کد خبر: ۲۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش از حواشی سریال شهرزاد:
یک عاشقانه سیاسی! سریالی که خیلی زود جای پای خودش را در دل هوادارانش محکم کرد، قرار است از امروز به سینمای خانگی باز گردد.توزیع فصل دوم سریال شهرزاد درحالی آغاز می شود که حاشیه های آن او را مدتی نه با داستان عاشقانه سیاسی‌اش که با داستانی مالی و سیاسی درگیر خود کرد.

یک عاشقانه سیاسی! سریالی که خیلی زود جای پای خودش را در دل هوادارانش محکم کرد، قرار است از امروز به سینمای خانگی باز گردد.توزیع فصل دوم سریال شهرزاد درحالی آغاز می شود که حاشیه های آن او را مدتی نه با داستان عاشقانه سیاسی‌اش که با داستانی مالی و سیاسی درگیر خود کرد.از ماجرای دستگیری تهیه کننده این سریال تا خبر حضور سرمایه‌گذار پرحاشیه این سریال، بخش هایی از اخباری بود که شهرزاد را بی‌آنکه در بازار سینمای خانگی حضور داشته باشد، به صدر اخبار صدا و سیما کشاند.

حاشیه ها از کجا آغاز شد؟
ماجرا به پایان فیلمبرداری و توزیع فصل اول سریال شهرزاد بر می گردد. همزمان با آغاز فیلمبرداری فصل دوم سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی سید محمد امامی که از روز پنج‌شنبه 15 مهر سال95 آغاز شد، خبر بازداشت محمد امامی، سرمايه‌گذار و تهيه‌كننده مجموعه «شهرزاد» به اتهام ارتباط با موضوع فساد مالي صندوق ذخيره فرهنگيان، ‌باعث به‌وجود آمدن حواشی تازه‌ای برای این سریال شد. با انتشار این خبر، گمانه زنی ها درباره ادامه ساخت اپیزود دوم این سریال ضد و نقیض بود. از سویی خبر از توقف مراحل ساخت سری دوم این سریال به گوش می رسید و از سوی دیگر از سوی سازندگان این سریال اعلام شد که مراحل ساخت سری دوم این سریال با قدرت ادامه دارد و حواشی پیش آمده خللی در تولید ایجاد نمی کند.
 اما ماجرای ارتباط محمد امامی، تهیه کننده شهرزاد با اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان چه بود؟

از دریافت وام تا خبر بازداشت

بر اساس آنچه که رسانه‌های رسمی در ایران منتشر کرده بودند، محمد امامی تهیه کننده این سریال، جزو دریافت کنندگان وام از صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است و پس از انتشار خبر اختلاس در این صندوق، او نیز درگیر این اختلاس شد. خبرگزاری فارس در مصاحبه ای با محمدرضامحدث خراسانی، قائم‌مقام مدیرعامل پيشين صندوق ذخیره فرهنگیان خبر از دریافت تسهیلات 1300 میلیارد تومانی توسط محمد امامی از سریال شهرزاد بدون وثیقه بانکی داد. خراسانی در این باره گفته بود: آقای امامی برای اینکه فیلمی تهیه کند با آقای غندالی رابطه ایجاد کرد و از وی بین هزار تا 1300 میلیارد تومان وام با چک گرفته است که نتوانست این مبلغ را برگرداند و الان در زندان به سر می‌برد.

او در ادامه به فارس گفته است: بانک‌ها چنین وامی را به کسی نمی‌دادند و اگر پرداخت می‌کردند برای هر فرد معادل 150 درصد ملک می‌خواستند؛ پس این افراد به جاهایی می‌روند که می‌توانند نفوذ کنند؛ به عنوان مثال آن‌ها اعلام می‌کنند که اگر این فیلم در آینده تولید شد، برای نمونه 20 درصد به شما سود می‌دهیم و در قرارداد این‌گونه امضا می‌کنند و وثیقه‌ای نیز ندارند که البته باید بدانیم فیلم جزو وثیقه نیست. هرچند مصاحبه خراسانی هیچ‌وقت از سوی سازندگان شهرزادیا نزدیکان امامی تکذیب نشد اما سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس، درباره مشکل ایجاد شده برای امامی به طور رسمی اعلام کرد که دلیل بازداشت محمد امامی، نحوه پرداخت بدهی او به صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است نه دریافت وام از صندوق ذخیره فرهنگیان. با این حساب براساس اعلام نزدیکان تهیه کننده شهرزاد، وی با مذاکره و حل اصل موضوع دریافت وام از این صندوق و تعهد پرداخت مبلغ دریافتی از زندان آزادشد تا به شایعاتي درباره نقشش در اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان پایان دهد.

ماجرای حضور رضوی به عنوان سرمایه‌گذار

حاشیه دیگر این سریال به سکانسی از این سریال برمی‌گردد که با اعتراض حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان روبه‌رو شد. در سکانسی از این سریال، عکس حسین شریعتمداری در بین عکس زندانیان سیاسی نشان داده شد.

