کد خبر: ۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
امید است منتخبان شورای پنجم در به‌تحقق‌رسیدن این آرمان‌ها تلاشی شایسته رأی مردم داشته باشند که در غیر این صورت علاوه بر اینکه به سرنوشت اعضای قبلی دچار خواهند شد، صدمه جبران‌ناپذیری به اعتماد عمومی به‌ویژه اعتماد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهند زد که حقیقتا جای بازخواست خواهد داشت.
محمدامین ثامنی در شرق نوشت: 

انتخابات با همه فرازونشیب‌هایش انجام شد  این‌بار نیز بزرگان اصلاحات همانند دوره‌های قبل با سرمایه آبروی خود برای اتحاد و یکپارچگی رأی مردم به میدان آمدند و الحق مردم نیز لبیکی جانانه گفتند. حال پس از پایان شمارش آرا  چند نکته حائز اهمیت و پیگیری است: 

‌ مهم‌ترین نکته در این میان شفافیت عملکرد اعضای شورا به صورت فردی و نیز عملکرد کل شورای شهر به‌عنوان یک نهاد مدنی و الزام پاسخ‌گویی به جامعه از طرق مختلف است. در این راستا لازم است اعضای شورا نسبت به تصویب چند قانون الزام‌آور در شورا اقدام کنند. فقدان این قوانین یکی از اصلی‌ترین علل شکل‌گیری تخلفات اعضا در شوراهای قبل یا حداقل نقطه تاریک پرونده شوراها و اعضای قدیمی شورای قبل است. بنابراین اعضای شورا باید بدانند تصویب این موارد در اولین جلسات شورا نشان‌دهنده آن است که این شورا در مسیر شفافیت گام بر خواهد داشت و عدم تصویب آن به‌وضوح نشان از عدم شفافیت و صداقت شورا و اعضای آن دارد. 

‌ از طرفی تعدد سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه شهردار و عدم پاسخ‌گویی آنها به هیچ نهادی به‌جز شخص شهردار که تجمع قدرت را به‌همراه دارد، مهم‌ترین علت شکل‌گیری فساد - که محدود به دوره هیچ شهرداری نیست- شده است. به نظر ساده‌ترین راه ممکن برای پیشگیری از این دست اتفاقات، ایجاد سازوکاری است که ضریب پاسخ‌گویی این مجموعه بزرگ و همه مناصب زیرمجموعه آن بالاتر برود و تعیین پست‌ها از حالت کاملا انتصابی خارج و رأی مردم در انتخاب آنها تأثیرگذار باشد. 

‌ بنابراین پیشنهاد می‌شود موارد ذیل بعد از انتخاب هیئت‌رئیسه و قبل از انتخاب شهردار در دستور کار صحن علنی قرار بگيرد و تصویب شود: 

١. تصویب آیین‌نامه داخلی درخصوص الزام اعلام دارایی‌های همه اعضای شورا و شهردار و معاونان شهردار و مدیران‌عامل سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری به قوه قضائیه به صورت خوداظهاری.  لازم است در چهار سال فعالیت شورا شرایط ارائه این مصوبه به صورت لایحه از طریق شورای‌عالی استان‌ها و وزارت کشور به مجلس برای تصویب قانون فراهم شود. 

٢. تصویب آیین‌نامه داخلی الزام هیئت‌رئیسه شورا به تعیین سازوکار مناسب برای ثبت مکتوب مشروح مذاکرات صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی (ماده ٧ قانون شورا) و به‌وجودآوردن امکانات پخش آنلاین صحن علنی از طریق سایت شورا در جهت پیشبرد شفافیت سازمانی.

٣. تصویب آیین‌نامه داخلی الزام ثبت حضور و غیاب اعضا در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی و اعلام در سایت شورا به جهت پیشبرد شفافیت سازمانی (ماده ٢٦ قانون شوراها) و ایجاد امکان ردیابی حضور و غیاب اعضا به صورت آنلاین در سایت شورا.

٤. تصویب آیین‌نامه داخلی الزام شهردار به معرفی اعضای اصلی اداره‌کننده شهر (شامل معاونان و شهردارها و مدیران‌عامل شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهردار) به شورای شهر و اخذ رأی اعتماد شورای شهر و ایجاد امکان تذکر، سؤال و استیضاح همه افرادی که رأی اعتماد گرفته‌اند. 

الف. لازم است در چهار سال شورا شرایط ارائه این مصوبه به صورت لایحه از طریق شورای‌عالی استان‌ها و وزارت کشور به مجلس برای تصویب قانون فراهم شود. 

٥. تصویب آیین‌نامه داخلی الزام شهرداری به اعلام سالانه گزارش تفریغ بودجه و ابزار لازم پیگیری شورا در صورت عدم اجرا. (ماده ١٩ قانون شورا) 

٦. الزام تصویب حق ریالی حضور در جلسات اعضا و حقوق‌های اعضای شورا و شهردار تهران و افراد تأثیرگذار شهرداری و الزام تصویب هرگونه پرداختی دیگر به اعضای شورا در هر قالبی و چاپ فیش حقوقی برای اعضای شورا (ماده ١٧ و ٢٢ قانون شورا). 

٧. تصویب الزام اعلام برنامه سفرهای (درون‌شهری، داخلی و خارجی) اعضای شورا و شهردار از طریق سایت شورا و شهرداری.

٨. تصویب اجرائی‌شدن تأسیس مرکز محاسبات و پژوهش‌های شهر به‌عنوان زیرمجموعه شورای شهر.

٩. تصویب الزام شهرداری  به اعلام عمومی همه مناقصات و نتایج آنها و ارائه گزارشات منظم دوره‌ای به اعضای شورای شهر و مرکز محاسبات و پژوهش‌های شهر.

١٠. تصویب الزام شهرداری  به اجازه رسیدگی به دفاتر مالی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری به مرکز محاسبات و پژوهش‌های شهر و بررسی گزارشات در صحن علنی.
بدیهی است تصویب کلیات این مصوبات باید قبل از انتخاب شهردار اتفاق بیفتد و فرد منتخب به‌عنوان شهردار باید تعهد دهد که به همه مصوبات مرتبط با شهرداری و سازمان‌های مربوطه پایبند خواهد بود و اجازه تخطی از آنها را در صورت مغایرت با قوانین مصوب قبلی به منصوبان خود نخواهد داد تا مراحل تبدیل‌شدن مصوبات به قانون از مجاری رسمی انجام شود.  

برداشتن گام‌های نخستین شفافیت در شورا لازمه تحقق شفافیت در شهرداری و اداره شیشه‌ای شهر و تبدیل‌شدن شهرداری به یک نهاد اجتماعی و غیردولتی خواهد بود. امید است منتخبان شورای پنجم در به‌تحقق‌رسیدن این آرمان‌ها تلاشی شایسته رأی مردم داشته باشند که در غیر این صورت علاوه بر اینکه به سرنوشت اعضای قبلی دچار خواهند شد، صدمه جبران‌ناپذیری به اعتماد عمومی به‌ویژه اعتماد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهند زد که حقیقتا جای بازخواست خواهد داشت. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)