کد خبر: ۲۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو شورای مرکزی جمنا می‌گوید: جمنا با الگوی گفتمانی جدید می‌خواهد جریانی در اختیار همه انقلاب باشد نه یک قسمت از انقلاب؛ حالا کسری‌هایی دارد این کسری ها باید جبران شود.
 عضو شورای مرکزی جمنا می‌گوید: جمنا با الگوی گفتمانی جدید می‌خواهد جریانی در اختیار همه انقلاب باشد نه یک قسمت از انقلاب؛ حالا کسری‌هایی دارد این کسری ها باید جبران شود. 

امید کرمانی‌ها: اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تابلوی جریان خود را پایین آوردند و پرچم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را بر سردر اردوگاه سیاسی خود زدند، با این امید که علاوه بر پایگاه اجتماعی خود، آرای قشر خاکستری جامعه را هم کسب کنند. همچون اصلاح طلبان که سال 92 از عنوان سیاسی خود گذشتند و با نام اعتدال پایگاه اجتماعی شان را تقویت کردند. اما خروجی این برنامه انتخاباتی در میدان عمل آنی نبود که اصولگرایان انتظارش را داشتند.

یحیی آل اسحاق، عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) در گفتگو با خبرآنلاین به بخشی از نقدهای وارده به جمنا پاسخ گفت و یادآور شد: جمنا خیلی بیشتر جامعیت لازم دارد، در بحث ها و گفتمان ها ایرادات و اشکالات زیادی بود که باید اصلاح شود.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

تا انتخابات مجلس یازدهم 2 سال و نیم دیگر باقی است، بر همین اساس دو دیدگاه مطرح می شود، عده ای معتقدند در این فاصله زمانی باید ترمیم و اصلاح گفتمان سیاسی اولویت اصولگرایان باشد، در مقابل هستند کسانی که بر بازنگری تشکیلات انتخاباتی تأکید می کنند و می گویند مکانیزم جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شورای شهر پنجم جواب نداد و باید به سمت پارلمان اصولگرایی رفت، نظر شما چیست؟

آنها که می گویند جمنا جواب نداد برآورد زودهنگام دارند. اگر ملاک انتخابات ریاست جمهوری باشد، چه کسی می گوید جمنا موفق نبود؟ جمنا در مدت کوتاهی که شکل گرفت توانست مجموعه نیروها را با هم هماهنگ کند و یک رأی 16 میلیونی بیاورد، انتظارش هم بیش از این نبود. ضمن آنکه جمنا با هدف برنامه ریزی برای انتخابات شکل نگرفت چون تشکیلش با ایام انتخابات همزمان شد در این حوزه نیز دخالت کرد. جمنا یک برنامه بلندمدت دارد و فراحزبی و فراجناحی عمل می کند. در واقع جمنا حزب نیست.

هم اکنون گفته می شود اختلافات متکثری در داخل جمنا وجود دارد و نیاز است نظام تصمیم گیری جریانی اصولگرایان در قالب پارلمان سازماندهی شود، پس شما این نگاه را رد می کنید و معتقدید مکانیزم جمنا برای تحقق اهداف اصولگرایان کفایت می کند؟

جمنا یک حرکتی برای همه نیروهای انقلاب است یعنی به اصولگرایی و اصلاح طلبی معتقد نیست.

در واقع معتقدید جمنا از عناوین اصولگرایی و اصلاح طلبی گذشته و به اصولگرایی باز نمی گردد؟

جمنا یک جریانی برای همه نیروهای انقلاب با افکار سیاسی، احزاب و رنگ های مختلف است. نیروهای انقلاب تحت پرچم های الف و ب نیستند بلکه کسانی هستند که کشور را در مقابل تهدیدات بیرونی نگه داشتند و می توانند آن را جلو ببرند.

اما چرا گفتمان سیاسی که جمنا در انتخابات مطرح کرد مقبول نیفتاد بر همین اساس هم عده ای معتقدند باید از جمنا عبور کرد و به سمت تشکیل پارلمان اصولگرایی رفت؟

آن بحث دیگری است. جمنا خود را در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم موفق می داند چون توانست نیروهای انقلاب را تا 16 میلیون رأی به طور مقدماتی هماهنگ کند. البته در بحث ها و گفتمان ها نیز ایرادات و اشکالات زیادی بود که باید اصلاح شود. به عبارت دیگر مجموعه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باید گفتمانی با ساختار، بیان، رفتار و روحیه جدید را براساس اندیشه های امام و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب مطرح و با حفظ همه احترام ها از پوسته های جریانی و حزبی به جایی بالاتر فکر کند تا جامعیت همه نیروهای انقلاب را داشته باشد. جمنا با الگوی گفتمانی جدید می خواهد جریانی در اختیار همه انقلاب باشد نه یک قسمت از انقلاب؛ حالا کسری هایی دارد این کسری ها باید جبران شود. پس جمنا فقط اصولگرایی یا گروهی خاص نیست بلکه مدافع اصل انقلاب و هماهنگ کننده همه انقلابیون با دیدگاه امام، مقام معظم رهبری و قانون اساسی است.

