کد خبر: ۲۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
کمالی پور در واکنش به انتشار اسناد دخالت آمریکا در کودتای۲۸مرداد:
عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است در شرایطی که آمریکا اسناد دخالت خود در کودتای ۲۸مرداد را منتشر می‌کند می‌توان با استفاده از فضای ایجاد شده غرامت ایران از این حادثه را پیگیری کرد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است در شرایطی که آمریکا اسناد دخالت خود در کودتای ۲۸مرداد را منتشر می‌کند می‌توان با استفاده از فضای ایجاد شده غرامت ایران از این حادثه را پیگیری کرد.

یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اسنادی که اخیرا ازسوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر دخالت واشنگتن و لندن در وقوع کودتای 28 مرداد در ایران گفت: طبق قوانین حاکم در کشورها و معاضدت های بین المللی که اکثر کشورها آن را پذیرفته اند کشورها از دخالت در امور یکدیگر منع شده اند از این رو هر اقدام مداخله جویانه کشوری در کشور دیگر خلاف موازین بین المللی بوده که اگر به خاطر آن خسارتی به کشوری وارد شود قابل پیگیری در محاکم بین المللی است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این واقعیت کلی وجود دارد که اگر ادله و اسناد محکمی در خصوص مداخله آمریکا در ایران وجود داشته باشد خسارت مادی و معنوی آن قابل پیگیری است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق اسناد منتشر شده ازسوی وزارت خارجه آمریکا، دولت های انگلیس و آمریکا در زمان ترومن و آیزنهاور مبلغی بالغ بر 5 میلیون دلار به زاهدی برای پشتیبانی از کودتاچیان کمک کرده اند، عنوان کرد: از این رو این امکان وجود دارد که دستگاه دیپلماسی بتواند با پیگیری جدی در دادگاه لاهه این موضوع را مطرح کند.

کمالی پور در ادامه به دو بعد کیفری و حقوقی کودتای 28 مرداد اشاره و بیان داشت: از آنجایی که حادثه کودتای 28 مرداد مشمول زمان شده است قاعدتا به لحاظ کیفری نمی توان این موضوع را پیگیری کرد اما به لحاظ حقوقی و برای جبران خسارات مالی ناشی از آن، امکان پیگیری وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه اگر دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته باشیم می توانیم احقاق حق کنیم، خاطرنشان کرد: حتی اگر موفق به دریافت غرامت از حادثه کودتای 28 مرداد نشویم این موضوع می تواند به موقعیت ایران کمک کرده و موضع گیری های اخیر آمریکا علیه ایران را تحت الشعاع قرار دهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)