کد خبر: ۲۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل آبفای استان کرمان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان وضعیت آبی در 15 شهر کرمان را قرمز عنوان کرد و افزود: بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که در این میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد .
محمد طاهری در نشست خبری اظهار کرد: بیش از 2 میلیون نفر جمعیت استان کرمان در 68 شهر و 129 روستا توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمان پوشش داده می شوند و به زودی سه شهر زهکلوت، هنزاء و دشتکار نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد . 

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در زمان ارائه خدمت جمعیت شهر کرمان به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد، اما زمان سرشماری همه به مناطق و روستاهای خود می‌روند که بعضا در ایام سال به ندرت در آنجا سکونت دارند و این مسئله مشکلاتی را در زمینه جذب اعتبارات برای شرکت آب و فاضلاب ایجاد می کند و شاهد اختلافات بالای 40درصدی جمعیت با آمار سرشماری مواجه می‌شویم . 

وی بیان کرد: عمده منابع آبی ما از 342 حلقه چاه تامین می‌شود و شهرستان سیرجان با توجه به بارندگی‌ها خوبی که امسال داشته، عمده آب خود را از سد تامین می‌کند و 70 درصد آب بافت نیز از سد این شهرستان تامین می‌شود. 

مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: آب مابقی استان کرمان از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود که این مسئله از نقاط ضعف ما به ویژه در شهر کرمان به شمار می‌رود . 

وی افزود: آب شهر کرمان به طور کامل از طریق 96 حلقه چاه در دشت حسین‌آباد، قریه‌العرب و جوپار تامین می‌شود . 

1900 کیلومتر خط انتقال آب در استان کرمان 

طاهری با اشاره به یک هزار و 900 کیلومتر خط انتقال آب در استان کرمان بیان کرد: منابع آبی ما روز به روز در حال فاصله گرفتن از نقاط جمعیتی هستند، آب کرمان از فاصله 100 کیلومتر و قلعه‌گنج از فاصله 70 کیلومتری تامین می شود . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: آب استحصالی از چا‌ه‌ها در محیطی کاملا ایزوله و بسته وارد مخازن ذخیره می‌شود و کوچکترین نفوذپذیری به مخزن وجود ندارد . 

وی اظهار کرد آب شرب کرمان در هیچ مکانی روباز نیست و محلی برای آلودگی ندارد، تنها منشا تماس با آب در زمان شکستگی شبکه است که آن هم بلافاصله ترمیم و گندزدایی می‌شود . 

طاهری افزود: آب کرمان به صورت روزانه کنترل کیفی می‌شود و شهرستان‌های سیرجان، کرمان، بم، رفسنجان و جیرفت قطب‌های آزمایشگاهی ما هستند . 

وی تصریح کرد: سال گذشته 2 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی فلزات سنگین برای آزمایشگاه مرجع کرمان خریداری شده تا آخرین آزمایش‌های روز را انجام دهیم . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: علاوه بر آزمایش‌‌ها و گندزدایی که روزانه در مورد آب کرمان صورت می‌گیرد، از نقاط مختلف شهر نیز نمونه‌برداری داریم تا از آلودگی ثانویه احتمالی جلوگیری شود . 

طاهری تصریح کرد: در استان کرمان 8 هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب داریم، اما سرانه مصرف ما بسیار بالاست و این مسئله در جنوب کرمان بیشتر دیده می‌شود . 

وی با بیان اینکه با وضعیت مصرفی کنونی با کمبود یک هزار و 600 لیتر بر ثانیه آب مواجه هستیم، اظهار کرد: 41 شهر کرمان دارای وضعیت سبز و 12 شهر دارای وضعیت زرد به لحاظ تامین آب هستند . 

وی وضعیت آبی در 15 شهر کرمان را قرمز عنوان کرد و افزود:  بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که در این میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد . 

طاهری تصریح کرد: شهر کرمان در حال حاضر با یک هزار و 925 لیتر در ثانیه تامین آب می‌شود، اما اگر قرار باشد 24 ساعته بتوانیم با فشار آب را تامین کنیم، 760 لیتر بر ثانیه‌ کمبود داریم . 

کرمانی‌ها 2 برابر شهروندان پاریس آب مصرف می‌کنند 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد : برای تابستان امسال در صورتی که گرمای هوا طاقت‌فرسا نشود و مصرف را مدیریت کنیم، جیره‌بندی آب نخواهیم داشت و می‌توانیم با کنترل فشار، شهر را اداره کنیم . 

