کد خبر: ۲۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره

غلامرضا ظريفيان استاد دانشگاه نوشت، 

تجربه تاريخي ما ايراني‌ها از زمان‌هاي دور تا امروز همواره گواهي مي‌دهد ايراني‌ها بر سر چند موضوع اساسي اشتراكات مهمي دارند و هنگام به خطر افتادن اين مفاهيم و اشتراكات عميق، با وجود داشتن فرهنگ، نژاد و زبان و عقايد مختلف تمام قد به ميدان مي‌آيند و همبستگي عميقي را از خود بروز مي‌دهند. اگر بخواهيم به اختصار به آن مفاهيم بپردازيم، نخستين مفهوم ايران به معناي مرزهاي جغرافيايي آن است. به بيان ديگر مفهومي به نام ايران براي مردم ما مقدس و حالتي ابدي و ازلي دارد و همواره در مسير تاريخ هر زماني كه اين جغرافيا به خطر افتاده يا مورد حمله قرار گرفته و موجوديتش با مخاطره روبه رو بوده مردم تمام قد وارد صحنه و در مقابل آن مخاطرات متحد شدند. دليل اين احساسات اين است كه ايراني‌ها هويت تاريخي و مباني خود را مديون و مرهون اين سرزمين مي‌دانند. آخرين نمونه اين اتفاق را در ٨ سال دفاع مقدس شاهد بوديم. همه ما به ياد داريم كه در طول جنگ تحميلي مردم ايران چگونه از مرزهاي جغرافيايي خود دفاع و هزاران شهيد را در مسير دفاع از كشور تقديم كردند. در واقع تجربه دفاع مقدس يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين تجربيات تاريخ معاصر ايران در به نمايش گذاشتن همبستگي شان در برابر تهديد جغرافياي كشور است.

يكي ديگر از اين مفاهيم اساسي كه همواره موجبات همبستگي در ميان ايراني‌ها را پديد مي‌آورد نوع نگاه ايراني‌ها به چند مساله است كه به صورت اختصار بيان خواهد شد. ايراني‌ها از ديرباز نگاه‌شان به عالم هستي و جهان‌بيني‌شان با تيكه بر خداپرستي و يكتاپرستي بوده است و همواره عدالت‌خواهي، آزادي‌خواهي و احترام به بشريت در نگاه‌شان حضور داشته است. با آمدن اسلام به ايران، ايراني‌هاي عدالت‌خواه و آزاديخواه گمشده خود را در اسلام جست‌وجو و يافتند. در اين ميان به ويژه با ويژگي‌هايي كه در اصول و سيره ائمه ما وجود داشت اين نگاه عميق‌تر هم شد. در مسير تاريخ هر زماني كه اين ارزش‌ها و مفاهيم به خطر افتادند ما باز هم شاهد همبستگي ايرانيان براي دفاع از اين ارزش‌ها و مفاهيم بوده‌ايم. در دوره معاصر مهم‌ترين نمونه بارز اين همبستگي را در انقلاب مشروطه خواهي ايراني‌ها شاهد بوديم و در طول اين دهه‌ها اين نگاه هر روز پررنگ‌تر مي‌شد كه ايراني بودن بايد در مسلمان بودن و جمهوريت تكامل و عمق پيدا كند و اين موضوع به مرور زمان تبديل به يك نياز تاريخي شد كه اوج آن را در پيروزي انقلاب شاهد بوديم. 

