کد خبر: ۲۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون پارلماني دولت اصلاحات گفت: روحانی بايد با شفافيت بيشتري به انتخاب نفرات بپردازد و به دنبال تحقق شعارهاي خود باشد.
بعد از پيروزي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري و ليست اميد در بسياري از شهرهاي بزرگ، انتظاري ايجاد شده است كه جريان اصلاحات با استفاده از تمام ظرفيت خود در راستاي تحقق اهداف گام بردارد. در همين خصوص براي جويا شدن از آخرين فعاليت‌هاي اين جريان در زمينه‌هاي مختلف و همچنين راه‎هاي تقويت كابينه در دولت دوازدهم به سراغ محمدعلي ابطحي، معاون پارلماني دولت اصلاحات رفتيم كه مشروح گفت‎وگو  با اين فعال سياسي را در ادامه مي‎خوانيد.

اين روزها در محافل اصلاح طلب، نقدهايي به ليست نهايي اين جناح براي انتخابات شوراي شهر مطرح است، نظر شما در خصوص ارائه توضيحات توسط يكي از تصميم‎گيران اصلاح طلبان براي روشن شدن افكار عمومي و كم شدن سطح اختلافات چيست؟

به نظر من ماجراي ليست شوراي‎شهر تمام شده و كار به پايان رسيده است. اين موضوع كه ليست‎نهايي اصلاح‌طلبان موجب اختلاف ميان جريان‎هاي مختلف شده را به هيچ عنوان قبول ندارم. نكته‎اي كه بايد در نظر گرفت اين است كه اعضاي نهايي حاضر در ليست با مكانيزمي كه شخصيت‎هاي قابل اعتماد اصلاحات آن را طراحي كردند، انتخاب شدند و همين موضوع يك حركت رو به جلو بود.

 ليست نهايي تنها براي بيست و يك نفر جا داشت و در اين ميان تعداد قابل توجهي از افرادي كه براي انتخابات شوراها ثبت نام كرده‎ بودند به طور طبيعي از ليست بيرون مي‎ماندند كه اين موضوع به طور حتم نارضايتي‎هايي نيز به همراه خواهد داشت. اما ميزان آن به حدي نيست كه بتواند موجب برهم زدن وحدت ميان اصلاح طلبان شود. نقدهايي كه گاهي در اين روزها شاهد آن هستيم، ارائه ديدگاه‎هاي خاص است كه اگر افراد ديگري نيز در ليست حضور داشتند باز آن اظهارات را مي‎شنيديم و برخي به آن انتقاد مي‌كردند. 
اگر يك نگاه كلي و از بالا داشته باشيم اين موضوع اتفاق مهمي نيست اما اگر از دريچه حزبي و فردي اين موضوع را نگاه كنيم، ممكن است اعتراض و نقدهايي وجود داشته باشد. بايد اشاره كنم در مجموع، روند كار قابل دفاع بود و همين كه به جاي انتخاب از ميان افراد بر مبناي دوستي، وارد يك شيوه انتخابي جديد بر مبناي امتيازدهي شديم، بسيار نكته مثبتي است كه بايد به آن پرداخته شود.

براي تعيين اعضاي ليست با رييس دولت اصلاحات نيز مشورت شد؟
در اين مورد من اطلاعي ندارم.

روحاني بايد براي بهبود عملكرد دولت آينده چه نكات و چه تغييراتي را اعمال كند؟
عملكرد دولت آينده بايد به گونه اي باشد كه بتواند رضايت حداكثري جامعه را فراهم كند. در تشكيل دولت جديد، تغيير كابينه بايد يك مبنا داشته باشد و آن نيز اين است كه وزرا هر كدام‌شان يك روحاني كوچك باشند. يعني هر كدام از وزرا كه براي وزارتخانه‎هاي مختلف انتخاب مي‎شوند بايد از نظر سياسي و اجرايي، ديدگاهي مشابه رييس‎جمهور يعني فردي كه مردم در بيست‎ونهم ارديبهشت او را انتخاب كردند، داشته باشد. اگر روحاني افرادي را در كابينه انتخاب كند كه شخصيت و نگاه آن‎ها به مسائل با شعارهاي او در زمان تبليغات انتخابات رياست‎جمهوري در تضاد باشد آنگاه مي‎توان گفت اين مساله بي‎احترامي به راي مردم بوده و عهدشكني صورت گرفته است. روحاني بايد با توجه به مباني‌اي كه با مردم حرف زده و بر اساس آن‌ها، برنامه ارائه داده و كابينه‎اش را انتخاب كند.

اين موضوع با شايسته سالاري در تضاد نيست؟
اين موضوع عين عدالت و احترام به مردم است. زماني كه شما به مردم يك ديدگاهي ارائه مي كنيد و آن ديدگاه راي مي‌آورد بايد مديران و افرادي كه قرار است هدايت و اجراي امور را برعهده بگيرند نيز در قالب همان چارچوب و تفكر باشند. تغییرکابینه از اولویت های اصلی مردم در این انتخابات بوده است. بخشی از وزیران دولت روحانی در چارچوب آراي او قرار نمی گیرند و حتی در شاكله سخنرانی‌های آقای روحانی نیز نمی توانند قرار داشته باشند. معروف است که برخی از وزرای ایشان در این دوره، لحظاتی که تصور می‌کردند ممکن است رقیبان روحانی پیروز شوند خودشان را از اتفاقات سیاسی کنار کشیده بودند تا در کابینه های احتمالی بعدی نیز جایگاه داشته باشند.

مجلس دهم تا چه ميزان مي‎تواند روحاني را در تشكيل كابينه مورد نظرش ياري دهد؟
باتوجه به اينكه مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت كرده‌است و نسبت به مجلس قبل، همسويي بيشتري با دولت دارد، روحاني كار ساده‎تري براي انتخاب اعضاي كابينه اش خواهد داشت. بر همين اساس روحاني بايد با شفافيت بيشتري به انتخاب نفرات بپردازد و به دنبال تحقق شعارهاي خود باشد.

بسياري از چهره‎هاي سياسي به عملكرد تيم اقتصادي دولت يازدهم نقدهايي دارند، به نظر شما و به صورت مصداقي، دولت بايد در كدام بخش‎ها كابينه خود را تقويت كند؟
اينكه كدام بخش از كابينه نياز به تغيير دارد، مساله‌اي است كه رييس جمهور و مشاوران او بايد به آن برسند و براي حل مشكلات موجود راهكار و شيوه اجرا ارائه دهند.

موضوعاتي مانند حضور زنان و جوان‎تر شدن كابينه تا چه حد مي‎تواند بر عملكرد دولت آينده تاثير بگذارد؟
حضور زنان در كابينه و جوان شدن كابينه جزو شعارهاي انتخاباتي روحاني بود كه به طور حتم بايد در انتخاب اعضاي كابينه اين نكات را در نظر بگيرد. شادابي، جواني و همچنين حضور زنان مي‎تواند ظرفيت دولت را بالا ببرد تا با تلاش بيشتري به حل مشكلات و رفع مسائل بپردازد.
منبع: قانون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)