سید هادی رضوی، یکی از سرمایه‌گذاران این سریال در نامه ای به حسین شریعتمداری به عذرخواهی از حسین شریعتمداری پرداخت و حتی از وی با القابی مثل سردار قلم یاد کرد. در واکنش به این نامه، حسن فتحی کارگردان سریال شهرزاد با انتشار نامه ای به محمد امامی تهیه کننده این سریال که در رسانه ها نیز منتشر شد، نوشت:« به سبب اینکه در بدو توافق برای ساخت این سریال، تصور كردم تنها با جنابعالی به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه گذار، همکاری خواهم داشت از این رو در کمال احترام اگر قرار باشد هر فردی به جز شما در مقام تهیه کننده در هر مورد دست به تفسیر ناصحیح از گفته و ناگفته های من بزند، با کمال احترام ناگزیرم از همکاری برای ساخت قسمت‌های بعدی سریال، انصراف بدهم تا به مصداق «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری» قربانی موضع گیری های پرحاشیه این قبیل افراد نشوم». 
با انتشار این نامه‌ها و خبر بازداشت هادی‌رضوی در ارتباط با پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، بحث هایی بین محمد امامی و هادی رضوی صورت گرفت که رضوی نسبت به این اخبار واکنش نشان دادو در مصاحبه‌ای گفت:شهرزاد ۲، بدون اجازه من در حال تولید است. این یعنی پایان همکاری های احتمالی امامی و رضوی در پروژه شهرزاد.

کمپین سازی علیه شهرزاد

با اعلام خبر بازداشت محمد امامی، واکنش ها در فضای مجازی و رسانه ها درباره بودجه ساخت این سریال آغاز شد. روابط عمومی سریال شهرزاد با انتشار بیانیه ای از سوی دست اندرکاران این سریال اعلام کرد که موضوع ساخت سریال شهرزاد را نباید درگیر این مسائل کرد.

در این بیانیه آمده است:« اقدام به ساخت فصل دوم سریال«شهرزاد» با عنایت به استقبال میلیونی علاقه مندان از این سریال در داخل و خارج از کشور اتخاذ شده است و کلیه عوامل هنری این سریال نیز همچون سایر مردم، پس از شروع فیلمبرداری فصل دوم آن از اخبار مربوط به فراخوانده شدن تهیه کننده سریال به مراجع قضایی اطلاع حاصل کردند بی آنکه در جریان دقیق موضوع قرار گرفته باشند». 

در پایان این بیانیه نیز نوشته شده:«عوامل سریال «شهرزاد» برای رفع هرگونه شبهه و سوءتفاهم، رسما اعلام می دارند که درخصوص وقایع پیش آمده، تابع رای و نظر نهایی مراجع قضایی بوده و به نشانه مسئولیت پذیری نسبت به میلیون‌ها مخاطب ارزشمند این سریال در اقصی نقاط دنیا و تعهد نسبت به باورهای حرفه ای خودشان، تا اطلاع ثانوی به تولید سریال ادامه داده و مطابق نص صریح قانون عمل خواهند کرد». با صدور این بیانیه، نادر فتوره‌چی با انتشار متنی با هشتگ #نه_به_شهرزاد به دنبال راه اندازی پویشی علیه این سریال و خرید آن بود. این پویش، پاسخی از سوی مردم نگرفت و تنها به ساخت چند صفحه در شبکه های اجتماعی و پیگیری این موضوع از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا، ختم شد. موضوع شهرزاد بیش از آنکه به سمت پیگیری روشنگرانه برود، تبدیل به یک پروژه سیاسی علیه سازندگان این سریال شد.

از شهرزاد قهوه تلخ نسازیم

شهرزاد با همه حواشی‌اش از امروز به سینمای‌خانگی باز می گردد. توزیع سری جدید این سریال، در حالی آغاز می شود که هنوز حواشی پيرامون محور آن ادامه دارد.

اما موضوع دیگر درباره سرمایه‌گذاری در شبکه خانگی، این است که ماجرای ساخت و توزیع سریال در شبکه خانگی، موضوعی جدید در ایران نیست. شهرزاد، جزو نمونه های موفق پیوند مخاطب و شبکه خانگی است. سریال هایی مانند قهوه تلخ نیز که با استقبال عمومی روبه‌رو شده بودند، با پیداشدن حواشی حول محور سازندگان، ساخت‌شان ناتمام ماند.

نباید به گونه ای عمل کرد که از شهرزاد، قهوه تلخ بسازیم. به نظر می رسد رسانه ها به جای درگیر‌کردن خودپيرامون محور شایعات، حواشی این سریال را به پیگیری قضایی بسپارند و به جای دامن زدن به شایعات به اصل موضوع بپردازند.
منبع: قانون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)