کد خبر: ۲۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اعضاي شوراي شهر تهران، ذي حسابان جديد شهرداري را تعيين كردند
در معرفی ذي‌حسابان، برای اولین بار موسسه همشهری نیز دارای قائم مقام ذی‌حساب شد.
در معرفی ذي‌حسابان، برای اولین بار موسسه همشهری نیز دارای قائم مقام ذی‌حساب شد
میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و آنچه به شهرداری ابلاغ شده، فاصله زیادی وجود دارد
هر گونه تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع بوده است و با این تبلیغات، اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند
یکی از اقدامات خوبی که هر سال در شورای شهر انجام می‌شد اما امسال مشخص نیست که چرا دنبال نشده، کمک به فرهیختگان معسر است

موسسه همشهري كه عنوان يكي از پر تيراژترين روزنامه ها و جرايد كشور را در اختيار دارد، نوع عملكرد مالي و حسابرسي آن همواره مورد انتقاد و اعتراض اعضاي‌شوراي‌شهر بوده است. اعضاي شوراي شهر تهران به‌خصوص در دوره اخير، همواره انتقادهايي نسبت به عملكرد اين موسسه مطبوعاتي از نوع استخدام هايش گرفته تا چربش نوعي نگاه سياسي و حزبي بر محتواي مطالب روزنامه و نشريات آن داشته اند.
 اما يكي از مواردي كه بسيار مورد توجه اعضاي شوراي شهر در سال هاي اخير قرار گرفته، حساب هاي مالي و درآمدي اين موسسه بوده كه گاهي از زيان‌دهي مجموعه همشهري و گاهي از سود انباشته آن، سخن گفته مي شود. در پاره اي اوقات، اعضاي شهر نسبت به هزينه شدن درآمدهاي همشهري در مواردي غير مطبوعاتي گلايه داشته و استفاده ابزاري از اين رسانه براي رسيدن به مقاصد حزبي و گروهي را مورد شماتت قرار داده اند. درآمدهاي موسسه همشهري كه حداقل در حوزه آگهي ها و نيازمندي هاي آن، بسيار قابل توجه است اما هرگز حسابرسي دقيق نشده و همين موضوع، احتمال كج روي در اين موسسه را قوت مي بخشد. در چنين شرايطي، روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران دست به كاري بزرگ زده و مصوب كردند تا از اين به بعد، موسسه همشهري نيز مانند ساير بخش ها در شهرداري تهران ذي‌حسابي شده و به قول معروف در مورد دخل و خرجش ، حساب پس دهد. 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه ديروز با انتخاب 24 نفر ذی‌حساب برای شرکت های و سازمان های تابعه شهرداری تهران موافقت کردند كه «علیرضا دبير» رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جريان انتخاب این نفرات، گفت: هرچه بتوانیم در تقویت امر ذی‌حسابی تلاش کنیم، در حقیقت می توانیم در حسابرسی ها موفق‌تر عمل کنیم. حسابرسی موفق نيز منجر به تنظیم بودجه دقیق تر برای سال مالی بعد خواهد شد. وی افزود : در معرفی ذی‌حسابان برای اولین بار موسسه همشهری نیز دارای قائم مقام ذی‌حساب شد. در ادامه مهدی چمران نیز گفت: ذی‌حسابان، چشم شورا و شهردار در مناطق ، سازمان‌ها و شرکت های تابعه شهرداری هستند و می توانند جلوی خیلی از موارد خلاف قانون را بگیرند.

انحراف در بودجه شهرداري

اما در جلسه ديروز شوراي شهر تهران ، رییس کمیته فرهنگی اين شورا نيز از وجود مغایرت‌هایی میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ابلاغی شهرداری تهران خبر داد و گفت در صورتی که کمیسیون بودجه در این رابطه پاسخگو نباشد، جزییات تغییرات ردیف‌های بودجه سال 96 را اعلام خواهم کرد. مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به مکاتبه‌ای که در رابطه با تغییرات ردیف‌های بودجه ابلاغی نسبت به آنچه در صحن شورا به تصویب رسیده، با هیات رییسه داشته است، تاكيد كرد كه 25 اسفند، به وسيله نامه‌ای این موضوع را با هیات رییسه در میان گذاشتم و با توجه به بی‌پاسخ ماندن مکاتبه، 19 فروردین نیز با ريیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مکاتبه کردم و خواستار توضیح شدم. 
قصد نداشتم این موضوع را در صحن مطرح کنم اما تمام این مکاتبات بی‌پاسخ مانده و ناچار هستم آن را تذکر دهم.ردیف‌هایی مربوط به بودجه‌های حمایتی که با نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و صرف زمان بسیار در بررسی مصوب شده بود ، در کمیسیون برنامه بودجه تغییر کرده، جا به جا شده یا حتی گاهي ردیف‌هایی که وجود نداشته ایجاد شده و ردیف‌های موجود بدون هماهنگی با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حذف شده است. 

