کد خبر: ۲۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
امام خمینی(ره) با رهبری آخرین انقلاب بزرگ قرن بیستم پایه گذار اندیشه سیاسی مبتنی بر نظام توحیدی بود و مردم محوری یکی از ارکان و شاخصه های مهم اندیشه سیاسی ایشان به شمار می آید.
اندیشه های سیاسی امام راحل همواره چراغ راه و مشخص کننده مسیر حرکت نظام جمهوری اسلامی می باشد و تحلیل تفکر سیاسی امام خمینی(ره) گره گشای بسیاری از مشکلات پیش رو بوده است.

امام خمینی(ره)با بهره گیری از آموزه های اسلام ناب محمدی(ص) و تجارب جنبش ها و نهضت های اسلامی و آزادیخواهانه پیشین توانستند نظام سلطنتی 2500 ساله را فرو ریزد و مدلی از حکومت برپایه وعده ها و سنن الهی پایه ریزی نماید.

ویژگی بسیار بارز اندیشه سیاسی امام راحل(ره) در همه دوره های حیات مادی و معنوی ایشان مردم محوری و مردم باوری بشمار می آمد که تا آخر عمر پر برکت شان در کلام و سیره رهبر فقید انقلاب همواره جاری بود.

امام راحل هیچگاه مطلب و عملی که خلاف خواست و نظر اکثریت مردم باشد را نمی پذیرفتند، طوریکه در کوران مبارزات انقلاب اسلامی و زمانی که پایه های رژیم سلطنتی درمرز فروپاشی بود، ایشان بر ضد مصالح ملت ایران با افراد و گروه ها با اطرافیان رژیم پهلوی مصالحه نکردند.

تبعیت و پیروی امت مسلمان ایران نیز بر اساس همین خصوصیت مردم باوری امام عظیم الشان بود که از روز اول مبارزه و قیام بر ضد ظلم و ستم تا پایان عمر ادامه داشت و در عرصه های همچون انتخابات، راهپیمایی ها و آیین های مختلف بروز و ظهور پیدا می کرد.

بر خلاف نظام های حکومتی و مکاتب غربی که زمامداران با وعده و تبلیغات آرای مردمی را جلب می کنند، امام خمینی (ره) با رهبری پیامبر گونه و بازخوانی خط اسلام اصیل توانستند نظر و عقیده آحاد مردم را جلب کنند و مردم محوری نقش متمتازی در تصمیم های ایشان داشت.
اوج مردم باوری امام بزرگوار ملت در وصیت نامه سیاسی و الهی ایشان قرار دارد در جایی که می فرمایند، ملت حاضر ایران برتر و بهتر از ملت حجازعصر پیامبر(ص) و کوفه امام علی(ع) است. 

امام راحل با مردم باوری و تکیه بر ظرفیت بی پایان اقیانوس ملت ایران تمامی تو طئه ها و دسیسه ها، جنگ تحمیلی، تحریم ها و بحران های داخلی و خارجی را ناکام گذاشتند و امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در اوج امنیت و اقتدار در منطقه پر آشوب خاورمیانه می درخشد.

هر چند سیره و اندیشه سیاسی امام راحل پس از ارتحال نیز بوسیله یاران ایشان ادامه پیدا کرده است، اما برخی گروه ها و اشخاص در مواردی مردم باوری را کمرنگ کرده و اجتهاد فردی را جایگزین آن کرده اند.

تشخیص امام راحل در اهمیت و ضرورت مردم باوری و مردم محوری در اندیشه سیاسی شان رمز موفقیت ها و پیروزی ملت ایران بوده و اگر این شاخص تضعیف شود قطعا نظام جمهوری اسلامی متضرر خواهد شد.

شکاف و تقسیم مردم به دو قطب متفاوت، مایوس و ناامید کردن ملت از آینده، تضعیف رای مردم و اعمال نظر شخصی از آفت ها و آسیب هایی است که خلاف مردم باوری در اندیشه سیاسی معمار کبیر جمهوری اسلامی است.

اما ملت ایران در پرتو هدایت رهبری معظم انقلاب نشان داده اند با پیروی از سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) اجازه تضعیف اصول لایتغیر ایشان را نخواهد داد و در غیاب آن امام همام نیز به آرمان های آن مرد بزرگ وفادار خواهند ماند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)