‌زمانی کاربران، فرامرزی بودن، عمومی و در دسترس بودن، کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی باعث استقبال کاربران از این فضا شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مزایای شبکه‌های اجتماعی که متاسفانه کاربران در کشور ما از آن غافل مانده‌اند اشتغالزایی و درآمدزایی از این شبکه‌ها است، خاطر‌نشان کرد: فضای مجازی خطرات و فرصت‌ها را در کنار هم دارد.

رضایی با انتقاد از اینکه قبل از آنکه فرهنگ و سواد استفاده از شبکه‌های مجازی و تهدیدات آن آموزش داده شود، اپلیکیشن‌ها و ابزار آن وارد شد، اظهار کرد: عدم سواد لازم و دانش کافی خانواده‌ها در مورد این شبکه‌ها از مهمترین آسیبهای فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه از دید کارشناسان وراثت و محیط بیشترین تاثیر را بر رفتار و اخلاق انسان‌ها می‌گذارد، عنوان کرد: کسانی که ساعت‌های زیادی را در فضای مجازی زندگی می‌کنند مجبورند که تاثیرات منفی اخلاقی و رفتاری را در خود بپذیرند.

جانشین پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه شکل‌گیری و ترویج شایعات و اخبار کذب در این فضا به سرعت شکل می‌گیرد، مطرح کرد: مردم ما با هوشیاری باید از انشار و باز نشر مطالبی که از صحت آن مطمئن نیستند، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بالای 80 درصد بوده و بیش از 50 میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد، گفت: کشور ایران به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد کاربران را در خاورمیانه دارد.

رضایی با بیان اینکه بیش از 70 درصد کاربران فضای مجازی را جوانان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: 65 درصد پرونده‌هایی که در پلیس فتا تشکیل شده مربوط به جرایم شبکه‌های مجازی است.

وی با بیان اینکه در دو ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 43 درصدی تشکیل پرونده در حوزه شبکه‌های مجازی روبرو بوده‌ایم، بیان کرد: خانم‌ها بیشترین قربانیان سوءاستفاده از شبکه‌های مجازی هستند.

جانشین پلیس فتا استان کرمان نقطه اشتراک پرونده‌های این حوزه را عموما تصاویری که خود افراد بارگیری کردند، دانست و افزود: بیشترین سوءاستفاده از افراد از طریق اطلاعات و تصاویری است که توسط خود افراد بارگیری شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد از دانش کافی در این حوزه برخوردار نیستند، بیان کرد: متخلفان با اهدافی چون انتقام‌جویی، تسویه حساب‌های شخصی، اخاذی و کسب منافع مالی اقدام به سوء‌استفاده از این فضا می‌کنند.

رضایی با انتقاد از اینکه خانواده‌ها در سنین پایین امکان استفاده از این فضاها را برای فرزندان خود محیا می‌کنند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که از نظر بسیاری از کارشناسان، استفاده از این فضاها تا سنین زیر 18سال توصیه نمی‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)