اصولگرایان منتقد می گویند مجمع عمومی جمنا مهندسی شده بود، در واقع برخی این مجموعه را درست کردند تا آرا و تصمیمات خود را به سایر سلایق اصولگرا تحمیل کنند، پاسخ شما چیست؟

هرکس از ظن خود شد یار من. هر کس یک چیزی می گوید، ممکن است اشتباهاتی باشد اما باید این اشتباهات را اصلاح کرد. در مجموع آنچه اجرا شد، شخص من می گویم یکسری نقاط مثبت و یکسری نقاط منفی داشت و حالا باید گفتمان جدیدی با شمول و عامیّت کامل مطرح شود. جمنا امروز ضرورت جهان و منطقه ماست. ما به دلایل مختلف از خارج تحت حمله هستیم.

در مجموع شما معتقدید باید به جمنا جامعیت بیشتری دارد؟

بله، جمنا جامعیت خیلی بیشتر لازم دارد بنابراین به گفتمان جدیدتر نیازمند است.

نکته دیگر مدیریت جمنا است، منتقدان می گویند سیاسیون اصولگرا همچون آقایان باهنر، لاریجانی، ولایتی و ناطق نوری در این مدیریت نقشی نداشتند و بیشتر بازنشسته های حوزه نظامی همچون جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران که چندسالی است ردای سیاست ورزی به تن کردند محوریت کار را برعهده داشتند، این نقد را وارد می دانید؟

در اینکه جمنا منتقدانی دارد، درست است. برخی ها به غلط جمنا را معارض خود می دانند، برخی احزاب و گروه ها بر این باورند که جمنا حزب و جریانی مقابل آنهاست اما واقعیت آن است که هر کسی از ظن خود شد یار من. البته تا اینجای کار حتما جمنا ایرادات و اشکالاتی دارد.

قبول دارید روحیه نظامی گری بر جمنا حاکم است چون بازنشسته های حوزه نظامی دارند جمنا را مدیریت می کنند؟

خیر، حالا اتفاقا عده زیادی می گویند جمنا کلا در اختیار سیاسیون است، در صورتی که مشکل اصلی کشور اقتصاد محسوب می شود اما اقتصادیون در جمنا میدان پیدا نکردند.

چرا آقایان ناطق، لاریجانی، باهنر و ولایتی خارج از جمنا هستند و...

هر چه هست اعم از گفتمان، ساختار و برنامه جمنا باید اصلاح شود.

سال 84 آقای احمدی نژاد 18 میلیون و سال 88 ، 24 میلیون و 500 هزار رأی آورد، سال 92 نیز مجموع آرای نامزدهای اصولگرا (قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی) 18 میلیون رأی بود؛ حال آنکه آقای رئیسی نامزد مورد حمایت جمنا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 15 میلیون و 700 هزار رأی کسب کرد آیا حضور در این دوره از انتخابات با تابلو جبهه مردمی نیروهای انقلاب موجب ریزش پایگاه اجتماعی اصولگرایان نشد؟

آیا آخر بازی با آمار و ارقام و طرح این نوع استنتاج ها می خواهد این شود که اصولگراها موفق نبودند؟ خوب موفق نبودند. می خواهد این شود که پایگاه رأی شان ریزش کرد؟ خوب بله ریزش کرد. ته این قضیه چه می شود؟ چون خیلی بحث وجود دارد. نوع، شکل، زمان، اتفاقات آن 18 میلیون رأی، 24 میلیون رأی، 18 میلیون رأی و 16 میلیون رأی خیلی با هم فرق دارد. یعنی یکی دو مولفه نیست. ثانیا آنها که به نامزد جمنا رأی ندادند معنایش آن است که انقلابی نیستند؟ این تعبیر قشنگی نیست که گفته شود آن 23.5 میلیون نفری که به آقای روحانی رأی دادند، غیرانقلابی هستند این تفکیک ها درست نیست.
74 درصدی که پای صندوق های رأی حاضر شدند و در انتخابات مشارکت کردند معنایش آن است که انقلاب و نظام را قبول دارند. امروز باید یک ظرفی درست شود که از همه ظرفیت ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود وگرنه فائق آمدن بر مشکلات شدنی نیست. آنچه از نیروهای انقلاب انتظار داریم و دنبال می کنیم آن است که تهدیدها را درک کنند با وجودی که با هم اختلاف نظر یا از هم گلایه دارند. این همان جمنا و مجموعه نیروهای انقلابی است که ما فکر می کنیم و آرزو داریم که بشود. حالا فعلا با جمنا اینقدر آمدیم جلو، پیش‌تر برویم رویکرد را عوض کنیم تا شامل همه بشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)