در انقلاب سال ٥٧ اسلام و جمهوري تبديل به دو خواست عميق جامعه شد و موجبات همبستگي و انسجام ايراني‌ها را پديد آورد. اكنون هر زماني كه هر يك از اين دو مفهوم به خطر بيفتد مردم ايران براي دفاع از آن متحد مي‌شوند. نمونه آخر اين مساله را مي‌توان در انتخابات ٢٩ ارديبهشت ديد كه مردم چگونه با گرايشات مختلف به دفاع از جمهوريت نظام پرداختند. بنابراين بايد اين مفاهيم را يك سپهر عمومي در كشور بدانيم و مراقب آنها باشيم. در واقع اين مفاهيم عميق موجب همبستگي هستند و اين واژه‌ها، ارزش‌هايي كه براي جامعه حالت تقدس پيدا كرده است در بزنگاه‌هاي تاريخي كنش عمومي جامعه را به همراه دارد و موجب ماندگاري ايران است. بايد مراقب بود اين مفاهيم و ارزش‌ها دستمايه انتقام‌جويي‌هاي حقير و بازي‌هاي جناحي نشود.

آنچه ديروز در تهران رخ داد و حادثه‌اي تلخ و غم‌انگيز را رقم زد در واقع دو نماد از مهم‌ترين مفاهيم اعتقادي جامعه ما را نشانه گرفت. ديروز تروريست‌ها در تهران دو نماد اسلاميت و جمهوريت ما را نشانه گرفتند و به آنها حمله كردند، دو مفهومي كه ايراني‌ها در طول تاريخ هزينه زيادي براي آنها پرداخته‌اند. نبايد از نظر دور نگه داشت كه اين حادثه در عين تلخ بودن يك فرصت طلايي براي به نمايش گذاشتن انسجام و وفاق ملي است. فراموش نكنيم پيشرفت، توسعه و امنيت ايران جزء اموري نيست كه در لايه‌هاي بازي‌هاي سياسي و انتقام‌گيري‌هاي ناشي از كوتاه‌بيني قرباني شود.

 طبيعتا اتفاقاتي مانند حادثه تروريستي تهران شكلي جهاني پيدا كرده و صلح جهاني را به خطر مي‌اندازد و با مدنيت جهان درگير شده است و تلاش مي‌كند چهره كريهي از اسلام انحرافي را به جهان نشان دهد، چهره‌اي كه همواره مورد انتقاد جامعه ايراني بوده است و بايد مراقب بود در اين هجوم كريه با قضاوت‌هاي عجولانه، و انتقام‌جويي‌هاي كودكانه انسجام و اتحاد مردم را دچار خدشه نكنيم. نمي‌توان چشم بر اين موضوع بست كه اينگونه افكار محدود كه اتحاد ملي ايران را در بزنگاه‌هاي مهم هدف قرار مي‌دهد خطرش از حملات تروريستي كمتر نيست. پيش‌تر هم به اين موضوع اشاره شد كه انسجام و اتحاد ملت ايران در بزنگاه‌هاي تاريخي است كه رمز ماندگاري كشور شده است.

جامعه ما در طول سال‌هاي گذشته به اندازه كافي از تفكرات محدود لطمه خورده است و امروز مهم‌ترين مساله كشور در قبال چنين حادثه‌اي اتحاد و انسجام مردم از هر گرايش و اعتقادي است و هر كسي كه بر طبل تفرقه بكوبد و بخواهد امنيت ملي را فداي بازي‌هاي جناحي كند در واقع دارد به كشور ضرر مي‌زند.

بايد به اين افرادي كه البته بسيار در اقليت هستند اما تريبون و رسانه‌هايي در اختيار دارند هشدار داد كه بر هم زدن وحدت ملي در چنين شرايطي مي‌تواند موجوديت كشور را تهديد كند و در واقع اتحاد و انسجام مردم مي‌تواند مهم‌ترين عامل پيشگيري از تكرار چنين حوادث تلخي در كشور باشد.

 فراموش نكنيم در شرايطي كه جهان و منطقه دارد، هيچ چيز خطرناك‌تر از اين نيست كه اتحاد مردم را بر هم بزنيم و هيچ منافع جناحي ارزش امنيت و منافع ملي را ندارد. در كنار هم بمانيم و ملت منسجم ايران را در برابر آنچه كه ارز‌ش‌هايش را به مخاطره انداخته، تقويت كنيم،اتحادي براي ايران.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)