کد خبر: ۲۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در کنفرانس خبری مطرح شد
ابوالقاسم سیف الهی گفت: برخی پروژه‌ها در حال انجام در سطح شهر کرمان ممکن است از چندین سال گذشته کلید خورده باشد و طبیعتاً در این مدت اظهارنظرهایی به وجود می‌آید که برخی اظهارات کارشناسی پذیرفته می‌شوند و برخی نظرات ممکن است در خصوص کش‌وقوس‌های سیاسی باشد.
گفتارنو/ گروه شهر: 

موج جدید مخالفت ها با تخریب خانه شهر کرمان پس از انتشار عکس‌هایی که حکایت از جمع‌آوری صندلی های خانه شهر به منظور تخریب این بنا داشت، آغاز شد. پس از آن بود که کمپین « نه به تخریب خانه شهر کرمان» در فضای مجازی اعلام موجودیت کرد. با طرح دیدگاه‌های مختلف و انتشار اخبار ضدونقیض در خصوص تخریب خانه شهر کرمان، نشست مشترکی امروز صبح با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رییس سازمان میراث فرهنگی و شهردار کرمان برگزار شد تا به ابهامات موجود پاسخ داده شود. 

سیف‌الهی: برخی پروژه‌های قابل بازگشت نیستند
به گزارش گفتارنو، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تشریح شکل‌گیری پروژه‌های عمرانی شهر کرمان گفت: تأکید استاندار و همه این بوده است تا اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص ابعاد مختلف پروژه‌های عمرانی انجام شود و مدیران و مسئولین اطلاعات را به مردم از طریق رسانه‌ها منتقل کنند.

ابوالقاسم سیف الهی افزود: برخی پروژه‌ها در حال انجام در سطح شهر کرمان ممکن است از چندین سال گذشته کلید خورده باشد و طبیعتاً در این مدت اظهارنظرهایی به وجود می‌آید که برخی اظهارات کارشناسی پذیرفته می‌شوند و برخی نظرات ممکن است در خصوص کش‌وقوس‌های سیاسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از کارها بر اساس مستندات و برنامه‌های گذشته شکل می‌گیرد و راه بازگشت به‌گونه‌ای نیست که با تغییر یک مدیر بتوان برگشت و پاک کردن اصل قضیه امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: بسیاری از قراردادهای پروژه‌ها ازجمله تقاطع‌های غیر هم‌سطح در زمان شهردار بودن بنده بسته شد و در زمان بابایی پیگیری شدند و باید بدانیم برخی پروژه‌های قابل بازگشت نیستند و خانه شهر یکی از عناصر طرح در میدان شورا است.

وی همچنین به تشریح چگونگی آغاز طرح میدان شورا و مصوبات آن در دوره‌های قبل پرداخت و گفت:خانه شهر بر اساس پرداخت مردم صورت گرفته است و به همین دلیل در تملک شهرداری است.

اسناد بالادستی شهرداری را ملزم می‌کند
شهردار کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه طرح میدان شورا از چندین سال گذشته به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین طرح ساختمان شهرداری و استانداری شکل‌گرفته است، باید بدانیم برخی اسناد بالادستی وجود دارد که شهرداری را ملزم به انجام کار می‌کند.

علی بابایی گفت: شهرداری و شورا همیشه برای تخریب خانه شهر مقاومت کرده است.
وی افزود: تأکید استاندار در آخرین جلسه و جمع‌بندی این بوده است ساختمان اصلی خانه شهر باقی بماند و حتی مقام سازی و نوسازی و نورپردازی شود.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه درب ورودی استانداری نزدیک سوله خانه شهر ساخته‌شده است و الان مانع اجرای طرح است باید تغییر کند.
بابایی تأکید کرد: تاکنون هیچ‌گونه تخریبی انجام‌نشده است.

سازمان میراث فرهنگی استان اختیاری برای ثبت آثار تاریخی ندارد
در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز صحبت‌های خود را با تقدیر از اقدامات انجام‌شده در حوزه میراث فرهنگی استان توسط استاندار کرمان، آغاز کرد و گفت: شهادت می‌دهم بیشترین و بهترین اتفاقات  و  توجه به میراث فرهنگی در دوره رزم حسینی انجام شد، بسیاری از آثاری که رو به انهدام و تخریب کامل بودند.

محمود وفایی افزود: اگر رویکرد استاندار را به این حوزه نداشتیم این اتفاقات خوب در حوزه میراث فرهنگی نمی‌افتاد.
وفایی بیان کرد: ممکن است در بخش مرمت و بازسازی برخی پروژه‌های میراث فرهنگی پیمانکار یکسری سهل‌انگاری‌هایی کرده باشد اما اصل سازه احیاشده است.

وی با اشاره به تخریب خانه شهر عنوان کرد: اگر همراهی و هم‌نظری استاندار نبود خیلی زودتر تخریب می‌شد زیرا از سال‌های دور طرح میدان شورا با حضور همه نمایندگان دستگاه‌های مربوط در جلسه‌ای تهیه و تدوین‌شده است.

وفایی گفت: وقتی مکانی ثبت تاریخی نیست هیچ ابزار قانونی برای دفاع و جلوگیری از تخریب آن نداریم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اختیاری برای ثبت آثار تاریخی ندارد و باید نظراتی مبنی بر اینکه اثر واجد شرایط است تهیه شود و نسبت به ثبت تاریخی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که به ابتکار استاندار برگزار شد، علیرغم همه محدودیت‌ها و مانع‌های بزرگ با توجه به دیدگاه شخص استاندار نسبت به حفظ ابنیه باارزش و تاریخی، به‌صراحت همه صحبت کردند و استاندار در این جلسه تأکید بر حفظ نما و بدنه اصلی کرد و قرار شد تا این مکان مقاوم‌سازی و نورپردازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: پرونده ثبتی در محدوده‌ای که از خانه شهر باقی می‌ماند و مصوب شده است در حال بررسی است زیرا استاندار دستور دادند به‌گونه‌ای کار انجام شود تا در آینده خانه شهر حفظ شود.

وفایی بار دیگر تأکید کرد: مطلقاً بحث تخریب در کار نیست و در همان جلسه هم موضوع تخریب را مطرح نکردند و موضع ما هم همین است و به دنبال این هستیم تا ثبت را انجام دهیم تا حداقل یک ثبت قانونی برای میراث فرهنگی باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)