کد خبر: ۲۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه کرمان امروز در شماره روز شنبه خود به یک اتفاق خوب همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کرده و گزارشی با عنوان 'توانمندسازی نیازمندان به جای وعده ای غذا' به گزارشگری مهدیه السادات میر مهدی حسینی به چاپ رسانده است.
ماه مبارک و پرفیض رمضان از امروز شنبه آغاز شد. همه ساله با فرا رسیدن این ماه، جنبشی سراسری برای تکریم نیازمندان آغاز می شود. اما باید بدانیم که توانمندسازی یک فرد نیازمند از صرفا یک یا دو وعده غذا بسیار پر اهمیت تر و زیباتر است

یحیی صادقی، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان: سامانه توانمند سازی مددجویان برای نخستین بار در استان کرمان با هدف تسریع در فعالیت های حوزه اشتغال و خود کفایی راه اندازی شده است و مردم می توانند بسیار آسان به آن مراجعه کنند
ماه مبارک و پرفیض رمضان از امروز شنبه آغاز شد. 

همه ساله با فرا رسیدن ماه رمضان الکریم، جنبشی سراسری برای تکریم نیازمندان آغاز می شود. در این حرکت خیرین با تاسی از سنت حسنه ائمه اطهار به ویژه مولی الموحدین حضرت علی (ع) در دستگیری از مستمندان و هم سفره شدن با نیازمندان، طرح هایی را اجرا می کنند. مانند توزیع سبد های غذایی با رعایت شان و کرامت محرومین و گستراندن سفره های افطاری. این جنبش کاری بسیار پسندیده و شایسته جامعه ایرانی- اسلامی است. اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که توانمند سازی یک مددجو و یا فرد نیازمند از صرفا یک یا دو وعده غذایی بسیار پر اهمیت تر و زیبنده تر است. چنانچه افراد نیازمند جامعه که عمدتا تحت حمایت و پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند در یک مهارت و حرفه، توانمند شوند و بتوانند وارد فعالیت های اقتصادی شوند، به خودکفایی هر چه بیشتر آنان منتهی می شود. در این گزارش سعی شده با طرح این موضوع عملکرد مسئولان را در این زمینه بررسی کنیم.
آموزش های مهارتی

در سالی به سر می بریم که از سوی مقام معظم رهبری به سال' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' نامگذاری شده است. 
عنوان این سال به خودی خود گویای توجه ویژه به اقشار محروم و ضعیف جامعه است. از این رو لازمه تحقق شعار سال، توجه ویژه به آموزش های مهارتی نیازمندان و افراد جویای کار است و این مهم که مهارت آموزی مددجویان باید در جامعه توسعه یابد. 
نیازسنجی ها

البته ناگفته نماند که اراده آموزش های مهارتی به نیازمندان و مددجویان باید بر اساس نیازسنجی های منطقه ای صورت بگیرد. مسلما نسخه ای را که می توان در کرمان پیچید و پیشنهاد داد برای مناطقی همچون جیرفت و یا کهنوج ممکن است به کار نیاید. توجه به پتانسیل های بالقوه مناطق بسیار می تواند در این زمینه کارساز باشد. البته سازمان هایی همچون آموزش فنی و حرفه ای در این مورد خاص می تواند به کمک کمیته امداد آید و در راستای ارتقا و توسعه توانمندی های مهارتی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد با هدف بهره مندی هرچه بیشتر آنان از فرصت های شغلی مناسب، گام بردارد.
رشد سرمایه های اجتماعی

توانمند سازی مددجویان در کنار حل مسائل اقتصادی نقش مهمی در ایجاد استقلال و هویت بخشی به افراد دارد و این به منزله رشد سرمایه های اجتماعی است. چرا که هم خود به خودکفایی رسیده و هم در آینده می توانند کارآفرین باشند. ارتقای سطح دانش و مهارت مددجویان در حوزه های مختلف کشاوزی، دامپروری، فعالیت های صنعتی و معدنی، صنایع دستی و خدماتی مسیر خودکفایی افراد آسیب پذیر را فراهم می سازد.
راه اندازی سامانه توانمندسازی در کرمان

همه این موارد را یادآور شدیم تا این خبر خوش را به مددجویان کرمانی بدهیم که سامانه توانمندسازی مددجویان برای نخستین بار در استان کرمان راه اندازی شده است. به گفته یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان این سامانه با هدف تسریع در فعالیت های حوزه اشتغال و خودکفایی برای نخستین بار در استان کرمان راه اندازی شد.
یحیی صادقی همچنین گفت: با راه اندازی این سامانه ثبت نام برای دریافت تسهیلات اشتغال از طریق این سامانه انجام می شود و فعالیت ها و عملکردهای شهرستان ها به صورت آنلاین رصد خواهد شد.
وی از راه اندازی مراکز کاریابی به منظور اشتغال مددجویان توسط کمیته امداد استان خبر داد و تصریح کرد: این مراکز در راستای تسهیل در فرآیند اشتغال ایجاد شده‌اند و مشاورانی نیز برای طرح‌های اشتغال امداد در نظر گرفته شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان کرمان از مهم ترین دلایل موفقیت طرح های اشتغال کمیته امداد را استعدادسنجی، مشاوره و آموزش مجریان طرح های اشتغال دانست و گفت: در حال حاضر تمامی مددجویان کمیته امداد مورد استعدادسنجی قرار گرفته اند که پس از مشاوره، آموزش های لازم فنی در خصوص شغل مورد نظر به آنان ارائه می شود.
وی گفت: در تلاش هستیم که شهرستان انار را به عنوان شهرستان پایلوت بدون مددجو معرفی کنیم و اهتمام کمیته امداد و فتاح رئیس کمیته امداد کشور بر این است که املاک حوزه اقتصادی امداد در جهت خدمت گذاری به محرومان به کار گرفته شود. 
صادقی افزود: برای نخستین بار شهرستان قلعه‌گنج با همکاری کمیته امداد صاحب تاکسی شد و شش دستگاه تاکسی با همکاری بنیاد مستضعفان به مددجویان کمیته امداد در این شهرستان واگذار شد و به زودی نیز 23 دستگاه تاکسی دیگر به مددجویان قلعه گنجی واگذار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سال گذشته 90 درصد بانک‌های استان کرمان همکاری خوبی را با کمیته امداد در بحث پرداخت تهسیلات اشتغال داشتند.
وی با اشاره به توانمند سازی مددجویان و ایجاد طرح هایی در این زمینه گفت: با توجه به افزایش سه برابری سهم کمیته امداد استان کرمان از منابع بانکی و امدادی اشتغال در سال جاری نیازمند همکاری بیشتر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات هستیم. 
سخن آخر
کمیته امداد یادگار ارزشمند امام راحل است. یادگاری که فعالیت هایش باید در خور نام و عنوان نیکش باشد. در همین راستا باید کمک های مردمی به کمیته امداد در مسیر انجام فعالیت های اشتغالزا و ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی از قشر محروم به کار گرفته شود. 
باید موضوع آموزش مهارت کاربردی برای مددجویان جویای شغل کمیته امداد مورد توجه قرار گیرد تا زمینه خودکفایی و درآمدزایی خانواده های نیازمند فراهم شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)