شاکری با بیان اینکه میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و آنچه به شهرداری ابلاغ شده، دست‌کم در بخشی که توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مهندسی شده، فاصله زیادی وجود دارد، افزود: اگر کمیسیون برنامه و بودجه درباره اعمال این تغییرات بعد از تصویب بودجه 96 شهرداری در صحن پاسخگو نباشد، به عنوان نماینده مردم موظف هستم که ریز این تغییرات و جابه‌جایی ردیف‌ها را اعلام کنم.

كمك به فرهيختگان معسر

«یکی از اقدامات خوبی که هر سال در شورای شهر انجام می‌شد اما امسال مشخص نیست که چرا دنبال نشده، کمک به فرهیختگان معسری است که در زندان به سر می‌برند». شاكري با بيان اين مطلب افزود كه براساس یکی از بندهای آیین ‌نامه کمیته وام فرهیختگان، مشمولان این صندوق اعم از نویسندگان، خبرنگاران، ورزشکاران، هنرمندان، قاریان،‌ مداحان و ... در صورتی که معسر شناخته شوند و در شرایط سختی به سر ببرند، می‌توان از منابع صندوق به رفع شرایط عسر و آزادی آن‌ها از زندان کمک کرد. از این رو اعلام آمادگی می کنیم فهرست فرهیختگانی از این دست با هماهنگی سازمان زندان ها در اختیار قرار گیرد تا باحسب مصوبه شورا، امکان آزادی آن‌ها فراهم شود .

انتقاد از زندان های متحرک!

اما چندي است كه شهرداري تهران در اقدامي عجيب، آگهي هاي تبليغاتي تمام قد بر بدنه اتوبوس هاي شهري نصب مي كند كه اين موضوع، اعتراض هم شهروندان و هم اعضاي شوراي شهر را به دنبال داشته است. ريیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در همين باره گفت كه هر گونه تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس ها ممنوع است؛ چرا که با این تبلیغات، اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند. اقبال شاکری با اشاره به اجرای پروژه‌ها بدون پشتوانه کارشناسی در شهرداری تهران گفت: به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود که در خصوص رعایت ضوابط ایمنی و بصری و رعایت فرهنگ ایرانی –اسلامی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها ، نظارت کامل تری را اتخاذ کند.با وجود اینکه دستور العمل ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از طرف وزارت کشور و شورای عالی ترافیک از سال 89 ابلاغ شده،اما مشکلات زیادی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها در سطح شهر دیده می‌شود.شاکری با برشمردن برخی مشکلات در این زمینه تصریح کرد: مشكلاتي از جمله مشکل دید مسافران در اثر پوشیده شدن شیشه‌ها، مشکل کاهش تمرکز خودروهای مجاور و آلودگی بصری در انتخاب تبلیغات نامناسب و در آخر مشکل تبلیغ کالاهای خارجی روی بدنه اتوبوس‌ها، وجوددارند که بايد هر چه سریع‌تر به این موارد رسیدگی شود.همان‌گونه كه پيشتر گفتم هرگونه تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع بوده است. با این تبلیغات اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند. مسافرانی که داخل اتوبوس‌ها هستند بر اثر این تبلیغات بر روی شیشه‌ها از موقعیت مکانی خود خبر ندارند و این در حالی است که پنجره اتوبوس‌ها نیز امکان باز و بسته شدن ندارد.

طرح هاي بدون مطالعه

شاكري همچنين با اشاره به اجرای پروژه ها بدون پشتوانه کارشناسی در شهرداری تهران گفت : از زمستان سال 95 شهرداری منطقه 6 و معاونت حمل ونقل و ترافیک، طرحی را برای ایجاد خیابان نمونه ترافیکی در خیابان ایرانشهر به اجرا گذاشته اند که نه تنها باعث ایجاد خیابان نمونه ترافیکی نشده بلکه مشکلات بسیاری در این زمینه برای منطقه نیز ایجاد کرده است .در این طرح، یک خط ویژه برای دوچرخه ایجاد شده و یک لاین ترافیکی کاهش یافته ولی در عمل محل عبور دوچرخه به محل پارک موتور سیکلت ها تبدیل شده و کنار لاین دوچرخه نیز محل پارک نابسمان خودروها شده است .

با توجه به اهمیت ترافیکی این خیابان در محدوده مرکزی تهران ،به شهرداری تهران تذکر داده می شود که نسبت به ساماندهی این وضع اقدام کند و با توجه به اینکه این پروژه فاقد کد بودجه برای سال 96 است، بنابراين گزارشی از نحوه هزینه کرد در این پروژه ارائه شود. رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد : چرا در شهرداری پروژه هایی اجرا می شود که در آن فوري تصمیم گرفته می شود و تبعات آن را در نظر نمی گیرند . آیا اگر امروز از شورایاری های خیابان 30 تیر یا بازار در مورد سنگفرش شدن خیابان ها نظر خواهی شود، به راستی میزان رضایت مردم چه اندازه خواهد بود .
منبع: قانون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)