طاهری با بیان اینکه هر شهروند کرمانی در شبانه‌روز 170 لیتر آب استحصال می‌شود، افزود: این میزان مصرف در حالی است که سرانه مصرف آب در شهری مانند پاریس با بارندگی بالا به ازای هر نفر در شبانه‌روز 70 لیتر است . 

  وی افزود: باید یاد بگیریم آب را به اندازه نیاز و در جای خودش مصرف کنیم، آبی که با زحمت و هزینه فراوان به دست می‌آید، برای نظافت حیاط، شستن ماشین و وسیله بازی و سرگرمی نیست . 

طاهری ادامه داد: اگر مردم ما تنها 20 درصد از مصرف روزانه خود را صرفه‌جویی کنند، کوچکترین افت فشار و کمبود آبی نخواهیم داشت . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه از برخورد جدی و محکم با مشترکان پرمصرف آب خبر داد و گفت: جرائم سنگینی برای این عده از مشترکان آب در نظر گرفته شده و همچنین مشترکان کم‌مصرف نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند . 

طاهری اظهار کرد: به شهرداری‌ها نیز توصیه کرده‌ایم که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نکنند . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از وجود تعداد بالای انشعاب‌های غیرمجاز گلایه کرد و گفت: تنها 5 هزار و 500 انشعاب آب غیرمجاز در شهر کرمان وجود دارد که متاسفانه هیچ‌گونه حقی را در این زمینه پرداخت نمی‌کنند و برداشت‌های بی‌رویه هم دارند . 

طاهری افزود: انشعاب‌های غیرمجاز بعضا سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، اما روا نیست که ملکی مسکونی که برق و گاز دارد و مطئمنا تخریب نمی‌شود، از آب غیرمجاز استفاده کند . 

وی بخشی از کمبود آب را مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز دانست و عنوان کرد: ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری کنیم، تنها مجموعه خدمت‌رسان هستیم . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: جنوب استان کرمان که اصلا دست ما نیست و نمی‌توانیم در آنجا حاکمیت کنیم، ادارات دولتی جنوب کرمان حاضر نیستند هزینه آب بدهند . 

طاهری گفت: ما به ازای هر شهروند در فاریاب و قلعه‌گنج 2.5 مترمکعب آب تولید می‌کنیم، اما باز هم مردم آنجا آب ندارند، دهه‌ها جلسه هم با فرمانداران  و ائمه جمعه مناطق جنوب کرمان گذاشته‌ایم . 

وی در پاسخ به این سئوال که چند انشعاب غیرمجاز در جنوب کرمان وجود دارد، گفت: بهتر بگوییم چند انشعاب آب مجاز در جنوب کرمان داریم . 

طاهری اظهار کرو: ما هم مجری قانون هستیم و طبق سیاست‌های کلی استان پیش می‌رویم، اما ملکی که همه امکانات را برای سکونت دارد، چرا نباید کنتور آب و انشعاب آن مجاز باشد . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: در چهار شهر کرمان، ماهان، سیرجان و کهنوج فاضلاب شهری در حال اجرا است . 

وی افزود: 30 درصد از شبکه فاضلاب شهری کرمان با 435 کیلومتر شبکه اجرا و 26 هزار سیفون به شبکه فاضلاب کرمان وصل شده که 58 هزار واحد مسکونی و تجاری را شامل می‌شود . 

طاهری بیان کرد: تصفیه‌خانه اول کرمان با 200 لیتر در ثانیه کاملا وارد مدار شده و تصفیه‌خانه دوم با وجود مشکلات مالی 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود . 

وی ادامه داد: شبکه فاضلاب کهنوج با 84 کیلومتر شبکه، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 6 هزار انشعاب به آن وصل شده و تصفیه‌خانه آن هم آماده بهره‌برداری است . 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: 80 میلیارد پروژه آب و فاضلاب کرمان شامل آبرسانی به رودبار، تصفیه‌خانه کهنوج، آبرسانی قلعه‌گنج و چاه و مخزن سیرجان شش ماه است که در مدار بهره‌برداری است، اما به طور رسمی هنوز افتتاح نشده‌اند . 

طاهری عنوان کرد: در بخش اجرای شبکه فاضلاب سال گذشته سه قرارداد منعقد کردیم که شامل 800 میلیارد تومان فاضلاب کرمان، 217 میلیارد تومان فاضلاب زرند و 270 میلیارد تومان فاضلاب سیرجان است . 

وی افزود: شبکه فاضلاب سیرجان آغاز شده و کرمان نیز در حال کارهای مطالعاتی است و به زودی اجرایی می‌شود . 

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

پربازدید ها

قیمت طلا و سکه جهشی شد

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)